Download - Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop
Leergang Online Marketing
Klantgericht ondernemen in spannende tijden…
“Out of the Box!”
Arko van Brakel
Dagindeling Ochtend
Introductie, intake, etc.
Jullie Online marketing plan….
Trends;
Online zaken doen in de veranderende samenleving
WEB2.0
10 tips!
Koffiepauze
Dagindeling Middag Vervolg web2.0 trendsCommunity marketingViral marketingAffiliate marketingNog meer trendsThe big Picture
Koffiepauze
Verkoopproces op Internet
Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen
Komen # bezoekers op de websiteKijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoektKiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt(terug)Komen # herhalingskopers
Drie Processen
• Communicatie Proces – Hoe trek ik meer bezoekers?
– Doelstelling in termen van bereik
• Transactie Proces– Hoe zorg ik dat bezoekers kopers worden?
– Doelstelling in termen van omzet
• Interactie Proces– Hoe zorg ik dat deze kopers terug blijven komen?
– Doelstelling in termen van relaties
Opzet Leergang Online Marketing
Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen
Dag 1: Masterclass “Online Marketing Trends & Issues”
Dag 6: Presentatie Persoonlijke Online Marketingplannen
Dag 2Inleiding Dag 3
Communicatie Dag 4
Transactie Dag 5
Interactie
Verkoopproces op Internet
Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen
Komen # bezoekers op de websiteKijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoektKiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt(terug)Komen # herhalingskopers
Communicatie Transactie Interactie
Online Marketing Plan
1. Uitgangspositie
2. Doelstelling
3. Doelgroep
4. Strategie
5. Budget
6. Organisatie
7. Planning
1. Wat is je Uitgangspositie
a. Omschrijf je huidige marketing situatie
– Is er een heldere marketing strategie?
– Is er een helder mediaplan?
– Is er een visie op de rol van online media in het mediaplan?
– Voor welke doelgroep?
– Wat is daar uniek aan?
– Is er budget?
– Welke interne projectpartners heb je?
– Welke externe project partners heb je?
Opdracht
1. Wat is je Uitgangspositie (2)
b. Omschrijf je huidige online propositie:
– Wat is de functie van je website?
– Wat heb je te bieden?
– Welke behoefte bevredigt het?
– Voor welke doelgroep?
– Wat is daar uniek aan?
– Waarom gebruik je daar het Internet voor?
Opdracht
2. Doel: waar wil je heen?
Omschrijf de rol en de plaats die online markting volgens jou moet spelen in jouw organisatie? Waar wil je over een jaar staan met jouw organisatie?
Hoe belangrijk acht jij online marketing voor jouw organisatie?
In hoeverre is jouw organisatie klaar voor online marketing? Welke aspecten koeten worden ingevuld om dit voor elkaar te krijgen?
- wanneer is er voldoende kennis?
- Zorg voor voldoende capaciteit?
- Zorg voor een duidelijke taakverdeling?Opdracht
Doelstelling
Bepaal je online marketing doelstelling:
– Kwantitatief?
– Kwalitatief?
– Prioriteit
wat is het vereiste budget?
Opdracht
Doelstelling = SMART
• Specifiek
• Meetbaar
• Actiegericht
• Redelijkerwijs haalbaar
• Tijdgebonden
Doelstellingen
Komen Kijken Kiezen Kopen Terugkomen
100%
80 %
60 %
15 %
10%
3. Doelgroep
• Vaststellen profiel aan de hand van uiterlijke
kenmerken, gedragingen en voorkeuren
• Hoe gebruikt men Internet in het
aankoopbeslissingsproces?
• Heeft de onlinedoelgroep hetzelfde profiel
als de offlinedoelgroep?
• Is er een primaire en secundaire doelgroep?
Bepaal en beschrijf je onlinedoelgroep(en)
Opdracht
Type Internetgebruikers (Multiscope)
• Infoseeker
• Professional
• Soapie
• Chatterbox
• Functionalist
• Yup
• Young Housewife
• Conversationalist
• Specialist
4. Strategie
• Aansluitend op ondernemingsstrategie• Lange termijn visie ontwikkelen.• Lange termijn = 2 jaar of langer
5. Budget
• Prijsmodellen:– Fixed fee– Cost Per Mille (1000 impressies)– Cost Per Action (CPC-CPL-CPS)– Hybride modellen
Budget
• Budget voorbeeld– Doelstelling: 100 inschrijvingen– Ervaringscijfers:
Clickratio: 0,43%Conversieratio: 5%Cost Per Mille (CPM): Euro 40
– Nodig:2.000 bezoekers465.000 views (465.000 * 0,0043 = 2.000)Budget Euro 18.600 (465 * 40)
6. Organisatie
• Zorg dat je online mediaplan aansluit bij het online
marketingplan en het algehele mediaplan
• Acties kunnen (onverwacht veel) reacties oproepen; zorg dat
je organisatie hierop is voorbereid en ingericht!
