adwords audit

29
Search Congres 2014 GOOGLE ADWORDS AUDIT

Upload: daniel-markus

Post on 06-Jul-2015

180 views

Category:

Marketing


0 download

DESCRIPTION

Hoofdzaken om te bekijken tijdens een Adwords Audit.

TRANSCRIPT

Page 1: Adwords Audit

Search Congres 2014

GOOGLE ADWORDS AUDIT

Page 2: Adwords Audit

Introductie: Daniël Markus

[email protected]

Page 3: Adwords Audit

Waarom een Audit

Okt13

Site links in

Adrank

Mei13

Flexible Bid

Strategies

Mei13

Re-marketing for search

Jan 13

Paid vs. Organic Report

Jan 13

Location Based Bid

Adjustments

Jan 13

Enhanced Site Links

Nov13

In market buyers

ROI

Feb13

Enhanced Campaigns

Device Specific Competitive Metrics

Feb14

Advanced Conversion Reporting

Feb14

Shopping out of beta

Feb14

Sep14

Aug14

Exact Match Close Variants

Website Call Conversions

Page 4: Adwords Audit

Wat is een audit?

• Onafhankelijk oordeel

– Wat gaat goed?

– Waar lek je omzet?

– Waar lek je kosten?

– Welke zinvolle features gebruik je niet?

• Advies gericht op behalen doelstellingen

– Business cases voor verbetering

– Prioriteiten

– Plan van aanpak

Page 5: Adwords Audit

Over Adwords Audits lezen

http://unbounce.com/ppc/the-definitive-adwords-audit-guide/

http://www.smartinsights.com/paid-search-marketing-ppc/paid-search-strategy/ten-key-parts-of-an-adwords-audit/

http://certifiedknowledge.org/blog/author/netsociety/

http://www.ppchero.com/the-complete-ppc-account-audit-guide/

http://blog.adstage.io/2013/10/29/how-to-audit-your-google-adwords-account/

http://3qdigital.com/how-we-think/

Page 6: Adwords Audit

Checklists

Keywords

Search Term Queries

Opportunities

Broad match en modifier

Max CPC per keyword

Keyword conflicten

Biedingen per matchtype

QS issues

Ontbrekende Negatieve keywords

Conflicterende negatieve keywords

Advertenties

Spelling

CTA’s

Tests

URL in Ad copy

Extensies

Site link extensies

Optimaal gebruik mogelijkheden

Campagne Settings

Ad rotation

Budget

Geo en taal

Search vs. Display

Ad Delivery

Automatische biedingsaanpassingen

Adscheduling

Account

Structuur

Conversie-tracking

Split tussen brand en non brand

Focus van adgroups

Waarschuwing in status

Landingpagina

Verkeerde landingpage

Kwaliteit landingpagina

Test landingpagina

Page 7: Adwords Audit

• 100.000 keywords

• 10.000 adgroups

• 500 campagnes

• 10 accounts

• 500 producten

• 50 managers

• 30 doelen

• 1 marketeer

• 32 uur

Page 8: Adwords Audit

Voorkom Overload

Page 9: Adwords Audit
Page 10: Adwords Audit

Voorbeeld Keywords Rapport

Typische conclusies

• 52211 keywords

• 3200 keywords hebben traffic

• 542 keywords genereren 80% van de kosten: 17%

• 161 keywords genereren 80% van de conversies: 5%

Vragen

• Waar zal moet de focus liggen voor impression share optimalisatie?

• Waar moet de focus liggen vor QS optimalisatie?

Page 11: Adwords Audit

Implicaties 80/20 denken

• 80/20 = 80% - 20%

• 802/202 = 64% - 4%

• 803/203 = 51% - 0,8%

Page 12: Adwords Audit

Voorbereiden

Page 13: Adwords Audit

Doelen en KPI’s instellen

Issues:

Kan je de doelen meten?

