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1 Tierärztliche Hochschule Hannover Primäre Rekonstruktion mandibulärer Kontinuitätsdefekte durch eine ß-Trikalziumphosphat-Matrix beim Schaf INAUGURAL-DISSERTATION zur Erlangung des Grades einer Doktorin der Veterinärmedizin - Doctor medicinae veterinariae - (Dr. med. vet.) vorgelegt von Mirja Christine Nolff Neuss Hannover 2009

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Page 1: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

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Tierärztliche Hochschule Hannover

Primäre Rekonstruktion mandibulärer Kontinuitätsdefekte durch

eine ß-Trikalziumphosphat-Matrix beim Schaf

INAUGURAL-DISSERTATION

zur Erlangung des Grades einer Doktorin

der Veterinärmedizin

- Doctor medicinae veterinariae -

(Dr. med. vet.)

vorgelegt von

Mirja Christine Nolff

Neuss

Hannover 2009

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Wissenschaftliche Betreuung: 1. Univ. Prof. Dr. M. Fehr

Tierärztliche Hochschule Hannover

2. Univ. Prof. Dr. Dr. N.-C. Gellrich

Medizinische Hochschule Hannover

3. Dr. G. Hauschild

Universitätsklinikum Münster

1. Gutachter: Univ. Prof. Dr. M. Fehr

2. Gutachter: Univ. Prof. Dr. H. Gasse

Tag der mündlichen Prüfung: 28.05.2009

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Meinen Eltern

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Inhaltsverzeichnis

Diese Dissertation basiert auf zwei Veröffentlichungen in international anerkannten

Fachzeitschriften mit Gutachtersystem (peer review).

1 Einleitung 12

2 Manuskript I 17

‘Comparison of two ß-TCP composite grafts used for reconstruction

of mandibular critical size bone defects.’

2.1 Summary 18

2.2 Introduction 19

2.3 Material and Methods 21

2.4 Results 27

2.5 Discussion 35

2.6 Footnotes 39

2.7 References 40

3 Manuskript II 45

‘Comparison of Computed Tomography and Microradiography

for Graft Evaluation after Reconstruction of Critical Size

Bone Defects using ß-Tricalcium-Phosphate.’

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Summary 46

Introduction 47

Material and Methods 50

Results 57

Discussion 65

Conclusion 70

Footnotes 71

References 72

4 Diskussion 80

4.1 Methode 80

4.1.1 Tiermodell 80

4.1.2 Defektmodell 83

4.1.3Wahl des chirurgischen Modells 84

4.1.4 Versuchsstruktur 85

4.1.5 Wahl der Auswertungsmethoden 86

4.2 Diskussion der Ergebnisse 89

4.2.1. OP verlauf und Heilungsphase 89

4.2.2. Ergebnisse der feingeweblichen Untersuchungen 91

4.2.3. Ergebnisse der Validierung des diagnostischen Wertes

der Computer Tomographie 95

4.2.4. Praktische Bedeutung der Ergebnisse der durchgeführten

Studie 100

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5 Zusammenfassung 101

6 Summary 104

7 Literaturübersicht 107

8 Anhang 114

8.1 Bestätigungen der Verlage 114

8.1.1. Bestätigung Manuskript I 114

8.1.2. Bestätigung Manuskript II 115

8.2 Erklärungen über die erbrachten Eigenleistungen gemäß § 8 Promotions 116

Ordnung der Tierärztlichen Hochschule Hannover

8.3 Tabellarische Darstellungen der Original-Daten 118

8.3.1 Messungen Histomorphometrie 118

8.3.2 Messungen CT und µ-Radiografie 120

9 Danksagung 124

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Abkürzungsverzeichnis

BA/TA Bone Area / Tissue Area

BSE Bovine Sponigiforme Encephalopathie

CA/TA Cartilage Area / Tissue Area

°C Grad Celsius

cm Zentimeter

CT Computer Tomographie ; Computer Tomography

FA/TA Fibrous Tissue Area / Tissue Area

HA Hydroxylapatit

HIV Humanes Immunudefizienz Virus

HU Hounsfield Units

IM intramuskulär

IV intravenös

Kg Kilogramm

l Liter

mg Milligramm

min Minute

ml Milliliter

MMA Methylmethacrylate, Methylmethacrylat

MSC Mesenchymal Stem Cell

SA/TA Scaffold Area /Tissue Area

SC subcutan

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std Standardabweichung

stdgeo geometrische Standardabweichung

q24h alle 24 Stunden

q48h alle 48 Stunden

ß-TCP ß-Trikalziumphosphat

ß-TCPB ß- Trikalziumphosphat mit Blut

ß-TCPB/BM/CB ß-Trikalziumphosphat mit Blut, Knochenmark und Spongiosa

µg Mikrogramm

µm Mikrometer

x Standardabweichung

x geo geometrische Standardabweichung

% Prozent

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Die vorläufigen Ergebnisse der zugrunde liegenden Studie wurden im Rahmen

folgender Kongresse präsentiert:

10th International Symposium / Biomaterials NRW 2008: Fundamentals and Clinical

Applications im März 2008 in Essen.

Vortrag unter dem Titel: ‚Comparison of Conventional Computed Tomography and

Microradiography for ß-TCP Graft Evaluation.’

14th Swiss Conference on Biomaterials (Swiss Society for Biomaterials 2008)

im Mai 2008 in Basel.

Posterpräsentation unter dem Titel:

‚Comparison of two Different ß-TCP Composites for Reconstruction of Ovine

Mandibular Continuity Defects.’ , EUR CELL MATER, Vol. 16, Supplement 1, 2008,

p.16

Vortragspräsentation unter dem Titel:

‘Comparison of Computed Tomography and Microradiography for ß-TCP Graft

Evaluation after Mandibular Reconstruction.’

EUR CELL MATER, VOL 16, SUPPLEMENT 1,2008, p.42

Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Biomaterialien

Im November 2008 in Hamburg.

Posterpräsentationen unter dem Titel:

‚Comparison of two Different ß-TCP Composites for Reconstruction of Ovine

Mandibular Continuity Defects.’

‚Comparison of Computed Tomography and Microradiography for ß-TCP Graft

Evaluation after Mandibular Reconstruction.’

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1 Einleitung

Die adäquate Versorgung ausgedehnter Knochendefekte nach Trauma, ablativer

Tumorchirurgie oder ausgedehnten Entzündungen stellt auch heute noch weltweit

eine große Herausforderung für die rekonstruktive Chirurgie dar. Der Ersatz von

Knochengewebe kann in jeder Lokalisation notwendig werden und betrifft damit

verschiedenste chirurgische Disziplinen. Die Rekonstruktion von mandibulären

Defekten stellt hierbei aufgrund der funktionellen Beteiligung, die der Mandibel an

Vokalisation, Mastikation und Abschluckvorgang zukommt, sowie der komplexen

Bewegung und der damit verbundenen Kraftverteilung innerhalb des Knochens eine

besondere Schwierigkeit dar (DECHAMPLAIN 1973; STRONG et al. 2003).

Trotz jahrzehntelanger Forschung auf dem Gebiet des Knochenersatzes gelten freie,

autogene, corticospongiöse Transplantate oder gestielte, osteomusculocutane

Plastiken nach wie vor als Goldstandard (STEVENSON 1999).

Autogener, corticospongiöser Knochen unterstützt die Defektheilung sowohl passiv

als auch aktiv. Mit einem autogenen Transplantat werden ein dreidimensionales,

osteokonduktives Gerüst, vitale osteogene Zellen und osteoinduktive

Wachstumsfaktoren der organischen Matrix übertragen (RODRIGUEZ-MERCHAN u.

FORRIOL 2004; KRAUS u. KIRKER-HEAD 2006). Ein gestieltes Transplantat bietet

zusätzlich den Vorteil eines vitalen Weichteilmantels, der mit intakter Vaskularisation

transplantiert werden kann und insbesondere bei stark geschädigtem

Transplantatlager eine adäquate nutritive Versorgung des übertragenen Knochens

gewährleistet (PELEG u. LOPEZ 2006).

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Allerdings ist die Entnahme autogener Transplantate mit einer erheblichen Morbidität

assoziiert. Der betroffene Patient wird einem zusätzlichen Eingriff ausgesetzt, der mit

Schmerzen und Einschränkungen verbunden ist, und muss Risiken wie

Frakturgefahr und Nervenschädigung in Kauf nehmen (YOUNGER u. CHAPMAN

1989; BANWART et al. 1995; KLINE u. WOLFE 1995). Zudem ist die Menge des zur

Verfügung stehenden Knochens, insbesondere bei Kindern, begrenzt. Bei

Transplantatabstoßung kann die Prozedur daher nur in begrenztem Umfang

wiederholt werden (DELLOYE et al. 1992).

In der Vergangenheit wurden vielfältige Alternativen zum autogenen Knochen auf

ihre Eignung als Ersatzmaterial untersucht, die sich grob wie folgt gruppieren lassen:

allogener Knochen, xenogener Knochen sowie die große Gruppe der synthetischen

Knochenersatzmaterialien (RUEGER 1998; CORNELL 1999; BAUER u. MUSCHLER

2000).

Der Einsatz von allo- und xenogenem Knochen wird aufgrund potentieller

Übertragungsgefahr bestimmter Virus- oder Prionenerkrankungen (HIV,BSE) in den

letzten Jahren kontrovers diskutiert (TOMFORD 1995; BOYCE et al. 1999;

TOMFORD u. MANKIN 1999, HAUSCHILD u. BADER 2004), obwohl in

verschiedenen Studien bestätigt wurde, dass nach adäquater Vorbehandlung des

Knochenmaterials kein klinisch relevantes Risiko einer Virusübertragung besteht

(WENZ et al. 2001). Ein weiterer erheblicher Nachteil von allogenen und xenogenen

Transplantaten ist in der Tatsache begründet, dass hierbei im Gegensatz zu

autogenem Knochen totes Gewebe transplantiert wird. Dieses tote Gerüst kann

insbesondere bei großen, corticospongiösen Transplantaten nicht vollständig

erschlossen und umgebaut werden und verbleibt somit letztendlich ganz oder

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teilweise als Fremdkörper im Knochen. Verglichen mit autogenen Transplantaten

besteht insgesamt ein höheres Risiko von Transplantatabstoßung oder Fraktur

(WHEELER u. ENNEKING 2005).

Innerhalb der großen Gruppe der synthetischen Ersatzmaterialien erscheinen

keramische Werkstoffe besonders geeignet. Insbesondere die beiden Hauptvertreter

dieser Gruppe, Hydroxylapatit (HA) und ß-Trikalziumphosphat (ß-TCP), zeichnen

sich durch eine hervorragende Biokompatibilität aus. Sie sind osteokonduktiv und

ihre chemische Zusammensetzung ähnelt nativem Knochen (JOHNSON et al. 1996;

JENSEN et al. 2006). Optimale Gesamtporosität, Porengröße sowie

Interkonnektivität wurden in zahlreichen Studien bestimmt und moderne

Produktionsverfahren ermöglichen die Herstellung von keramischen Implantaten mit

optimalen strukturellen Eigenschaften in jeder gewünschten drei-dimensionalen Form

(EGGLI et al. 1988; LU et al. 1999; HUTMACHER 2001; BLOEMERS 2002; HING

2005). Zusätzlich zu den genannten Vorteilen zeichnet sich ß-TCP außerdem durch

seine Biodegradierbarkeit aus. Biodegradierbare Materialien dienen zunächst dem

strukturellen Ersatz verlorenen Knochenmaterials und werden im Rahmen der

Heilung fortschreitend abgebaut. Der Degradationsprozess ermöglicht ein natürliches

Remodelling, an dessen Ende kein Fremdmaterial mehr im Regenerat verbleibt, das

potentielle adverse Reaktionen verursachen könnte oder die mechanische Integrität

des Regenerates negativ beeinflussen würde (RENOOIJ et al. 1985; HING 2005).

Als Nachteile dieser Materialien sind im Wesentlichen mangelnde mechanische

Belastbarkeit und die hohe Röntgendichte zu nennen.

Ein keramisches Knochenersatzmaterial, unabhängig ob HA oder ß-TCP, ist struktur-

wie materialbedingt initial nicht in der Lage, die mechanische Belastung im Bereich

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der Defektzone zu tragen (CHU et al. 2002; BIGNON et al. 2003). Daher ist in der

überwiegenden Zahl der Fälle eine stabile Osteosynthese notwendig, um die

Kraftübertragung auf das Transplantat so stark wie möglich zu minimieren. Generell

gilt, dass ein keramischer Ersatzstoff stabil genug sein muss, um den Vorgang der

Implantation zu überstehen und die eigene Micro- und Makrostruktur zu erhalten.

Mechanische Stabilität des betroffenen Knochenbereiches wird im weiteren Verlauf

der Heilung durch Remodelling des neu gebildeten Knochens erreicht (HING 2005).

Aufgrund der strukturellen Ähnlichkeit von ß-TCP, HA und spongiösem Knochen

haben alle Materialien eine ähnliche Röntgendichte. Eine zuverlässige Überwachung

von Integration, Osteoneogenese und Degradation innerhalb einer implantierten

keramischen Matrix auf Basis der bislang klinisch eingesetzten bildbgebenden

Verfahren erscheint daher fragwürdig. Obwohl verschiedenste Autoren dieses

Problem benennen und fordern, dass die Genauigkeit radiologischer Methoden bei

der Beurteilung der genannten Parameter bestimmt wird, fehlen derartige Studien in

der Literatur weitgehend (JOHNSON et al. 1996; RUEGER et al. 1998; BLOEMERS

2002; GOLDSTEIN 2002). Es mangelt allerdings nicht an Veröffentlichungen, die den

Erfolg verschiedener keramischer Knochenersatzstoffe radiologisch beurteilen, ohne

zuvor eine entsprechende Validierung durchgeführt zu haben.