• Laat creaties door meerdere mensen in je organisatie
toetsen.
• Zorg dat het resultaat van je campagnes inzichtelijk wordt.
Breng dus meetsystemen aan in je organisatie!
7. Planning
• Aansluiting bij offline campagnes• Mediadruk
– Continu– Onderbroken– Burst
• Zorg voor tussentijdse evaluaties; Internet is het medium bij uitstek om tussentijds je campagne aan te passen
Doelstelling = SMART
• Specifiek
• Meetbaar
• Actiegericht
• Redelijkerwijs haalbaar
• Tijdgebonden
Nog Vragen?
!!??
2.0
Citaat:
“America’s main business problem is that it is entering the 21th century with companies designed during the 19th century with the extra complication that these structures are frozen in internal IT systems”.
Source:D. Hammer and J. Champy“Reengineering the coorporation”
We moeten meer presteren dan ooit, Op het meest competitieve
podium ooit….
Voor het meest verwende, kritische publiek dat er ooit is
geweest….
Terwijl nieuwe, onverwachte concurrenten Nieuwe spelregels
introduceren….
Citaat: de klant op de balans?
'In de westerse wereld zijn aanbod en concurrentie in iedere sector erg groot. De klanten zijn eigenlijk het schaarse goed. Dan is het toch raar dat ondernemingen exact weten wat hun investeringen doen, maar geen benul hebben welke waarde hun klantenkring vertegenwoordigd.'
'Evenals een mandje aandelen meer oplevert dan alleen maar rente en dividend, bestaat de waarde van een klantenbestand uit meer dan alleen maar de omzet. Hun tevredenheid bijvoorbeeld is van essentiële waarde.’
Don Peppers
“…Wie orde zaait, zal chaos oogsten…”
Prof. Walter Baets
Web 2.0 Bedrijven…
Web 2.0 Mensen…
Het draait om “YOU”
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1569514,00.html
Een tijdperk van coole consumenten
Michael Porter - 1985
Value chain (best belangrijk)
“connecting knowledge”
Waar is de consument?
“connecting knowledge”
Alleen producten uitstorten?
“connecting knowledge”
Alleen zenden?
Afnemer in de primaire processen
Digitale informatie netwerken
On a mission…
Symptomen WEB2.0
Collective intelligence / wisdom of crowdsCollaboration / sharingReviewing / ranking / ratingCommunity / social softwareEnabling / empowering usersPower to the Prosumers!
Opdracht A1. Geef voor élk van de symptomen van WEB2.0
aan of, en op welke wijze, dit toepasbaar is voor Jouw bedrijf.
2. Bedenk tenminste 1 nieuw verdienmodel voor jouw bedrijf, op basis van WE2.0
3. Wat zijn de drie belangrijkste aspecten die veranderen in de marketing van jouw bedrijf?
4. Hoe verandert jouw eigen rol?5. Wat wordt er gevraagd van het management?
10 tips…
1. Formuleer een helder DOEL
Maak dat doel in 1 zin 100% duidelijk. Voor iedereen…..
Maar 11% van de Nederlanders heeft zijn doel scherp!
2. Formuleer een heldere “one-line pitch”!
Want als je jezelf niet in 1 zin kunt presenteren…
Lukt het ook niet in een uur…..!
3. One-line strategy!Verne Harnish (Growth Guy)
“Invest in customer experience & culture…
…Not in Marketing!”
Tony Hsieh – Zappos.com
Tip 4:
“Culture eats strategy for Breakfast!”
Tom Wujec
Tip 5:
Tip 6: Durf de spelregels van succesvolle Internet bedrijven ALTIJD toe te passen!
(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating
common interest.2. Pamper superconnectors and mavens.3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask
back a little.4. Define data security as your core competence.5. Define virality as your core business.6. Invent a compelling member-get-member mechanism.7. Optimize features that facilitate members to organize
themselves in sub-communities.8. Blend your community with things happening in the real
world.9. Offer customer/member service delight.10.Let management and staff handle their own
conversations with members.