• Online meetbaar

• Offline meetbaar

Indien niet meetbaar

• Werk met proxys

Doelen KPI

Sales #Transacties %Conversie €AOV €CPO

Leads #Leads %Conversie €CPL

Traffic en advertenties

#Traffic #Time on site €CPMS €CPC

Page 14: Adwords Audit

KPI’s en CPA bepalen

• 100 clicks leiden tot 2 online transacties met een waarde van €100

– Waarde van 1 transactie = €50

• 20 registraties leiden tot 1 opdracht van €500

– Waarde van de registratie = €25

• 50 downloads leiden tot 10 afspraken

• 10 afspraken leiden tot 1 opdracht van €40.000

– Waarde 1 download = €800

• 50 bekeken instructievideo’s leiden tot 1 aankoop van €100

– Waarde 1 bekeken video = €2

• 5 clickouts naar de appstore leiden tot 1 download van de app

• 100 downloads van de app leiden tot €1.000 omzet

– De waarde van 1 clickout naar de appstore = €2

Page 15: Adwords Audit

Ontwikkeling in KPI’s tonen: de zakelijke

context

• Breng de context zo volledig mogelijk in beeld

– Ontwikkelingen in bezoek

– Ontwikkelingen in kosten

– Ontwikkelingen in omzet en orderwaarde

– Ontwikkelingen in andere marketingkanalen

– Ontwikkelingen in de markt

2012 - 2013 2014 2012 - 2013 2014

Page 16: Adwords Audit

Audit beginnen

Page 17: Adwords Audit

80/20 op activiteiten

• Audit op alle hygiëne factoren

• Werk op top 20% voor alle andere factoren

Keywords

Search Term Queries

Opportunities

Broad match en modified

Max CPC per keyword

Keyword conflicten

Biedingen per matchtype

QS issues

Ontbrekende Negatieve keywords

Conflicterende negatieve keywords

Advertenties

Spelling

CTA’s

Tests

URL in Ad copy

Extensies

Site link extensies

Optimaal gebruik mogelijkheden

Campagne Settings

Ad rotation

Budget

Geo en taal

Search vs. Display

Ad Delivery

Automatische biedingsaanpassingen

Adscheduling

Account

Structuur

Conversie-tracking

Split tussen brand en non brand

Focus van adgroups

Waarschuwing in status

Landingpagina

Verkeerde landingpage

Kwaliteit landingpagina

Test landingpagina

Hygiëne factoren

80/20 factoren

Page 18: Adwords Audit

Quick win: ondergebudgeteerd

Page 19: Adwords Audit

QS en IS

Page 20: Adwords Audit
Page 21: Adwords Audit

QS optimalisatie potentieel

Row Labels Count of Keyword Sum of Cost opportunity >=8

2 1 1€ -1€

3 15 17€ -11€

4 180 236€ -118€

5 552 537€ -201€

6 1491 1.454€ -364€

7 4560 5.170€ -646€

8 195 207€

9 473 576€

10 14 14€

Grand Total 7481 8.212€ -1.341€

=A4/8*C4 -C4

Page 22: Adwords Audit

IS Optimalisatie potentieel

Row Labels Count of Keyword Sum of Conversions Opportunity > 7

<10 178 12 156

0,1 197 16 96

0,2 207 35 88

0,3 235 83 111

0,4 242 125 94

0,5 250 45 18

0,6 229 56 9

0,7 289 91

0,8 348 85

0,9 710 596

1 347 162

Grand Total 3232 1306 571 44% extra

=0,7/A5*C5-C5

Page 23: Adwords Audit

Google Analytics

Page 24: Adwords Audit

Destination URL’s

Page 25: Adwords Audit

Benchmark

Page 26: Adwords Audit

Lin Rodnitzki Ratio

• Deel de CPA van alle search queries door de CPA van alle

converterende search queries

€46,06 / 16,15 = 2,85

Page 27: Adwords Audit

Betekenis en Acties per ratio

Uitkomst Betekenis Actie

1 – 1,5

Conservatief account. Groei ontbreekt Waarschijnlijk alleen biedingen op Brand en Exact Targetted keywords.

Zoek naar meer keywords. Begin met broad en elimineer d.m.v. negatieve keywords. Promoveer winnaars naar een Skag

1,5 – 2 Ideaal. Goede balans tussen responsieve keywords en experimentele keywords

Onderhouden

2-2,5 Te agressief. Te veel keywords leiden tot clicks zonder conversie

Verminder broad Besteed meer tijd aan het account Zorg voor duidelijker conversies

+2,5 Probleem account: veel verspilling

Elimineer bleeders Stuur op CPA Negatieve keywords Audit

Page 28: Adwords Audit

Samenvatting in 10 punten

1. Adwords is zeer dynamisch

2. Audits geven een onafhankelijk oordeel en onderbouwde adviezen

3. Audits bestaan uit checklists met hygiëne factoren en 80/20 factoren

4. Denk aan 802/202 en 803/203

5. Ken de CPA’s voor alle conversies: macro en micro

6. Werk met proxies voor offline conversies

7. Voorkom onder gebudgetteerde campagnes

8. Leer werken met Pivot Tables

9. Vergeet Google Analytics niet

10. Benchmark met Lin Rodnitzki

Page 29: Adwords Audit

Vragen

Blog.Clickvalue.nl

Daniel Markus

020 6751 621

06 5208 5432

[email protected]

www.clickvalue.nl

Twitter.com/ClickValue

Facebook.com/ClickValue