Keramische Knochenersatzstoffe bieten im Gegensatz zu autogenem Knochen

lediglich ein osteokonduktives Gerüst; per se liefern sie weder osteogene Zellen

noch osteoinduktive Wachstumsfaktoren (JOHNSON et al. 1996; BLOKHUIS et al.

2000; HING 2005). Beide Komponenten können allerdings einem keramischen

Transplantat zugesetzt werden (FLEMING et al. 2000; SEEHERMAN 2001). Die in-

vitro-Besiedelung von ß-TCP-Matrices ist allerdings kosten- und zeitaufwendig

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(BRUDER u. FOX 1999; TAY et al. 1999). Zudem kann ab einer kritischen

Implantatgröße eine ausreichende nutritive Versorgung der Zellen im Kern des

Gerüstes nach Implantation nicht mehr gewährleistet werden (SIPE et al. 2002). Es

erscheint zum derzeitigen Standpunkt sinnvoll, nach Alternativen zu suchen, die eine

möglichst einfache, kostengünstige Kombination von passiver Trägermatrix und

aktiven Komponenten wie osteogenen Zellen und osteoinduktiven Faktoren ad

tabulam ermöglichen.

Ziel dieser Studie war es, die Eignung von zwei verschiedenen, perioperativ ad

tabulam hergestellten ß-TCP-Komposit-Matrices zur Rekonstruktion von

mandibulären Kontinuitätsdefekten kritischer Größe zu testen. Hierzu wurden

insbesondere Osteointegration, Osteoneogenese sowie Transplantatdegradation

bestimmt. Des Weiteren wurde ein objektiver Vergleich von CT - Messungen des

Regenerates mit in-vitro bestimmten Werten vorgenommen, um die Genauigkeit des

CT als repräsentative Diagnostik-Methode zur Evaluierung des

Regenerationsfortschrittes in vivo zu bestimmen.

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2 Manuskript I

Eingereicht am 20.04.2008 und akzeptiert zur Veröffentlichung am 24.06.2008 (siehe

Seite 114) in ‘Veterinary Comparative Orthopedics and Trauma’, Impact Factor 0,777

(2007). Erschienen in V.C.O.T. 22 (2): 96-102. 2009.

Comparison of two different ß-TCP composite grafts used

for reconstruction of mandibular critical size bone defects.

Mirja Christine Nolff 1,2,*, Dr. Dr. Horst Kokemueller 1, Dr. Gregor Hauschild 2,3, Prof. Dr.

Michael Fehr 2, Dr. Dr. Kai- Hendrick Bormann 1, Dr. Karl Rohn 4, Simon Spalthoff 1, Prof. Dr.

Dr. Martin Rücker 1 , Prof. Dr. Dr. Nils -Claudius Gellrich1

1 Department of Oral and Maxillofacial Surgery, Hannover Medical School, 30625

Hannover, Germany

2 Small Animal Clinic, University of Veterinary Medicine Hannover, 30173,

Germany

3 Department of Orthopedics, University of Münster, 48149 Münster , Germany

4 Department of Biometry, Epidemiology and Information Processing; University of

Veterinary Medicine Hannover, 30559 Hannover, Germany

* Corresponding author

Key words: Mandibular continuity resection, ß-Tricalcium Phosphate Composite,

Bone Marrow, bone graft substitute, sheep

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Summary.

Objective: To compare osseointegration of blood perfused ß-Tricalcium Phosphate

cylinders (ß-TCPB) with similar composites that were additionally loaded with

cancellous bone and bone marrow (ß-TCPB/BM/CB) for mandibular reconstruction.

Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight of 72.5 +/-

10 kg underwent segmental resection of the right hemi-mandible. Animals assigned

to group A (n=6) were reconstructed using ß-TCPB while sheep assigned to group B

received ß-TCPB/BM/CB grafts. Tissue quality was histologically assessed and bone-,

scaffold-, cartilage- and fibrous-tissue area were estimated using semiautomated

histomorphometrical software.

Results: ß-TCPB/BM/CB grafts exhibited significant (p<0.01) higher amounts of bone

formation than ß-TCPB. Animals assigned to group B achieved defect union and a

high grade of bone maturation. Residual ceramic remnants were rare and

disconnected. Bone maturity within group A was inferior and none of the specimens

showed defect union. The defect center was still occupied by a ceramic core.

Clinical Significance: TCPB/BM/CB composites may qualify as a promising alternative to

autograft bone for mandibular reconstruction in human and veterinary medicine.

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Introduction.

Increased understanding of the main reasons for impaired bone healing resulted in

continuous improvement of different bone graft substitutes in order to overcome the

shortcomings of the current gold standard autogenous cancellous bone (1-4).

Autograft bone is limited regarding its availability and harvesting is associated with

considerable donor side morbidity and prolonged surgery time (5, 6). Based on the

composition of trabecular bone, alternative methods for bone substitution were

divided into cellular-, factor- and matrix-based approaches (7-10). The high impact of

osteogenic cells on healing of large or otherwise compromised bone defects has led

to the development of techniques that combine osteogenic cells and appropriate

scaffolds (9, 11, 12). One of the first approaches to utilize osteoprecursor cells to

increase bone formation was the use of unfractioned bone marrow aspirate over a

century ago. Since then the usage of bone marrow proved efficient in numerous trials

(13, 14), but recent approaches mainly concentrate on in vitro methods for cell

purification and expansion for scaffold loading (11, 15-17). Unfortunately, these in

vitro tissue engineered constructs have exhibited problems with physical properties,

maintenance of cell prototype and host immune response (18-22). Additionally,

according to Tay et al. (23), in an environment where cost containment becomes an

issue in patient care, the use of this powerful compound in any significant amount

may become prohibitive. Bone marrow represents an easily accessible and cost

effective source for osteogenic cells that can be combined with appropriate

osteoconductive carriers. Among the various investigated scaffold materials,

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ceramics have proven to be especially attractive regarding osteoconduction and

biocompatibility (1, 15, 24, 25). The current study was designed to compare

osseointegration and degradation of a blood loaded ß-TCP composite (ß-TCPB) with

a similar composite that was additionally loaded with bone marrow and cancellous

bone positioned within a through-bore-hole along the central line (ß-TCPB/BM/CB) after

reconstruction of critical size mandibular defects. We assumed that osseointegration

of the ß-TCPB/BM/CB composite would quantitatively and qualitatively exceed the result

of the ß-TCPB composite.

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Materials and Methods.

Experimental Design.

Animal experiments were conducted under an ethic committee approved protocol in

accordance with German federal animal welfare legislation. Twelve healthy skeletally

mature (age 2-4 years, mean age 3.75 ± 0,59 years) female German Black-headed

Sheep with an average weight of 72.5 +/- 7,4 kg were included in the study. Animals

were randomly divided into two groups, each animal receiving partial resection and

restoration of the right hemi-mandible. Animals assigned to group A (n=6) were

grafted with ß-TCPB while defects in group B (n=6) were reconstructed using

predrilled ß-TCPB/BM/CB composites (Fig. 1). All animals were sacrificed 12 weeks

after surgery and bone-, ceramic-, soft tissue- as well as cartilage area was

assessed.

Fig.1. ß-TCPB cylinders after blood aspiration prior to implantation (A) and pre-drilled

ß-TCPB/BM/CB composites after blood aspiration and loading with morselized bone and bone

marrow (B).

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Surgical Procedure.

After intravenous induction (1 ml midazolam, 5 mg/kg propofol) anesthesia was

maintained with isoflurane delivered in 100% oxygen (1l/min) and all animals

received buprenorphine (10 µg/kg, IM) and carprofen (4 mg/kg, ½ IV, ½ SC) for peri-

operative analgesia. During surgery animals received additional fentanyl boluses

(0,005 mg/kg, IV). Systolic, diastolic and mean blood pressure, electrocardiogram as

well as rectal temperature and hemoglobin oxygen saturation were continuously

monitored. After aseptical preparation of the surgical field the lateral and medial

aspect of the right mandibular body and angle were exposed by a subangular

incision. Before resection two Compact 2.4 UniLOCK a mandibular reconstruction

plates were pre-positioned in order to maintain correct position of the mandible. A

retromolar segmental resection of the right mandible was performed in order to

create a triangular defect, measuring 2.7cm at the lower border and 1.5 cm at the

retromolar area. The intervening segment was removed and the titanium plates were

reapplied to fixate the proximal and distal segments before reconstruction. Defects

were reconstructed using either a ß-TCPB cylinder of 2.5 cm length and 2 cm

diameter (group A) or a similar ß-TCPB/BM/CB cylinder (group B) with a central

passage of 0.7 cm diameter (Fig. 2).

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Fig. 2. Osteotomy and reconstruction of the mandibular critical size defect. (A) Removal of the

osteotomized segment and (B) reconstruction of the defect with the bone graft substitute.

Blood was aspirated through the cylindrical ß-TCP blocks using special syringes

included in the ß-TCP kit. The cancellous bone material used for group B was

harvested from the iliac crest by the use of two bone biopsies (0.5 cm diameter),

morselized by an electrical bone mill b, mixed with amorphous marrow aspirated from

the depth of the biopsy areas and loaded into the central passage of the predrilled

blood soaked cylinders. All cylinders were fitted into the basal aspect of the defect

and secured to the plate using resorbable Vicryl 0 cerclages. The soft tissue wounds

were closed in layers using resorbable Vicryl 2.0 sutures.

Post-operative Care

An additional bolus of buprenorphine (10 µg/kg IM) was given before recovery to

maintain analgesia. All sheep were allowed unlimited activity as well as access to

food and water immediately after surgery. Pre-operative prophylactic penicillin (0.04

ml/kg, IM, q48h) as well as peri-operative analgesia (carprofen, 2 mg/kg, SC, q24h /

buprenorphine 10 µg/kg, IM, q24h) was continued for four respectively three

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(buprenorphin) days. The healing process was assessed by daily physical

examinations, daily pain scoring based on observation of behavioral changes and

changes in ruminating patterns as well as repeated weight controls during the first

three weeks. Physical examinations and weight controls were continued until

sacrifice. Twelve weeks after surgery all animals were euthanized after deep

sedation (Midazolam 1 mg/kg, IM, Propofol 5 mg/kg, IV, pentobarbital 80 mg/kg, IV)

and mandibular segments were retrieved for histological evaluation.

Specimen Processing

Mandibular segments were fixated in 3.5% neutral buffered formalin for a week. After

rinsing and dehydration using increasing concentrations of ethanol followed by

acetone specimens were infiltrated and embedded in methylmethacrylate (MMA)

under vacuum. Slow polymerization was completed in a drying-chamber at 37°C.

MMA embedded defects where sectioned along the dorsal plane using a modified

inner-hole diamond saw c. Undecalcified slices of 30 µm were surface stained with

alizarine-methylene blue for standard light microscopy and histomorphometric

analyses.

Histological and histomorphometrical evaluation

Five slides per animal including the central slide, the two slides next to the initial

ceramic borders marked by the remaining suture material and two intermediate slides

positioned between central slide and surface were used for further evaluation. Digital

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images of each slide were obtained using a Zeiss AxioImager MI Microscope fitted

with an AxioCam MRc digital camera and AxioVision 4.5 software d. The AxioVision

module MosaiX was used to scan the total specimen (4x3 cm per slide).

Electronically created images of the entire defect area provided the basis for further

analysis. A region of interest measuring 2.5 x 1.5 cm was marked orienting at the

remaining cortices rostral and caudal of the defect. Total bone area (BA/TA), ceramic

area (SA/TA), cartilage area (CA/TA) as well as fibrous tissue area (FA/TA) were

quantified using the image-analysis software Analysis 3.0 e. Additionally all slides

were blinded and randomly reviewed for qualitative histological evaluation.

Statistical Analysis

Serial slides retrieved from ten animals were included in histomorphometric

evaluation and statistical analysis. Goodness of fit for normal distribution of model

residuals of BA/TA, CA/TA, FA/TA and SA/TA was assessed using Q-Q-plots and

Kolmogorov-Smirnov test. Arithmetic means ( x ) and standard deviation (std) were

calculated for normal distributed parameters. For lognormal distributed parameters

such as SA/TA or CA/TA logarithmic transformation was performed prior to analysis

and geometric mean ( x geo) as well as geometric standard deviation (stdgeo) were

calculated. The impact of the different graft types (TCPB vs. TCPB/BM/CB) and slide

position (surface, intermediate, central) was examined using two-way analysis of

variance with post hoc t-test for five pair wise comparisons between corresponding

slides. A probability level of adjusted p was considered statistically significant for p <

0.01. The statistical software SAS, version 9.1f was used for analyses of all data.

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Results.

Soft tissue swelling resolved within a week enabling palpation of the defect area.