(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating
common interest. TOON Interesse!2. Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun
WAARDE3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask
back a little. GUL4. Define data security as your core competence. RESPECT5. Define virality as your core business. LOSLATEN 6. Invent a compelling member-get-member mechanism.
SOCIAAL7. Optimize features that facilitate members to organize
themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER8. Blend your community with things happening in the real
world. AUTHENTIEK en REALISTISCH9. Offer customer/member service delight. GASTVRIJ10.Let management and staff handle their own conversations
with members. COMMUNICEER TRANSPARANT
(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating
common interest. TOON Interesse!2. Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun
WAARDE3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask
back a little. GUL4. Define data security as your core competence. RESPECT5. Define virality as your core business. LOSLATEN 6. Invent a compelling member-get-member mechanism.
SOCIAAL7. Optimize features that facilitate members to organize
themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER8. Blend your community with things happening in the real
world. AUTHENTIEK en REALISTISCH9. Offer customer/member service delight. GASTVRIJ10.Let management and staff handle their own conversations
with members. COMMUNICEER TRANSPARANT
7. Herken en begrijp de belangrijkste innovatie-drijvers
=Plan onder in de la!
=snelle start, stuurloosdobberen
=frustratie
& onrust!
basisenergieën van innovatie & ondernemerschap:
een heldere gedeelde visie
vermogen om te veranderen
1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +
druk om te veranderen
vermogen om te veranderen
1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +
druk om te veranderen
een heldere gedeelde visie
1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +
druk om te veranderen
een heldere gedeelde visie
vermogen om te veranderen+ + + =tredmolen
ruimte richting realisatie rekenschap
druk om te veranderen
een heldere gedeelde visie
vermogen om te veranderen
1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + + =innoveren
Bron: T. Van Rooijen, Innoversity
Current position
getting new business ideas require a breakthrough of traditional thinking
Innovateimprove
gro
wth
pote
nti
al
ch
an
ge
time time
barrier of traditional mindset’
Future position
Current positionmarket attactiveness
competiveness,deploing resources
Future position
Ambition
gro
wth
pote
nti
al
ch
an
ge
Tip 8: durf te dromen!
Tip 9. Durf nieuwe interne en externe combinaties aan te gaan!
Tip 10: JIJ bent verantwoordelijk!
be the cause…
or you’ll be the effect
Hype 2.0 of Trend 2.0?
Buzz 2.0?
Business Model
Opdracht B
Maak groepjes van 3 personen1. Noem 2 kansen en 2 bedreigingen die WEB2.0 oplevert voor
Jouw bedrijf (naar keuze)2. Noem tenminste 1 (potentiële) WEB2.0 concurrent.3. Stel, je wilt veranderen in een 2.0-bedrijf: Omschrijf op welke
wijze WEB2.0 impact heeft op de belangrijkste bedrijfsprocessen.
4. Geef per bedrijfsproces het belangrijkste aspect dat verandert, of dat zal moeten veranderen.
5. Welke bedrijfsprocessen worden niet of nauwelijks beïnvloed door WEB2.0?
Hoe doet Google dat?
• Google richt zich niet op grote klanten, The Head, maar op: • The Long Tail, de kleinere ondernemingen, dus op 90% van de
traffic. • prijsbepaling door klanten ( nooit gezeur over de prijs)• Prijs is afhankelijk behaalde resultaat.• Core competence van Google: zeer strak, efficiënt, volledig
ICT-driven kernproces.
Nog meer trucs van Google:• Google Controleert data, maar bezit ze niet • Vrjjwel alle data die Google tot Google maken zijn van de
community. • Er wordt (werd?) nauwelijks energie besteed aan bezitsdrang.• En juist daarom heeft (had?) iedereen vertrouwen in Google.
Het moet dan wel goed zijn!• Google wordt beter en bruikbaarder wanneer meer mensen
er gebruik van maken• Google gebruikt de Collective intelligence. • Open source kenmerken: The Community ontwikkelt mee aan
Citaat: Malcolm Gladwell:
"Everything in the world is now real time. So when a certain type of shoe isn’t selling at your corner shop, it’s not six months before the guy in China finds out. It’s almost instantaneous."
Opdracht CMaak nieuwe groepenBedenk en presenteer in maximaal 10 minuten een
WEB2.0 alternatief voor de kilometerheffing.Besteed daarbij in ieder geval aandacht aan:• Doel en missie• De symptomen van WEB2.0• Geef concreet aan wat er anders is dan het plan van
nú.• Laat vooral het verdienmodel zien!
SUCCES!!!!!!!!