None of the animals developed signs of instability or increased pain at the surgical

site. All animals started sufficient ingestion and rumination immediately after recovery

and continuously gained weight during the maintenance time. At sacrifice

inflammation of the grafted area resulting in sequestration of the ceramic became

obvious in two cases [group A (n=1) and b (n=1)]. Data from these animals were

excluded from further evaluation. Fracture of the reconstruction plates resulting in

increased callus formation at the defect area without further impairment of

mandibular contour occurred in two animals of each group leaving three sheep per

group that underwent bone healing under stable conditions. Statistical analysis

revealed no significant difference in the amount of tissue types between specimens

retrieved from stable and unstable defects in each group, thus the mechanical

unstable animals were not separated and five specimens per group were included in

further evaluation.

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Fig. 3. Histological overview sections of defects grafted with ß-TCPB (A) and ß-TCPB/BM/CB (B). Bone is

developing around the cut ends and along the enveloping fibrous tissue at the lateral graft surface

after reconstruction with a TCPB composite (A). The specimen retrieved from an animal that underwent

reconstruction with ß-TCPB/BM/CB displays bony union of the defect, residual ceramic is mainly

osseointegrated. Alizarin-red Methylene-blue stain, cc: cis cortex, tc: trans cortex, s:residual ß-TCP

scaffold,c:cartilage, OS: osteosynthetic material , red arrows:sections within the scaffold with direct

bone ceramic interface.

Descriptive Histology.

Bone in growth into the defect was rare within group A. New bone deposition mainly

occurred close to the borders of the osteotomy site and bony organization varied

from mature lamellar bone at the junction to the intact cortex to highly immature bone

at the periphery of the bony outgrowths. Following the outer surface of the ceramic

new bone started to envelope the scaffold. Osteogenic activity was evident due to the

presence of osteoid seams and osteoblasts aligned along the mineralized surfaces

but direct bone to scaffold contact was rare due to an intervening layer of fibrous

tissue (Fig. 3).

Bone apposition within the pores could only be seen in areas of direct bone-scaffold

contact and was proceeded by in- growth of fibrous or chondroid tissue (Fig. 4.A).

The core of the ceramic graft was intact and the void pore spaces were completely

filled by highly cellular vascularized fibrous tissue. None of the specimens included in

group A achieved defect union.

Dense lamellar bone bridged the defect in group B (Fig. 3.B). Similar to group A,

osteoid deposition by aligning osteoblasts indicated ongoing bone formation. Main

parts of the ß-TCP graft had been replaced by new bone leaving only small,

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extracellular remnants of the initially grafted material. In contrast to group A, ceramic

surfaces had intimate contact with the newly formed bone (Fig. 4.B).

Porous bone patterns similar to the scaffold architecture and matrix remnants within

the woven bone could be seen in close contact to remaining scaffold borders (Fig. 5).

Residual ceramic granules were often accompanied by a moderate amount of

histiozytes but no multinucleated giant cells or other histological evidence of a foreign

body reaction could be seen.

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Fig. 4. Bone-ceramic interface after a healing period of twelve weeks in ß-TCPB composites (A). Bone

deposition within the scaffold was rare and the graft was enveloped in fibrous tissue. In contrast, the

main parts of the residual ceramic were integrated within newly formed bone when ß-TCPB/BM/CB

composite was used (B).Alizarin-red Methylene-blue stain,s: ß-TCP scaffold, b: mineralized bone

c:cartilage ft: fibrous tissue, red arrows: ongoing enchondral ossification.

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Fig. 5. Newly formed woven bone within the defect of an animal grafted with ß-TCP bone marrow

composite, red arrows mark incorporated residual ß-TCP within the mineralized bone matrix.

Alizarin-red Methylene-blue stain.

Histomorphometry

Results of the histomorphometric analysis are illustrated in Figure 6 and Table 1.

The distribution of newly formed bone and remaining scaffold area across the defect

was variable. Bone deposition within group A was most prominent at the two

marginal sections and declined with increasing proximity to the defect center where

higher amounts of residual ceramic were present. Average BA/TA calculation for the

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two specimens that underwent healing under instable conditions was slightly, but not

significantly higher at each position than for the rest of the group.

Total Bone Area a

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5

Slide Number

%TA/BA Group A

TA/BA Group B

Ceramic Area b

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5

Slide Number

%SA/TA Group A

SA/TA Group B

Connective Tissue

Area a

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5

Slide Number

%FA/TA Group A

FA/TA Group B

Cartilage Area b

0

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

1 2 3 4 5

Slide Number

%CA/TA Group A

CA/TA Group B

Figure 6. Histomorphometrical evaluation of mean area fractions of bone (a), residual ß-TCP

(b), cartilage (c) and fibrous tissue (d) at the five positions within the defect.

a means and standard deviation

b geometric means and geometric standard deviation

Group B presented comparable amounts of BA/TA as well as SA/TA among all

slides. The two specimens that underwent healing without rigid fixation due to plate

fractures had lower estimates for BA/TA and SA/TA within group B, but still exceeded

average estimates within group A. Osteointegration and degradation of the ceramic

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graft in group B exceeded group A, showing significant (p<0.01) higher amounts of

bone formation and less residual graft material within the three central slides while no

significant difference could be estimated for the two marginal slides regarding these

two parameters between the groups. Estimates for cartilage area (CA/TA) as well as

fibrous tissue area (FA/TA), including blood vessels, did not significantly differ

between the two groups (Table 1).

Table Significance of pair-wise comparisons between group A and B.

Probability Values

BA/TA

SA/TA FA/TA CA/TA

Slide 1 0.2350 0.06 0.1559 0.1295

Slide 2 0.0005* 0.0013* 0.2844 0.0321

Slide 3 0.0007* 0.0034* 0.0384 0.2947

Slide 4 0.0002* 0.0005* 0.081 0.0099*

Slide 5 0.2762 0.071 0.105 0.1660

BA/TA: Total Bone Area, SA/TA: residual Ceramic Area, FA/TA: Fibrous Tissue Area, CA/TA:

Cartilage Area

* Significant difference between the two groups (p<0.01)

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Discussion.

In this study we compared the ability of ß-TCP scaffolds, either used in combination

with autogenous blood or with autogenous bone marrow and cancellous bone, to

support osteoregeneration after mandibular reconstruction in adult sheep. The

chosen critical size defect model, described by Ayoub et al. (26), mimicked the

clinical setting after sectional bone loss and permitted evaluation of the material in a

functional area where it may be used in human and veterinary medicine (8, 19, 27).

Implant failure of the fixation devices, presumably caused by the rumination process,

led to decreased mechanical stability at the defect site in four cases resulting in a

high deviation of average estimates for BA/TA without statistically significant impact.

As anticipated, defects that were grafted with ß-TCPB showed significantly less bone

formation than defects grafted with ß-TCPB/BM/CB, which yielded good results. Since

no osteogenic cells or inductive substances were added in group A, osseointegration

solely relied on new bone formation arising from local osteogenic cells. Specimens

developed a bony collar around the osteotomized ends of the mandible and along the

outer surface of the scaffold with an intervening soft tissue layer inhibiting direct bone

apposition upon the ß-TCP surface. A ß-TCP core that was invaded by fibroblasts

and vascular sprouts occupied the central part of the defect. In-growth of invading

fibrovascular tissue within the porous structure could be accompanied by invasion of

osteoprogenitor cells providing a source for new bone deposition within the scaffold

(1, 28) but we had no possibility of evaluating the amount of osteoprogenitors within

our graft. We consider it unlikely that any of the defects in group A would have

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achieved homogeneous union after a longer healing period but since we have no

comparable results the further bone development within the defects remains

speculative.

In group B we introduced osteogenic cells and osteoinductive factors into the defect

by the use of bone marrow and morselized bone delivered within the central passage

of the scaffolds. Regardless of the individual contribution of osteogenic cells or

natural growth factors, we could provoke a sufficient osseous healing response

without the need of expensive in vitro techniques or addition of synthetic growth

factors that might generate unexpected sequalae (12, 22). The required amount of

bone marrow and cancellous bone was low and could be easily obtained prior to

reconstruction. Cancellous bone chips that were milled and added to the marrow

were solely contained from core biopsies that were taken to obtain the bone marrow.

In contrast to the considerable morbidity that is associated with harvesting bulk

cortico-cancellous autografts in humans (5, 6) and less frequently seen in veterinary

patients (19), this method does not require massive manipulation of soft tissues or

bone in the iliac region. All animals that received cancellous bone marrow-ß-TCP

composites presented substantial ossification of the defect with osteogenic activity

and enchondral ossification of the remaining cartilagineous replacement tissue.

Minimal amounts of residual ß-TCP were present on the lateral and medial surfaces

of the bony bridge within the defect and osseointegration of the residual material

indicated further conversion. Ceramic degradation was uniform throughout the entire

defect and higher compared to group A (after correction considering the initial

difference). The central passage within the cylinders allowed better penetration of in -

growing bone and increased the surface to volume ratio of the scaffold. In addition,

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the added cancellous bone and bone marrow served as a source for osteogenic cells

and osteoinductive factors (12, 29). The osteogenic potential of unfractioned bone

marrow has been known for more than a century (14, 30), but the limited number of

mesenchymal stem cells (MSC) contained in an bone marrow aspirate and individual

variations led to the development of in vitro alternatives that focus purifying and

expanding of MSC’s or osteoblasts prior to transplantation (9, 15, 17, 31, 32). In vitro

manipulation of MSC’s relies on complex, time-consuming and expensive techniques

(15, 33, 34). These limitations and the proven osteogenic potential of bone marrow

led to the conclusion that bone marrow may be clinically underused (28). Our study

strengthens this hypothesis and, in accordance with similar approaches, proved the

good healing support of bone marrow when delivered in a ß-TCP carrier. In contrast

to other substitution materials, ß-TCP scaffolds are biodegradable, thus no foreign

material remains to interfere with normal bone remodeling and restoration of

mechanical strength (34). Different authors have voiced concern that degradation

may occur faster than osseointegration and inhibit healing (1, 35). We could neither

confirm this concern nor identify the exact degradation mechanism of the used

material. Our findings imply that ß-TCP degradation and new bone formation parallel

each other. The amount of ceramic degradation in group A, which had minor bone

formation, seemed to be lower than in group B. Furthermore it seemed as if the

matrix did not only degrade but may have been incorporated during the

mineralization process to serve as a substrate for bone matrix deposition. It is

currently assumed that increased Ca2+ levels may lead to initiation of

biomineralization, increased osteogenic phenotype commitment, stimulation of local

osteoclasts or a combination of these mechanisms (28, 36, 37). We could not confirm

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earlier observations that reported osteoclasts in close proximity to ß-TCP remnants

(38, 39) but osteoclastic stimulation leading to increased osteoblast activation could

explain the apparent synchronization of bone formation and matrix degradation.

Since we did not use tartrate-resistant acid phosphatase stain to identify osteoclasts

it may be possible that multinucleated cells were present but could not be identified.

The ß-TCPB/BM/CB composite used in this study could sufficiently heal a mandibular

critical size defect. Although our findings cannot be transferred to clinical situations

where the host bed is frequently compromised by infection or irradiation, they

strongly encourage additional investigation of the ß-TCPB/BM/CB composite to verify

our results. The described method offers the advantage of manufacturing an efficient

bone graft substitute table-side during surgery using the patient’s own cells,

circumventing the need for cell culture, expansion, or preservation. Degradation of

the material presumably supported matrix mineralization by means of a process that

resembled physiologic bone remodeling. The osteoregenerative capabilities of the

TCPB/BM/CB composite indicate a promising potential for various clinical indications

including mandibular reconstruction.

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Footnotes.

a Synthes Europe GmbH, Oberdorf, Switzerland

b Aesculap AG & CO. KG, Tuttlingen, Germany

c Leitz, Wetzlar, Germany

d Carl Zeiss AG, Obernkochen, Germany

e Olympus Soft Imaging Solutions, Münster, Germany

f SAS Institute, Cary, NC

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References.

1. Cornell CN. Osteoconductive materials and their role as substitutes for

autogenous bone grafts. Orthop Clin North Am. 1999 Oct;30(4):591-8.

2. Den Boer FC, Patka, P., Bakker, F. C., Haarman, J. T. Current concepts of

fracture healing, delayed unions, and nonunions. Osteo Trauma Care.

2002;10:1-7.

3. Rodriguez-Merchan EC, Forriol F. Nonunion: general principles and

experimental data. Clin Orthop Relat Res. 2004 Feb(419):4-12.

4. Rueger JM. [Bone substitution materials. Current status and prospects].

Orthopade. 1998 Feb;27(2):72-9.

5. Banwart JC, Asher MA, Hassanein RS. Iliac crest bone graft harvest donor site

morbidity. A statistical evaluation. Spine. 1995 May 1;20(9):1055-60.

6. Younger EM, Chapman MW. Morbidity at bone graft donor sites. J Orthop

Trauma. 1989;3(3):192-5.

7. Bauer TW, Muschler GF. Bone graft materials. An overview of the basic

science. Clin Orthop Relat Res. 2000 Feb(371):10-27.

8. Einhorn TA. Clinically applied models of bone regeneration in tissue

engineering research. Clin Orthop Relat Res. 1999 Oct(367 Suppl):S59-67.

9. Caplan AI, Bruder SP. Mesenchymal stem cells: building blocks for molecular

medicine in the 21st century. Trends Mol Med. 2001 Jun;7(6):259-64.

10. Khan SN, Bostrom MP, Lane JM. Bone growth factors. Orthop Clin North Am.

2000 Jul;31(3):375-88.

Page 41: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

41

11. Vacanti CA, Vacanti JP. The science of tissue engineering. Orthop Clin North

Am. 2000 Jul;31(3):351-6.

12. Bruder SP, Fox BS. Tissue engineering of bone. Cell based strategies. Clin

Orthop Relat Res. 1999 Oct(367 Suppl):S68-83.

13. Connolly JF, Guse R, Tiedeman J, Dehne R. Autologous marrow injection as a

substitute for operative grafting of tibial nonunions. Clin Orthop Relat Res.

1991 May(266):259-70.

14. Muschler GF, Nitto H, Matsukura Y, Boehm C, Valdevit A, Kambic H, et al.

Spine fusion using cell matrix composites enriched in bone marrow-derived

cells. Clin Orthop Relat Res. 2003 Feb(407):102-18.

15. Kon E, Muraglia A, Corsi A, Bianco P, Marcacci M, Martin I, et al. Autologous

bone marrow stromal cells loaded onto porous hydroxyapatite ceramic

accelerate bone repair in critical-size defects of sheep long bones. J Biomed

Mater Res. 2000 Mar 5;49(3):328-37.

16. Bruder SP, Kurth AA, Shea M, Hayes WC, Jaiswal N, Kadiyala S. Bone

regeneration by implantation of purified, culture-expanded human

mesenchymal stem cells. J Orthop Res. 1998 Mar;16(2):155-62.

17. Ohgushi H, Kitamura S, Kotobuki N, Hirose M, Machida H, Muraki K, et al.

Clinical application of marrow mesenchymal stem cells for hard tissue repair.

Yonsei Med J. 2004 Jun 30;45 Suppl:61-7.

18. Lane JM, Tomin E, Bostrom MP. Biosynthetic bone grafting. Clin Orthop Relat

Res. 1999 Oct(367 Suppl):S107-17.

Page 42: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

42

19. Kirker-Head CA, Gerhart TN, Schelling SH, Hennig GE, Wang E, Holtrop ME.

Long-term healing of bone using recombinant human bone morphogenetic

protein 2. Clin Orthop Relat Res. 1995 Sep(318):222-30.

20. Sipe JD, Kelley CA, McNicol LA, National Institutes of Health (U.S.).

Bioengineering Consortium. Reparative medicine : growing tissues and

organs. New York: New York Academy of Sciences; 2002.

21. Harlan DM, Karp CL, Matzinger P, Munn DH, Ransohoff RM, Metzger DW.

Immunological concerns with bioengineering approaches. Ann N Y Acad Sci.

2002 Jun;961:323-30.

22. Seeherman H. The influence of delivery vehicles and their properties on the

repair of segmental defects and fractures with osteogenic factors. J Bone Joint

Surg Am. 2001;83-A Suppl 1(Pt 2):S79-81.

23. Tay BK, Patel VV, Bradford DS. Calcium sulfate- and calcium phosphate-

based bone substitutes. Mimicry of the mineral phase of bone. Orthop Clin

North Am. 1999 Oct;30(4):615-23.

24. Perry CR. Bone repair techniques, bone graft, and bone graft substitutes. Clin

Orthop Relat Res. 1999 Mar(360):71-86.

25. Bloemers FW, Patka, P., Bakker, F.C., Haarman,H. J. T. M. The use of

calcium phosphates as a bone substitute material in trauma surgery. Osteo

Trauma Care. 2002;10:33-7.

26. Ayoub AF, Richardson W, Koppel D, Thompson H, Lucas M, Schwarz T, et al.

Segmental mandibular reconstruction by microincremental automatic

distraction osteogenesis: an animal study. Br J Oral Maxillofac Surg. 2001

Oct;39(5):356-64.

Page 43: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

43

27. Schmitz JP, Hollinger JO. The critical size defect as an experimental model for

craniomandibulofacial nonunions. Clin Orthop Relat Res. 1986 Apr(205):299-

308.

28. Fleming JE, Jr., Cornell CN, Muschler GF. Bone cells and matrices in

orthopedic tissue engineering. Orthop Clin North Am. 2000 Jul;31(3):357-74.

29. Goldstein SA. Tissue engineering: functional assessment and clinical

outcome. Ann N Y Acad Sci. 2002 Jun;961:183-92.

30. Connolly JF, Guse R, Tiedeman J, Dehne R. Autologous marrow injection for

delayed unions of the tibia: a preliminary report. J Orthop Trauma.

1989;3(4):276-82.

31. Caplan AI. Tissue engineering designs for the future: new logics, old

molecules. Tissue Eng. 2000 Feb;6(1):1-8.

32. Jaiswal N, Haynesworth SE, Caplan AI, Bruder SP. Osteogenic differentiation

of purified, culture-expanded human mesenchymal stem cells in vitro. J Cell

Biochem. 1997 Feb;64(2):295-312.

33. Bruder SP, Jaiswal N, Ricalton NS, Mosca JD, Kraus KH, Kadiyala S.

Mesenchymal stem cells in osteobiology and applied bone regeneration. Clin

Orthop Relat Res. 1998 Oct(355 Suppl):S247-56.

34. Bucholz RW. Clinical experience with bone graft substitutes. J Orthop Trauma.

1987;1(3):260-2.

35. Cornell CN, Lane JM. Current understanding of osteoconduction in bone

regeneration. Clin Orthop Relat Res. 1998 Oct(355 Suppl):S267-73.

Page 44: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

44

36. Damien CJ, Ricci JL, Christel P, Alexander H, Patat JL. Formation of a calcium

phosphate-rich layer on absorbable calcium carbonate bone graft substitutes.

Calcif Tissue Int. 1994 Aug;55(2):151-8.

37. Delloye C, Verhelpen M, d'Hemricourt J, Govaerts B, Bourgois R.

Morphometric and physical investigations of segmental cortical bone

autografts and allografts in canine ulnar defects. Clin Orthop Relat Res. 1992

Sep(282):273-92.

38. Eggli PS, Muller W, Schenk RK. Porous hydroxyapatite and tricalcium

phosphate cylinders with two different pore size ranges implanted in the

cancellous bone of rabbits. A comparative histomorphometric and histologic

study of bony ingrowth and implant substitution. Clin Orthop Relat Res. 1988

Jul(232):127-38.

39. Jensen SS, Broggini N, Hjorting-Hansen E, Schenk R, Buser D. Bone healing

and graft resorption of autograft, anorganic bovine bone and beta-tricalcium

phosphate. A histologic and histomorphometric study in the mandibles of

minipigs. Clin Oral Implants Res. 2006 Jun;17(3):237-43

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3 Manuskript II

Eingereicht am 20.08.2008 und akzeptiert zur Veröffentlichung am 24.0.2008 (siehe

Seite xx) im ‘Journal of Cranio- and Maxillofacial Surgery, Impact Factor (2007).

Comparison of Computed Tomography and

Microradiography for Graft Evaluation after Reconstruction

of Critical Size Bone Defects using ß-Tricalcium-

Phosphate.

M.C. Nolff 1,2,*, Dr. Dr. H. Kokemueller 1, Dr. G. Hauschild 2,3, Prof. Dr. M. Fehr 2, Dr. Dr. K.-

H. Bormann 1, S. Spalthoff 1, Dr. K. Rohn 4 , Prof. Dr. Dr. M. Ruecker 1 , Prof. Dr. Dr. N.- C.

Gellrich 1

1 Department of Oral and Maxillofacial Surgery, Hannover Medical School, 30625

Hannover, Germany

2 Small Animal Clinic, University of Veterinary Medicine Hannover, Foundation,

Bischofsholer Damm 15,Germany

3 Department of Orthopedics, University of Münster, Münster, Germany 4 Institute for Biometry, Epidemiology and Information Processing; University of

Veterinary Medicine Hannover; Foundation, Bünteweg 2, 30559 Hannover, Germany

*Corresponding author

Key words: Mandibular reconstruction, ß-TCP, bone graft substitute, radiological

evaluation, Computed Tomography

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Summary.

Introduction: The Aim of the study was to evaluate accuracy of CT for in-vivo patient

follow up after mandibular reconstruction.

Material and Methods: Unilateral mandibular defects were surgically created in ten

sheep and either reconstructed using blood soaked ß-TCP cylinders (group A, n=5)

or blood soaked ß-TCP cylinders that were additionally loaded with autologous bone

marrow (group B, n=5). The two graft designs resulted in different stages of graft

ossification representative for different stages of healing. CT Datasets were fused

with microradiographs and measurements of ceramic area based on both methods

were compared.

Results: Two animals (group A (n=1) and B (n=1)) presented infection and graft

dislocation that was visible on CT and were excluded from statistical evaluation.

Group A grafts underwent moderate degradation (53.55% ± 9.7) and incomplete

bony incorporation representing an indermediate state of healing while ceramic grafts

within group B developed a high grade of osseointegration and degradation (94.2% ±

3.3) consistent with progressed healing. Statistical comparison of measurements

based on both methods revealed a significant bias (p<0.05) and a non-significant

variance for group A and a significant variance (p<0.05) and non-significant bias for

group B.

Conclusion: Our results indicate that conventional CT is not eligible to objectively

evaluate ossification and degradation of a ß-TCP graft in vivo and further attempts to

improve clinical visualization of ß-TCP need to be undertaken.

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Introduction.

The core techniques of bone grafting established over a century ago have remained

largely unchanged until today. Despite its known shortcomings, mainly limited

availability and donor side morbidity, autologous cancellous bone is still considered

the gold standard to fill bone defects and stimulate fracture healing in a variety of

clinical settings covering indications in reconstructive-, orthopedic-,

craniomandibulofacial- and spinal-surgery (Banwart et al., 1995, Wippermann et al.,

1997, Rodriguez-Merchan and Forriol, 2004).

Among these indications, the reconstruction of mandibular defects remains to be a

special challenge, even for experienced surgeons. Restoration of form and function is

of paramount importance in this context since the mandible is crucial for fixation of

the tongue and floor of the mouth-and by that for deglutition, speech formation and

prevention of airway obstruction (Knoll et al., 2006, Chen et al., 2008). Due to this

challenging need for optimized tissue reconstruction numerous approaches have

been developed and published in the current literature (Kimura et al.,2006, Knoll et

al., 2006, Chen et al., 2008, Li et al., 2008). Autogenous bone grafts as well as

osteomyocutaneous flaps are still considered the gold standard, but unfortunately

their harvest is associated with considerable donor side morbidity and their supply is

limited. Modern biologic graft materials, such as allo- and xenografts, represent one

alternative, especially since they were able to overcome some of the limitations of

autologous bone, but healing remained difficult to anticipate and the safety of allo-

and xenograft bone has been controversially discussed (Stevenson 1999, Wheeler

and Ennekin 2005, Wenz et al., 2001). Consequently, an increasing demand for

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synthetic bone graft substitutes free from the limitations of supply, consistency and

disease has led to intense research during the past decades (Cornell 1999, Lane

1999, Bauer and Muschler, 2000, Den Boer et al., 2002). Among the variety of

osteoconductive materials that have been investigated, calcium phosphate

compounds have been considered especially effective (Tay et al., 1999, Bloemers et

al., 2002, Mastrogiacomo et al., 2005). The main representatives of this group,

Hydroxyapatite (HA; [Ca5(PO4)3OH]) and beta-Tricalcium Phosphate (ß-TCP;

[Ca3(PO4)2]), have been investigated in numerous experimental studies and clinical

trials during the past 30 years (Hulbert et al., 1970, Hoogendorn et al., 1984, Jensen

et al.,2006). Both substitutes yielded promising results in terms of osteoconduction,

osseointegration and biocompatibility (Johnson et al., 1996, Wheeler et al. 2005) and

modern manufacturing techniques allow prefabrication of ceramic scaffolds that meet

the known demands regarding macro-pore size, interconnectivity, porosity,

biocompatibility and biodegradability (Eggli et al., 1988, Lu et al., 1999, Blockhuis et

al., 2000, Hutmacher 2001). Unfortunately the beneficial composition of ceramics

also accounts for a major disadvantage - the radiodensity of the material

overshadows bone healing and remodeling within the implant (Johnson et al., 1996,

Rueger et al., 1998, Mankani et al,. 2004). Thus, the precision of in vivo radiologic

evaluation remains questionable. As the clinical usage of ceramic materials

increases, the need for reliable in vivo diagnostic evaluation becomes inevitable. This

problem has been addressed by several authors and led to the conclusion that

preclinical studies should include outcome measures similar to those anticipated to

be utilized in clinical settings (Goldstein 2002, Bloemers 2002). In order to guarantee

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reliability, in vivo diagnostic methods need to be correlated to established

investigative methods for graft evaluation to determine their accuracy. The aim of this

study was to objectively compare the results retrieved from CT scans and

microradiographs for evaluation of a previously grafted bone defect in order to

assess reliability of CT Data for clinical evaluation of ß-TCP grafted bone defects.

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Material and Methods.

Graft Material.

The used material (ChronOs®a) has been described by the manufacturer as a radio-

opaque porous beta-TCP ceramic, which will be degraded and replaced by bone in

6-18 months during the healing process. Material performance and biocompatibility

have been well documented in preclinical and clinical trials and the manufacturer

recommends usage as a bone-void-filler for trauma-, spinal- and cranio-

mandibulofacial indications. For the purpose of this study, ten pre-shaped cylinders

of standardized diameter and height (14mm x 24 mm) were provided by Synthes

Europe GmbH. Five cylinders were unpacked, prepared with a through-bore-hole (7

mm diameter) along the central-line and sterilized by gamma-irradiation after

repacking into surgical kits, while the other five cylinders were used as delivered.

Experimental Design.

Animal experiments were approved by the local governmental animal care committee

and conducted in accordance with German legislation on protection of animals, which

is in compliance with the NIH Guidelines for the Care and Use of Laboratory Animals

(NIH Publication no. 85-23 Rev. 1985). Ten healthy adult female German Black-

Headed Sheep with an average weight of 72.5 +/- 7.4 kg were either grafted with bulk

blood soaked ß-TCP cylinders (Group A; n=5) or predrilled ceramics which were

loaded with bone marrow aspirate and morselized cancellous bone received during

surgery (Group B; n=5). Animals were housed in groups of two to four animals at the

Central Animal Laboratory of the Hannover Medical School and received a standard

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sheep diet as well as water ad libitum at all times during the maintenance time. All

sheep underwent partial mandibulectomy (25 mm segment) of the right mandible

followed by reconstruction (Compact 2.4 UniLOCK Recostruction Plate) using a ß-

TCP graft under general anesthesia. In animals that received graft type B, bone

marrow was harvested from the iliac crest during surgery after removal of three

standard core biopsies. The cancellous bone material contained in the biopsies was

morselized, mixed with the attained amorphous marrow and loaded into the central

passage of the predrilled cylinders. Finally, the cylinders were fitted into the basal

aspect of the defect and secured to the distal plate in both groups. The soft tissue

wounds were closed in layers using resorbable Vicryl 2.0 sutures. Pre-operative

prophylactic penicillin (0.04 ml/kg, IM, q48h) as well as peri-operative analgesia

(carprofen, initial dose: 4mg/kg followed by 2mg/kg, SC, q24h / buprenorphine 10

µg/kg, IM, q24h) was continued for four (carprofen) respectively three (buprenorphin)

days. All sheep were allowed unlimited activity as well as access to food and water

ad libitum immediately after surgery. All animals were euthanized twelve weeks post

surgery after deep sedation with an overdose of pentobarbital (80 mg/kg IV). After

decapitation, CT scans of the cranium were performed and following the scans,

mandibular segments were retrieved for µ-radiological evaluation.

CT Scan.

After sacrifice and decapitation each head was scanned in a multi-slice spiral

computer-tomographb. Reconstruction plates and screws remained in situ. Scanning

was performed at 120 kV, 150 mAs with a table speed of 6.25 mm per rotation. Slice-

thickness was set 0.6 mm with a reconstruction interval of 0.625 mm. The raw data

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was processed by the use of a special bone algorithm that improved visualization of

the bony structures for evaluation. The datasets were stored for further evaluation

using Dicom 3.0 as a medical image file format.

Microradiography.

After retrieval, mandibular segments were fixated in 3.5% neutral buffered formalin

for a week. After rinsing and dehydration all specimens were embedded in

methylmethacrylate (MMA) under vacuum. Slow polymerization was completed in a

drying-chamber at 37°C. The exact defect position was radiologically accessed to

enable precise trimming of the MMA blocks and plastic embedded defects were then

sectioned into serial sagittal slices using a modified inner hole diamond saw. Every

fourth section (90 µm thickness) was selected for radiologic evaluation and fine-detail

contact microradiography (15 kV, 7 sec) was performed in a Faxitronc cabinet using

Kodak dental filmd. All radiographs were developed in an automated processor and

digitalized.

Image Processing and Image Fusion.

To objectively verify subjective CT results ceramic area was measured at ten

locations within the defect for each animal using both methods. To ensure

comparison of corresponding areas the CT and microradiographic images were

fused and aligned. To enable synchronization of the two different data sources, a

scientific beta version of VoXim eosteo was provided by IVS Solutions. The

software feature was especially developed for scientific issues and included an

Image Import module that allowed conversion of single JPG or TIFF files into a serial

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dicom dataset. The digitized microradiographs (7-11 images per mandibular

segment) were imported, manually aligned and converted (Figure 1) into a serial

dataset. In order to enable conversion into a serial dataset the distance between

single images (dorsal plane, 1.17 cm) was manually set resulting from the number of

slices between two specimens (3), slice thickness (90µm) and loss associated with

processing of each slide (300µm).

Figure 1: Three-dimensional defect reconstruction after alignment and conversion ofmicroradiographic

images. Blue: ChronOs® remnants; Red: Reconstruction plate; Green: tooth

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Additionally the pixel size was adjusted in order to synchronize the voxel size of

microradiographic and CT datasets. The adjusted serial microradiographic datasets

were fused and manually aligned to the corresponding CT data using the Image

Fusion module of the same software (Figure 2). The ceramic area was measured at

ten different images of the CT dataset and re-estimated at the same locations after

superimposing the microragiographs to determine the accuracy of the first

measurement. Hounsfield-Units (HU) of ceramic and bone within the defect were

measured on two random positions of each image per parameter within the defect. In

order to ensure correct measurement this procedure was performed as well under

superimposed microradiographic control.

Figure 2: Corresponding microradiographic (A) and CT images (B) after matching and fusion (C) of

both datasets. Due to the low grade of mineralization fresh callus, which is clearly visible in the

microradiographic image, is only partly visible in the CT image.

Finally the fused dataset was used to determine residual graft volume and to enable

three-dimensional visualization of residual ceramic material. Degradation was

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determined by comparing initial graft volume of both groups with the residual volume.

We assumed that the more precise in vitro method, microradiography, presented the

gold standard.

Statistical Analysis.

The data retrieved from eight animals by CT and microradiography were included in

statistical analysis to determine comparability of the two diagnostic methods.

The objective of the study was to examine accuracy, reliability and validity of CT scan

measured area to show agreement or disagreement between the two methods of

measurement. The t-test for paired observations was used to detect significant bias

between the two methods. Reliability of CT measurements was estimated by the chi-

square test for variance. The tested null hypothesis assumed a variance of the

difference of CT values against microradiography (gold standard) equal to a standard

deviation from differences against the gold standard of one hundred percent.

Outcomes were considered statistically significant for p < 0.05.

Matched data of both methods were examined graphically with the Blant-Altmann-

Diagram modified in abscissa (microradiography as reference value) and linear

regression with calculating coefficient of determination. Because values of

microradiography in x- coordinate were truly reference values, variance was only

accounted for y-coordinate (ct-scan). The statistical software SAS version 9.1 was

used for analysis of all data.

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Results.

Two sheep (one of each group) presented inflammation of the graft side associated

with graft displacement and sequestration as well as necrotic lysis of the mandibular

bone at the time of sacrifice. Those two animals represented total graft failure.

Figure 3: Microradiographs show graft dislocation in two animals (A). In animals assigned to group A

the remnants of the grafted ß-TCP cylinders were enveloped by an intervening layer of radiolucient

tissue and newly deposited bone (B). Defects retrieved from animals assigned two group B presented

bony healing of the defect with full integration of ceramic remnants (C).

Microradiography showed that the scaffold had rotated around the osteosyntheses

plates leaving an unbridged defect with minimal callus formation around the cut ends.

The ceramic was surrounded by radiolucent tissue and gas. Bony contact did not

occur and there were no signs indicating degradation of the ß-TCP scaffolds (Figure

3.A). CT images also revealed displacement of hyperdense ceramic material towards

the reconstruction plate. The residual scaffold was delineated by hypodense

structures that enabled identification of the artificial graft material. Hounsfield Units

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measured within the scaffold area (445-1142 HU) corresponded with estimates

retrieved from bony structures (599-1108 HU). Thus identification of trabecular bone

and ceramic based on the HU estimates proved inefficient. There were no signs of

bridging ossification along the ceramic surface or within the defect (Figure 4) and

major alterations of the three-dimensional graft shape were not visible. Since graft

dislocation was evident irrespective of the mode of evaluation, image fusion and

objective evaluation of ceramic area was considered non-relevant.

Figure 4: Coronar (A) and transversal (B) view of a specimen that developed graft

dislocation. Bordering radiolucient tissue enables graft identification.

In a case like this representing graft failure the resuming ceramic volume is of

secondary import. Additionally, a comparison of two different specimens would not

allow satisfactory statistical comparison.

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Group A: Represetative for incomplete healing.

Microradiography revealed that blood loaded ß-TCP grafts developed incomplete

osseointegration of the ceramic material that mainly occurred in close proximity to the

cut ends of the mandible. The remaining graft surface was enveloped by woven bone

with an intervening layer of radiolucent soft tissue while the center of the defect was

occupied by moderate degraded ceramic material (Figure 3.B). Thus, healing of graft

types used in group A was representative for incomplete healing. Three-dimensional

reconstruction of the residual cylinders based on the superimposed microradiographs

showed a mean scaffold degradation of 53.55% ± 9.7 (Figure 5.A).

Figure 5: Three- dimensional reconstruction of ceramic remnants based on the fused datasets. While

degradation was moderate and mainly restricted to the superficial areas in group A (A), ceramic

specimens in group B (B) were highly degraded with an associated loss of continuity

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CT images showed that the defects were bridged by radiodense material. Substantial

parts of the ceramic were surrounded by hypodense tissue that contrasted major

parts of the remaining hyperdense ceramic. Because of these contrasting hypodense

structures, the outer cylinder borders could be detected (Figure 6). Due to similar

radiodensity of the newly formed bone (HU range 436-1269) and ceramic (HU range

384-1336) it was impossible to identify the exact anterior or posterior graft borders in

locations where union had occurred.

Figure 6: Coronar (A) and transversal (B) view of a specimen assigned to group A. Different grades of

tissue mineralization and delineating hypodense structures (soft tissue) allow approximate graft

identification.

Student t-test for paired observations revealed a significant bias (p < 0.05) for area

estimates measured with and without microradiographic control. The outcome of the

chi-square test for variance did not significantly exceed the equivalent to a standard

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deviation from differences against gold standard of one hundred percent. Thus for

this group CT measurements were biased but precise (Figure 7.A).

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Figure 7: Blant-Altmann Diagramm representing bias and variance of area values measured by the

two different methods. Notice the deviation of bias from cero as well as the variance of differences

obtained for group A (A) and B (B).

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Group B: Representative for progressed healing

Complete bony union was achieved for defects grafted with Graft Type B. The main

parts of the ceramic scaffolds were degraded and the residual material was

integrated within the newly formed bone (Figure 3.C). Three-dimensional

reconstruction of the residual cylinders based on the superimposed microradiographs

showed extensive scaffold degradation of 94.2% ± 3.3 on average (Figure 5.B) and

fragmentation of the ceramic material.

CT images showed consolidation of the defects. Residual scaffold parts were not

contrasted by intervening hypodense tissue. Thus determination of residual graft

material was speculative and oriented at alterations of the lateral and medial surface

of the hyperdense tissue bridging the initial defect (Figure 8). Radiodensity of

ceramic material (HU range 231-981) equaled the density of bony structures within

the defect (HU range 168-1356).

Figure 8: Coronar (A) and transversal (B) view of a specimen assigned to group B. Full integration of

the graft material prohibits definite identification of graft material.

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The student t-test for area measurements with and without microradiological control

showed no significant bias (p > 0.05). The outcome of chi- square test for variance

against a hypothesized value exceeded the equivalent to a standard deviation from

differences against a gold standard of one hundred percent high significant

(p<0.001). Therefore, for this group CT measurements were un-biased but imprecise

(Figure 7.B).

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Discussion.

The development of degradable ceramic scaffolds for bone reconstruction provides

clinicians with a powerful tool to encourage healing of large bone defects. However,

non-invasive techniques to determine the amount of degradation have not been

tested regarding their precision and accuracy (Mankani et al., 2004). Unfortunately,

the current lack of reliable noninvasive modalities for the evaluation of new bone

formation in the presence of mineral-containing matrices such as ß- TCP or HA

impedes the determination of new bone deposition within such transplants in vivo

(Hoogendoorn et al., 1984, Waite et al., 1989, Weissman et al., 1996). There is a

need to correlate non-invasive in vivo diagnostic methods of evaluation and the more

precise in vitro methods that have been standardized during decades of research on

this topic (Goldstein 2002).

The preliminary study represents an attempt to objectively compare data retrieved by

conventional CT and corresponding results of microradiography. A standard multi-

slice CT scanner was used instead of a unit for investigational purposes since it was

our goal to mimic clinical settings as closely as possible. The established evaluation

method, microradiography, represented our gold standard.

After digital processing we were able to measure the equivalent areas using both

methods. Two specimens represented total graft failure that was clearly visible on CT

images. Thus we opted not to estimate ceramic area in these two cases. Clinically,

graft displacement presents a major complication were residual ceramic volume is of

no special interest since the dislocation itself represents a situation that would need

revision. Additionally, a sample size of two impedes reliable statistical interpretation.

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Specimens in group A presented incomplete healing. Ceramic area estimation based

on CT data was dependent on intervening non-calcified tissue that delineated the

residual graft. The surrounding hypodense structures allowed an approximate

identification of the outer ceramic surface. Since the density of the grafted ceramic

equaled the newly formed bone tissue (similar HU range) identification of bone and

ceramic became speculative in any position where direct bone-ceramic contact was

present. Conventional CT did not offer a sufficient resolution to differentiate materials

based on their microstructure (trabecular vs. porous) and evaluate the bone-graft-

interface or amount of new bone deposition within the ceramic material. An

approximate three-dimensional reconstruction of the residual ceramic based on CT

alone was possible but inferior compared to microradiographic assisted three-

dimensional reconstruction. Statistical comparison of area measurements based on

CT and microradiography revealed a significant bias combined with a low variance of

estimates. Therefore measurements based on CT data were precise but inaccurate.

Ceramic area was frequently underestimated on CT. Nevertheless, CT data allowed

subjective identification of incomplete healing.

Group B presented a high level of healing that made a determination of residual ß-

TCP area on CT images impossible since bone-ceramic contact occurred along the

graft surface. A reconstruction of the three-dimensional shape of the ceramic was not

possible without microradiographic control since, as in group A, density of newly

formed bone equaled ceramic density (similar HU range). Therefore, a direct

differentiation of these structures proved impossible. Statistical evaluation revealed

significant variance and no significant bias between CT estimates and the

corresponding results for microradiography. Estimates obtained by CT were accurate

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but imprecise. In contrast to group A no delineated ceramic core remained as a

landmark that could be used to approximate the residual ceramic area.

Measurements were highly speculative leading to over- and underestimation of the ß-

TCP area and a high variance of estimates compared to values obtained from

microradiography. CT data was inappropriate for ceramic area evaluation.

The statistical differences between group A and B were probably due to the disability

to differentiate ß-TCP from trabecular bone. The rough delineation of the implant

seen within group A offered a template for area measurements. Inaccuracy of area

measurements only occurred at positions of direct contact, which were seldom for

group A, thus variance of measurements was limited. Within group B residual

ceramic matrix was mainly integrated within the newly formed bone leaving no

template for identification. Over- and underestimation resulted in no significant

difference of mean estimates and a high variance. Our sample size was small (n=4 in

both groups, 10 measurements per specimen) and further attempts to verify these

results need to be undertaken.

Our results affirm earlier findings of other authors who doubted the reliability of

radiological methods for ceramic graft evaluation (Johnson et al., 1996, Rueger 1998,

Bloemers et al., 2002). Mankani et al. (2004) already found that standard CT- images

of HA-TCP transplants without new bone formation were not distinguishable from

images of HA-TCP transplants with associated bone formation. These authors also

determined the average bone mass density of HA-TCP transplants that had been

loaded with human marrow stromal cells and grafted into muscle pouches of

immunodeficient mice using quantitative computed tomography. They compared the

results with the results of a histological semiquantitative score for new bone

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deposition. To our knowledge, Mankani et al. (2004) were the first and up to today

the only authors who tried to correlate results of CT measurements and ex vitam

derived semi quantitative scores for bone formation within HA-TCP transplants. They

found out that a bone mass density of 600 mg/cm3 K2 HPO4 and above was

correlated with considerable new bone formation and concluded that quantitative CT

offered a practicable approach for noninvasive determination of new bone formation

in HA-TCP transplants. Unfortunately the technique described by these authors relies

on the mineral density of an implant. If the initial implant material does not degrade

as HA does, the initial density remains relatively stable and additional bone formation

increases the overall mineral density. So-called slow or non-resorbable ceramics like

HA present a major drawback- the remaining scaffold material weakens the strength

of the bone ceramic construct (Renooij et al., 1985, Fleming et al., 2000). After

serving as an initial osteoconductive scaffold the ideal bone graft substitute should be

resorbed or integrated within the newly formed bone (Colnot et al., 2005). A

degradable ceramic such as ß-TCP most probably offers this advantage (Renooij et

al., 1985, Jensen et al., 2006). None or only very small amounts of foreign material

remain to compromise the strength of the new regenerate. Unfortunately, the

biodegradation process of these ceramics is unpredictable (Hollinger et al., 1996).

This makes an evaluation of new bone deposition within a degradable transplant

based on the mineral density impossible since alterations in mineral density are, in

contrast to the so-called slow degradable ceramics, not only dependent on increasing

mineralization due to bone deposition, but also on alterations of mineralization due to

the degradation process of the ceramic itself. Therefore, evaluation of healing based

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on mineral density will most certainly not work if a degradable implant was used.

However, this remains to be proved.

Due to the proven potential to facilitate bone healing, numerous ceramic scaffolds,

granules and cements have been licensed and used for clinical indications and tissue

engineering approaches (Hing 2005, Habraken et al., 2007, Nair et al., 2007) but until

today, we have to use them in vivo without knowing the accuracy of our diagnostic

evaluation.

The results of our study affirm earlier assumptions that even CT, which is known as

the gold standard in clinical evaluation of bone healing in the craniomaxillofacial area,

does not allow differentiation between ceramic material and newly formed callus due

to the comparable material properties of ceramic and bone and the relatively low

resolution of conventional CT.

Schaaf et al. published a trial in 2008 were they estimated the performance of a new

diagnostic technique- the prototype flat panel volumetric computed tomograph

(FpvCT). This tumograph reached a significant (8-16 fold) higher resolution than

conventional CT and thus enabled visualization of bony microstructure. This

technique is currently restricted to a maximum object size of 33 x 33 x 21 cm, but the

described prototype may potentially offer a promising step towards improved patient

follow up after calcium phosphate bone grafting.

In order to improve in vivo diagnostics, further attempts to correlate ex vivo results

and clinical diagnostic methods need to be undertaken to standardize in vivo

evaluation of the various ceramic materials that have been licensed for clinical

usage, thus enabling clinicians around the world to assess the healing process of

their patients.

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Concusion.

Ceramic bone graft substitutes such as ß-TCP represent a promising solution for

reconstruction of large bone defects. However, when used in an ortopic side,

computed tomography only allows subjective classification of the healing progress on

which the surgeon has to rely. Objective estimation of ceramic degradation and

ossification within the graft are not possible based on CT datasets.

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Acknowledgements.

The authors wish to thank IVS Solutions AG, especially Mr. Albrecht Schnappauf for

supporting the study with the needed software configurations and their aid in image

processing.

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Footnotes.

a ChronOs®, Synthes Europe

b GE LightSpeed VFX; GE Healthcare, Munich, Germany

c Faxitron 8050; Field Emission. Corp., McMinnville, Oregon, USA

d Kodak InSight Dental Film; Kodak Dental Systems, Stuttgard, Germany

e Voximosteo; IVS Solutions AG, Chemnitz, Germany

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References.

Banwart JC, Asher MA, Hassanein RS: Iliac crest bone graft harvest donor site

morbidity. A statistical evaluation. Spine 20(9):1055-60, 1995

Bauer TW, Muschler GF: Bone graft materials. An overview of the basic science. Clin

Orthop Relat Res 371:10-27, 2000

Blokhuis TJ, Termaat MF, den Boer FC, Patka P, Bakker FC, Haarman HJ:

Properties of calcium phosphate ceramics in relation to their in vivo behavior. J

Trauma 48(1):179-86, 2000

Bloemers FW, Patka, P., Bakker, F.C., Haarman,H. J. T. M: The use of calcium

phosphates as a bone substitute material in trauma surgery. Osteo. Trauma Care

10:33-37, 2002

Cheng WL, Cheng ZW, Yang ZH, Huang ZQ, Zhang B, Wang JG: The trapezius

osteomyocutaneous island flap for reconstructing hemimandibular and oral defects

following the ablation of advanced oral malignant tumors. J Craniomaxillofac Surg.,

37, 91-95, 2008.

Colnot C, Romero DM, Huang S, Helms JA: Mechanisms of action of demineralized

Bone matrix in the repair of cortical bone defects. Clin Orthop Relat Res 435:69-78,

Page 73: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

73

2005

Cornell CN: Osteoconductive materials and their role as substitutes for autogenous

Bone grafts. Orthop Clin North Am 30(4):591-8, 1999

Den Boer FC, Patka, P., Bakker, F. C., Haarman, J. T: Current concepts of fracture

healing, delayed unions, and nonunions. Osteo. Trauma Care 10:1-7, 2002

Eggli PS, Muller W, Schenk RK: Porous hydroxyapatite and tricalcium phosphate

Cylinders with two different pore size ranges implanted in the cancellous bone of

rabbits. A comparative histomorphometric and histologic study of bony ingrowth and

implant substitution. Clin Orthop Relat Res 232:127-38, 1988

Fleming JE, Jr., Cornell CN, Muschler GF: Bone cells and matrices in orthopedic

Tissue engineering. Orthop Clin North Am 31(3):357-74, 2000

Goldstein SA. Tissue engineering: functional assessment and clinical outcome. Ann

N Y Acad Sci 961:183-92, 2002

Habraken WJ, Wolke JG, Jansen JA: Ceramic composites as matrices and scaffolds

for drug delivery in tissue engineering. Adv Drug Deliv Rev 59(4-5):234-48, 2007

Hing KA. Bioceramic Bone Graft Substitutes: Influence of Porosity and Chemistry.

Int. J. Appl. Ceram. Technol. 2(3):184-199, 2005

Page 74: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

74

Hollinger JO, Brekke J, Gruskin E, Lee D: Role of bone substitutes. Clin Orthop Relat

Res 324:55-65, 1996

Hoogendoorn HA, Renooji, W., Ackermans, L. M. A., Visser, v. ,Wittebol, P: Long

Term study of ceramic implants (porous hydroxyapatite) in dog femora. Clin Orthop

187:281-294, 1984

Hulbert SF, Young FA, Mathews RS, Klawitter JJ, Talbert CD, Stelling FH: Potential

Of ceramic materials as permanently implantable skeletal prostheses. J Biomed

Mater Res 4(3):433-56, 1970

Hutmacher DW: Scaffold design and fabrication technologies for engineering tissues

-state of the art and future perspectives. J Biomater Sci Polym Ed 12(1):107-24, 2001

Jensen SS, Broggini N, Hjorting-Hansen E, Schenk R, Buser D: Bone healing and

Graft resorption of autograft, anorganic bovine bone and beta-tricalcium phosphate.

A histologic and histomorphometric study in the mandibles of minipigs. Clin Oral

Implants Res 17(3):237 43, 2006

Johnson KD, Frierson KE, Keller TS, Cook C, Scheinberg R, Zerwekh J, Meyers L,

Sciadini MF: Porous ceramics as bone graft substitutes in long bone defects: a

biomechanical, histological, and radiographic analysis. J Orthop Res 14(3):351-69,

1996

Page 75: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

75

Kimura A, Nagasao T, Kaneko T, Tamaki T, Miyamoto J, Nakajima T: Adequate

fixation of plates for stability during mandibular reconstruction. J Craniomaxillofac

Surg., 34, 193-200, 2006.

Knoll WD, Gaida A, Maurer P: Analysisi of mechanical stress in reconstruction plates

For bridging mandibular angle defects. J Craniomaxillofac Surg 34, 201-209, 2006.

Lane JM, Tomin E, Bostrom MP: Biosynthetic bone grafting. Clin Orthop Relat Res

367 Suppl:S107-17, 1999

Li L, Blake F, Gbara A, Gudewer E, Schmelzle R: Distraction osteogenesis in

Secondary microsurgical mandible reconstruction: Report of seven cases. J

Craniomaxillofac Surg. 36, 273-278, 2008

Lu JX, Flautre B, Anselme K, Hardouin P, Gallur A, Descamps M, Thierry B: Role of

interconnections in porous bioceramics on bone recolonization in vitro and in vivo. J

Mater Sci Mater Med 10(2):111-20, 1999

Mankani MH, Kuznetsov SA, Avila NA, Kingman A, Robey PG: Bone formation in

transplants of human bone marrow stromal cells and hydroxyapatite-tricalcium

phosphate: prediction with quantitative CT in mice. Radiology 230(2):369-76, 2004

Mastrogiacomo M, Muraglia A, Komlev V, Peyrin F, Rustichelli F, Crovace A,

Page 76: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

76

Cancedda R: Tissue engineering of bone: search for a better scaffold. Orthod

Craniofac Res 8(4):277-84, 2005

Muschik M, Ludwig R, Halbhubner S, Bursche K, Stoll T: Beta-tricalcium phosphate

as a bone substitute for dorsal spinal fusion in adolescent idiopathic scoliosis:

preliminary results of a prospective clinical study. Eur Spine J 10 Suppl 2:S178-84,

2001

Nair MB, Suresh Babu S, Varma HK, John A: A triphasic ceramic-coated porous

hydroxyapatite for tissue engineering application. Acta Biomater 2007.

Renooij W, Hoogendoorn HA, Visser WJ, Lentferink RH, Schmitz MG, Van IeperenH,

Oldenburg SJ, Janssen WM, Akkermans LM, Wittebol P: Bioresorption of ceramic

Strontium 85-labeled calcium phosphate implants in dog femora. A pilot study to

Quantitate bioresorption of ceramic implants of hydroxyapatite and tricalcium

orthophosphate in vivo. Clin Orthop Relat Res 197:272-85, 1985

Rodriguez-Merchan EC, Forriol F. Nonunion: general principles and experimental

data. Clin Orthop Relat Res 419:4-12, 2004

Rueger JM, Linhart W, Sommerfeldt D: [Biologic reactions to calcium phosphate

Ceramic implantations. Results of animal experiments]. Orthopade 27(2):89-95, 1998

Schaaf H, Streckbein P, Obert M, Goertz B, Christophis P, Howald HP, Traupe H:

Page 77: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

77

High Resolution imaging of craniofacial bone specimens by flat-panel volumetric

Computed Tomography. J Craniomaxillofac Surg. 36, 234-238, 2008

Stevenson S. Biology of bone grafts: Orthop Clin North Am 30(4):543-52, 1999

Tay BK, Patel VV, Bradford DS: Calcium sulfate- and calcium phosphate-based bone

substitutes. Mimicry of the mineral phase of bone. Orthop Clin North Am 30(4):615

23,1999

Wenz B, Oesch B, Horst M: Analysis of the risk of transmitting bovine spongiform

encephalopathy through bone grafts derived from bovine bone. Biomaterials

22(12):1599 606, 2001

Waite PD, Morawetz RB, Zeiger HE, Pincock JL: Reconstruction of cranial defects

With porous hydroxylapatite blocks. Neurosurgery 25(2):214-7, 1989

Weissman JL, Snyderman CH, Hirsch BE: Hydroxyapatite cement to repair skull

Base defects: radiologic appearance. AJNR Am J Neuroradiol 17(8):1569-74, 1996

Wheeler DL, Enneking WF: Allograft bone decreases in strength in vivo over time.

Clin Orthop Relat Res 435:36-42,2005

Wheeler DL, Cross AR, Eschbach EJ, Rose AT, Gallogly PM, Lewis DD, Vander

Griend RA: Grafting of massive tibial subchondral bone defects in a caprine model

Page 78: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

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using beta-tricalcium phosphate versus autograft. J Orthop Trauma 19(2):85-91,

2005

Wippermann BW, Schratt HE, Steeg S, Tscherne H: Complications of Spongiosa

Harvesting of the iliac crest. A retrospective analysis of 1,191 cases. Chirurg

68(12):1286-91, 1997

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4 Diskussion

4.1 Diskussion der Methode

Ziel der vorliegenden Studie war es, die Eignung von zwei verschiedenen ß-TCP -

Zylindern in Kombination mit autogenem Blut oder autogenem Blut-Knochenmark-

Gemisch zur Rekonstruktion mandibulärer Knochendefekte zu untersuchen.

Die ossäre Heilung bei Anwendung eines Knochenersatzstoffes unter optimalen

experimentellen Umständen ist, abgesehen von den Eigenschaften des implantierten

Materials, im Wesentlichen von fünf Punkten abhängig: der Versuchstierart, dem

Alter der Versuchstiere, der anatomischen Lokalisation des Defektes, der Größe des

Defektes und dem Zustand des Periostes (EINHORN 1999; SCHLEGEL et al. 2006).

4.1.1 Wahl des Tiermodells

In der vorliegenden Studie wurde bei adulten (3,75 ± 0,59 Jahre)

Schwarzkopfschafen einseitig ein mandibulärer Kontinuitätsdefekt von kritischer

Größe erzeugt und rekonstruiert. Das Periost wurde hierbei im Defektbereich

vollständig entfernt. Das Schafmodell wurde für die vorliegende Arbeit ausgewählt,

da es ein etabliertes Großtiermodell für die experimentelle Untersuchung ossärer

Regeneration ist und die anatomischen Gegebenheiten beim Schaf es ermöglichen,

einen nicht nur veterinärmedizinisch sondern auch humanmedizinisch relevanten

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Defekt zu erzeugen und zu untersuchen (GLOWACKI 1998; FENNIS et al. 2004).

Dimension und mechanische Eigenschaften des Schafknochens kommen den

humanen Verhältnissen sehr nahe, obwohl die Knochenstruktur, verglichen mit

anderen Tiermodellen, wie beispielsweise dem Hund, weniger Übereinstimmungen

aufweist (EITEL et al. 1981). Die Knochenneubildungsrate des Schafes übertrifft die

des Menschen in etwa um das Zwei- bis Zweieinhalbfache. Dennoch konnte

Wippermann zeigen, dass die Knochenheilung bei dieser Spezies durchaus

Rückschlüsse auf die menschliche Situation erlaubt (WIPPERMANN 1993). Speziell

für den kraniofazialen Bereich wird in der Literatur wiederholt die gute Eignung des

Schafmodells für die Untersuchung humanmedizinischer Fragestellungen der

Knochenchirurgie betont (RACHMIEL et al. 1993). Darüber hinaus bieten Schafe

aufgrund ihrer Spezies-spezifischen Umgänglichkeit die Möglichkeit, sich auch im

adulten Stadium soweit trainieren zu lassen, dass tägliche eingehende

Untersuchungen des Wundbereiches oral wie exoral möglich sind.

Ein wesentlicher Nachteil der gewählten Spezies ist das physiologische

Wiederkäuen, das in der gewählten Defektlokalisation mit einer starken, zyklischen

Belastung der verwendeten Osteosynthesematerialien einhergeht. Obwohl in der

vorliegenden Studie zur Rekonstruktion zwei spezielle, aboral lokalisierte,

mandibuläre Rekonstruktionsplatten der Firma Synthes (Compact 2.4 UniLOCK

System) eingesetzt wurden, um eine stabile Versorgung zu gewährleisten, kam es

bei acht von zwölf Tieren (66,7%) zum Versagen der verwendeten Platten : fünf Tiere

(41,7%) mit Fraktur beider Platten, drei Tiere (25%) mit Fraktur einer der Platte.

Im Rahmen des gewählten Versuchsaufbaus war es nicht möglich, nachträglich den

Zeitpunkt des Versagens zu bestimmen. Röntgenologische Verlaufskontrollen

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wurden nicht durchgeführt und keines der betroffenen Tiere zeigte klinische

Symptome. Es muss daher davon ausgegangen werden, dass im Falle der fünf

Tiere, bei denen beide Platten frakturierten, eine Heilung unter mechanisch stabilen

Umständen nicht stattfinden konnte. Bei Tieren, bei denen noch eine der zwei Platten

erhalten blieb, kann im Gegensatz dazu eine mechanische Stabilität des Defektes

während der Heilungsphase angenommen werden. Die Bedeutung mechanischer

Stabilität für die Heilung eines Knochendefektes ist hinreichend bekannt

(STEVENSON 1998; RODRIGUEZ-MERCHAN u. FORRIOL 2004). Die hohe

Belastung der Osteosynthesematerialien durch den Ruminationsvorgang stellt damit

einen erheblichen Nachteil des gewählten Modells dar. Ein Einbringen von mehr als

zwei Platten, zur Vermeidung des Problems, ist aufgrund der anatomischen

Gegebenheiten der Mandibel nicht möglich. Darüber hinaus würden weitere

Implantate die mechanischen Eigenschaften des Knochens zunehmend

beeinträchtigen, so dass bei einer Mehrversorgung die Gefahr einer Fraktur der

Mandibel bestünde. Aufgrund der aufgeführten Schwierigkeiten erscheint das

gewählte Tiermodell retrospektiv als ungeeignet für weiterführende Versuche und es

empfiehlt sich, bei vergleichbaren Versuchsaufbauten andere Tiermodelle

einzusetzen. Als alternative Tiermodelle werden in der Literatur für Untersuchungen

von Knochendefekten der Mandibel vor allem der Hund, das Schwein und

nichthumane Primaten empfohlen (SCHMITZ u. HOLLINGER 1986; EINHORN

1999).

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4.1.2. Wahl des Defektmodells

Bezüglich des gewählten Defektmodells gilt, dass das ausgewählte Modell die

klinische Situation so realistisch wie möglich widerspiegeln muss. Für die

angestrebte klinische Indikation - die Rekonstruktion ausgedehnter Knochendefekte

– wird der Critical-Size-Defect (CSD) als Defektmodell der Wahl angegeben

(EINHORN 1999). Prinzip ist es, einen Defekt zu erzeugen, der durch seine Größe

die natürliche Heilungskapazität des Körpers überfordert und damit ohne Einsatz des

zu untersuchenden Ersatzmaterials im Laufe eines Lebens nicht heilen würde

(SCHMITZ u. HOLLINGER 1986). Die Dimension eines CSD ist hierbei spezifisch für

Spezies- und Defekt-Lokalisation. CSD - Dimensionen wurden für verschiedenste

Lokalisationen in einer Reihe von Versuchstierspezies beschrieben, allerdings sind

Angaben für die Mandibel selten und teilweise widersprüchlich. Schmitz und

Hollinger geben für die Mandibel von Mischlingshunden eine kritische Defektgröße

zwischen 20 und 40 mm an (SCHMITZ u. HOLLINGER 1986). Ayoub et al.

beschreiben eine Defektgröße von 25 mm an der Mandibel beim Schaf als kritisch

(AYOUB et al. 2001); diese wurde in unserer Studie gewählt.

Aufgrund mangelnder Literaturangaben zu diesem Aspekt erscheint es

empfehlenswert, einen Kontrolldefekt anzulegen, um zu gewährleisten, dass

tatsächlich eine kritische Größe erreicht wird. In dieser Studie wurde ausschließlich

der basale Anteil der Mandibel rekonstruiert; der proximale unrekonstruierte Anteil

des Defektes diente als Kontrolldefekt. Die CT-Aufnahmen zeigten bei allen Tieren,

dass der proximale Anteil des resezierten Defektes, der nicht mit Chronos®

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Composites rekonstruiert wurde, nicht knöchern durchbaut wurde. Die Ergebnisse

unserer Arbeit bestätigen somit die Aussage von Ayoub et al., dass eine

Ausdehnung von 25 mm an der Mandibel des Schafes als kritische Defektgröße

angenommen werden kann (AYOUB et al. 2001).

4.1.3. Wahl des chirurgischen Modells

Im Gegensatz zu anderen Protokollen, bei denen die Zähne in dem betroffenen

Gebiet Wochen vor dem Eingriff entfernt werden, um eine Kontamination des OP-

Bereiches entlang der Alveolartasche zu vermeiden (STRONG et al. 2003), wurde in

dem präsentierten Versuchsaufbau auf eine solche Maßnahme verzichtet, um

mögliche Einschränkungen der Futteraufnahme der Tiere zu vermeiden. Um einer

Kontamination durch das orale Milieu dennoch vorzubeugen, wurde der Zugang von

aboral gewählt und ein retromolarer Defekt angelegt. Trotz dieser Maßnahme war es

aufgrund individueller Unterschiede der Längenverhältnisse des retromolaren

Bereiches nicht bei allen Tieren möglich, die Eröffnung des letzten Alveolarfaches zu

umgehen, da bei einem Teil der Tiere Anteile der Wurzel des letzten Molaren weit

caudal in den Bereich des Angulus mandibulae und damit in den Defektbereich

hineinreichten. Bei diesen Tieren (n=4) war es nicht möglich, einen ausreichend

großen Defekt zu erzeugen, ohne Teile der Zahnwurzel des M3 zu resezieren und

damit das Alveolarfach zu eröffnen. Nach Versuchsende wurde post mortem bei zwei

von zwölf Tieren eine Infektion des Defektbereiches sowie des angrenzenden

Weichteilmantels mit Verlagerung des ß-TCP - Zylinders festgestellt. Keines der

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betroffenen Schafe war vor Euthanasie klinisch auffällig geworden. Bei beiden Tieren

wurde intraoperativ die Wurzel des letzten Molaren teilreseziert. Die mikrobiologische

Untersuchung von Wundtupfern aus den infizierten Arealen bestätigte eine Infektion

mit aeroben und anaeroben Keimen, die zum typischen oralen Milieu des Schafes

zählen, so dass eine absteigende Infektion entlang der Alveolartasche

wahrscheinlich erscheint. Beide Tiere wurden aus der weiteren Beurteilung

ausgeschlossen.

Um derartige Kontaminationen zu vermeiden, erscheint es sinnvoll, bei

entsprechender Defektlokalisation zumindest den letzten Molaren (M3 beim Schaf)

der betroffenen Kieferseite zu entfernen und die versuchsrelevante Operation erst

nach Abheilung des Zahnfaches (etwa 10-14 Tage nach Extraktion) durchzuführen.

Ein entsprechendes Vorgehen erscheint – wenn möglich, auch klinisch sinnvoll.

4.1.4 Versuchsstruktur

Der durchgeführte Versuch wurde als Endpunktstudie konzipiert. Alle Tiere wurden

zeitgleich nach einer Versuchsdauer von 14 Wochen getötet. Die in dieser Arbeit

verarbeiteten Daten beziehen sich demnach bei allen Tieren ausschließlich auf einen

fixen Zeitpunkt, 14 Wochen post operationem. Eine Aussage über die Dynamik der

Knochenneubildung und den Ursprung des neu gebildeten Knochens (residente

differenzierte osteogene Zellen versus Osteoprogenitorzellen) kann in der

vorliegenden Versuchskonzeption daher nicht gemacht werden. Um das

Versuchsprotokoll dahingehend sinnvoll zu ergänzen, wurde zusätzlich bei allen

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Tieren an drei verschiedenen Zeitpunkten post operationem (Woche 2, Woche 4,

Woche 8) eine intravitale Fluoreszenzmarkierung durchgeführt. Die Daten dieser

zusätzlichen Maßnahme erlauben es, Rückschlüsse auf den zeitlichen Verlauf der

Knochenneubildung zu ziehen und sind Teil einer dritten Veröffentlichung, die im

Rahmen dieser Arbeit nicht diskutiert wird.

Intravitale röntgenologische Verlaufsuntersuchungen wurden nicht durchgeführt, da

die Aussagekraft der Röntgenbilder bezüglich der Knochenregeneration nach

eigenen Vorerfahrungen und Beobachtungen verschiedener anderer Autoren

aufgrund von Überlagerungsartefakten und ähnlicher Röntgendichte von Knochen

und Transplantat anzuzweifeln war (JOHNSON et al. 1996; RUEGER et al. 1998).

Retrospektiv muss allerdings festgehalten werden, dass radiologische

Verlaufskontrollen in jedem Fall sinnvoll gewesen wären, um die vorher

beschriebenen Implantatkomplikationen (Plattenbrüche) frühzeitig zu erfassen.

Intravitale CT-Untersuchungen wurden aus tier- und seuchenschutzrechtlichen

Gründen ebenfalls nicht durchgeführt.

4.1.5. Wahl der Auswertungsmethoden

Für die Anfertigung der mikroskopischen Präparate wurde ein etabliertes Verfahren

verwendet, das es erlaubt, unentkalkte Schnitte des gesamten Defektbereiches

(Schnittgröße 4 x 3 cm) mit geringen Schrumpfartefakten herzustellen. Wesentliche

Vorteile der gewählten Einbettungsmethode in Methylmethacrylat sind neben der

geringen Schrumpfung der Gewebe vor allem eine gute Erhaltung der

Weichteilstrukturen und das Erhalten der Lagebeziehungen sowie der

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Transplantatresiduen durch Vermeidung von Entkalkungssäuren bei der Präparation.

Die Schnittherstellung erfolgte mit den Osteosynthesematerialien in situ, um eine

Beschädigung des Defektbereiches durch Implantatentfernung zu vermeiden.

Augrund der verbliebenen Titanimplantate und der Dichte des kalzifizierten

Knochens war eine Bearbeitung der Schnitte mit einem herkömmlichen Mikrotom

nicht möglich, so dass die Schnitte für Lichtmikroskopie und Mikroradiographie

mittels eines Sägemikrotoms (Fa. Leitz, Wetzlar, Deutschland) hergestellt werden

mussten. Nachteil dieser Methode ist der relativ hohe Schnittverlust durch die

Eigendicke des Sägeblattes (300 µm pro Schnitt) und die begrenzte limitierte

Schnittdicke von minimal 30 µm. Die Dicke der angefertigten Schnitte erlaubte die

Zuordnung der einzelnen Gewebe sowie eine begrenzte Identifizierung der Zellen.

Eine genauere Untersuchung der einzelnen Zellbestandteile oder genaue

Zellzählungen waren aufgrund der Gewebemenge und der daraus resultierenden

Zell-Überlagerungen nicht durchführbar.

Bei der verwendeten Alizarin-Methylenblau-Färbung handelt es sich um eine

dichrome Oberflächenfärbung, die eine anschauliche Differenzierung von

anorganischer Knochenmatrix, Osteoid und umgebendem Weichteilgewebe

ermöglicht. Die Aussagekraft der verwendeten Färbung bleibt auf eine Diagnose von

Knochen, Weichgewebe und auf eine rudimentäre Zelldiagnostik beschränkt. Eine

selektive Anfärbung von bestimmten Zelltypen wie Osteoklasten oder Osteoblasten

findet nicht statt. Da keine spezielle Osteoklastenfärbung durchgeführt wurde, muss

in Betracht gezogen werden, dass das geringe Auftreten von Osteoklasten unter

Umständen auf die mangelnde Sensitivität bzw. Eignung des Verfahrens zurück zu

führen ist. Um eine genaue Erfassung des relativ großen Defektbereiches zu

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ermöglichen und histomorphometrische Fehlmessungen durch Überlagerung

manuell gewählter Gesichtsfelder zu minimieren, wurden die Übersichtsbilder für die

Flächenbestimmung der einzelnen Materialbereiche computergesteuert erstellt und

mittels einer histomorphometrischen Software semiautomatisch ausgewertet.

Um einen exakten Vergleich korrespondierender Defektbereiche mittels CT und

Mikroradiographie zu ermöglichen, wurden die Datensätze beider

Auswertungsmethoden fusioniert und aneinander ausgerichtet. Dazu wurde zunächst

jeder dritte Sägeschnitt eines Präparates verwendet, um in einem Faxitron eine

mikroradiografische Aufnahme zu erstellen. Diese Mikroradiografien wurden dann

digitalisiert und zu einem seriellen Datensatz konvertiert. Im Anschluss wurde die

Voxelgröße angepasst, um die Größenrelationen der neu erstellten Datensätze mit

den CT-Daten vergleichen zu können. Nach Fusion war so ein direkter Vergleich von

Flächenmessungen und Hounsfield-Units- (HU) - Bestimmungen auf der Basis beider

Methoden möglich. Aufgrund der manuellen Anpassung und der Tatsache, dass eine

vergleichbare Methode in der Literatur bisher nicht etabliert oder beschrieben ist,

können geringgradige Abweichungen der Größenanpassung und Achsenausrichtung

bestehen. Die beschriebene Methode bietet unter dem Vorbehalt noch notwendiger

Verbesserungen dessen ungeachtet eine weit objektivere Vergleichsmöglichkeit als

rein visuelle Beurteilungen von radiologischen Untersuchungen.

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4.2 Diskussion der Ergebnisse

4.2.1 OP-Verlauf und Heilungsphase

Die verwendeten ß-TCP-Zylinder konnten nach Herstellerangaben ohne

Schwierigkeit in der mitgelieferten Aspirationsvorrichtung mit autogenem Blut

durchtränkt und im Defektbereich eingesetzt werden. Der leicht zugängliche

Beckenkamm diente hierbei als adäquates Donor-Areal für die Gewinnung von

spongiösem Knochen und Knochenmark. Insgesamt kam es durch den notwendigen

Zweiteingriff, die Beschickung der Zylinder sowie deren Implantation in den Defekt zu

einer geringfügigen Verlängerung der Operationszeit von etwa einer halben Stunde.

Die intraoperative Handhabung der verwendeten ß-TCP-Zylinder sowie der

zugehörigen Aspirationsvorrichtungen erwies sich als unkompliziert. Als Nachteil des

Materials muss generell jedoch die hohe mechanische Instabilität genannt werden,

die einen vorsichtigen Umgang insbesondere mit den hohlgebohrten Zylindern

notwendig macht. Bei umsichtiger Arbeitsweise lassen sich Materialverluste durch

Beschädigung bei der Beschickung oder der Implantation vermeiden. In dieser

Studie wurde keiner der Zylinder während der chirurgischen Manipulation

beschädigt. Es bleibt allerdings zu berücksichtigen, dass entsprechende Ersatzstoffe

initial keinerlei mechanische Belastung übernehmen und nicht über Schrauben oder

Pins in die Osteosynthese einbezogen werden können. Während der Heilungsphase

muss die Kraftübertragung ausschließlich von den verwendeten

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Osteosynthesematerialien übernommen werden, so dass der eigentliche

Defektbereich bis zur vollständigen ossären Erschließung ruhig gestellt wird.

Alle Tiere begannen direkt nach der Operation noch vor Erreichen der Stehfähigkeit

wieder mit der Nahrungsaufnahme. Intensive Beobachtung während der ersten zwei

Wochen post operationem bestätigte ein physiologisches Ruminationsverhalten, das

über die Versuchszeit in einer stetigen Gewichtszunahme der Tiere resultierte. Die

Wundheilung am Kiefer verlief komplikationslos, die postoperative Schwellung ging

innerhalb einer Woche merklich zurück. Palpatorisch konnten bei keinem der Tiere in

der nachfolgenden Standzeit Schmerzreaktionen ausgelöst oder abnorme

Schwellungen des Operationsbereiches festgestellt werden.

Nach Euthanasie 12 Wochen post operationem musste allerdings festgestellt

werden, dass zwei Tiere, bei denen das Zahnfach eröffnet worden war, eine

ausgeprägte Infektion des Defektbereiches mit Gasbildung, Verlagerung des

Zylinders nach aboral und Nekrose des angrenzenden Knochens entwickelt hatten.

Mikrobiologische Untersuchungen von Proben aus dem infizierten Bereich

bestätigten eine Infektion mit speziestypischen oralen Keimen, die wahrscheinlich

absteigend entlang des Zahnfaches den Defektbereich besiedelt hatten. Kommt es

im Rahmen eines chirurgischen Eingriffes innerhalb der Maulhöhle zu einer

Eröffnung der Kieferhöhle, gilt der Operationsbereich grundsätzlich als kontaminiert

und steht somit unter einem besonders hohen Infektionsrisiko (SLATTER 2003). Um

derartige Komplikationen im Vorfeld auszuschließen, ist bei vergleichbaren

Versuchskonzeptionen wie bereits unter 4.1.3. diskutiert eine vorherige Extraktion

der letzten Molaren anzuraten.

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Die übrigen Defekte zeigten eine weitgehende Konsolidierung. Allerdings war es bei

einigen Tieren zu Plattenfrakturen gekommen, so dass bei fünf Schafen von einer

Heilung unter mechanisch instabilen Umständen mit entsprechenden Auswirkungen

auf den Konsolidierungsprozess ausgegangen werden muss (RODRIGUEZ-

MERCHAN u. FORRIOL 2004)( siehe 4.1.1).

4.2.2 Ergebnisse der feingeweblichen Untersuchungen

Die histologischen und histomorphometrischen Untersuchungen der Defektbereiche

bestätigten die Vermutung, dass ein hohlgebohrter Zylinder, der zusätzlich zu

autogenem Blut auch mit autogener Spongiosa und Knochenmark beladen wurde,

nach 12 Wochen einen höheren Ossifikationsgrad erreicht als ein vergleichbares ß-

TCP-Implantat ohne entsprechende Aufwertung.

Defekte in Gruppe A, in der ein solider, mit autogenem Blut perfundierter ß-TCP-

Zylinder verwendet wurde, waren nach 12 Wochen nur unvollständig von Knochen

durchbaut. Der Hauptanteil des ursprünglichen Defektes war ausgefüllt von der

bindegewebig durchbauten ß-TCP-Matrix. Die poröse Struktur des Materials war

weitgehend intakt. Die Hohlräume der Poren waren bis ins Zentrum des implantierten

Zylinders durch lockeres Bindegewebe und einsprossende Venolen sowie Arteriolen

erschlossen. Direkter Kontakt von Knochen und ß-TCP-Matrix war selten und im

Wesentlichen auf die Oberfläche der Matrix beschränkt, wobei die

Knochenneubildung ihren Ursprung an den stumpfnahen Defekträndern nahm und

von dort aus entlang der äußeren Oberfläche der keramischen Matrix verlief. Bei

Tieren dieser Gruppe, bei denen es zu einem Versagen der Osteosynthese

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gekommen war, wurde generell mehr ungerichteter Kallus ausgebildet als bei

osteosynthetisch stabilen Tieren dieser Gruppe. Eine vollständige Überbrückung der

Defektzone wurde aber auch hier nicht erreicht. Histomorphometrische

Untersuchungen zeigten, dass in dieser Gruppe A insbesondere in den äußeren

Schnittebenen mehr Knochen gebildet wurde. Zum Zentrum des Defektes hin kam es

zu einer Abnahme der Gesamtknochenfläche, was einer dreidimensionalen

Fortsetzung der bereits beschriebenen ossären Einscheidung des ß-TCP-Zylinders

gleichkommt. Eine tatsächliche Erschliessung der Matrix im Sinne einer ossären

Durchbauung konnte in der Gruppe A nicht festgestellt werden. Dem soliden ß-TCP-

Block waren keine weiteren osteogenen Zellen oder Osteoprogenitoren zugesetzt

worden. Die Ossifikation des Defektes war somit zunächst vollständig von dem

Potential der residenten osteogenen Zellen der Defektränder abhängig, weshalb in

diesen Bereichen wahrscheinlich die meiste Knochenmasse gebildet wurde. Da der

Zylinder relativ massiv war, kam es vermutlich zunächst nur zu einer Ablagerung von

osteogenen Zellen entlang der äußeren Strukturen, während die inneren

Matrixbereiche durch schneller wachsendes Bindegewebe erschlossen wurden. Eine

ossäre Durchbauung von Innen heraus konnte nicht stattfinden. Inwieweit eine

vollständige Heilung im Sinne einer funktionellen ossären Überbrückung nach

längerer Standzeit erreicht werden kann, ist in dem vorliegenden Versuchsaufbau

nicht abzusehen; ein solcher Verlauf erscheint aber unwahrscheinlich.

Im Gegensatz zu Gruppe A fand in Gruppe B eine vollständige ossäre Durchbauung

des Defektbereiches statt. In einigen zentralen Bereichen waren kleine Knorpelinseln

gebildet worden, die höchstwahrscheinlich ein Übergangsgewebe an den Stellen

darstellen, an denen initial die Sauerstoffspannung zu niedrig zur direkten

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Ausbildung ossären Gewebes gewesen war. In allen Fällen waren die beschriebenen

Knorpelzellen blasig aufgetrieben und die Knorpelzone ging in knöcherne Strukturen

im Sinne einer Enchondralen Ossifikation über. Die vollständige Erschliessung der

Defekte in Gruppe B ist im Wesentlichen zwei Faktoren zuzuschreiben, wobei der

individuelle Stellenwert des einen in dieser Versuchskonzeption nicht von dem

anderen unterschieden werden kann: zum einen bietet ein hohlgebohrter Zylinder

allein durch seine vergrößerte Oberfläche in Relation zum Volumen von vorneherein

erhebliche Vorteile. Neu gebildetes Knochengewebe kann ohne Widerstand nicht nur

entlang der äußeren Kontur, sondern auch zentral in die verwendete Matrix

einwachsen. Hierdurch wird eine Erschliessung von allen Seiten ermöglicht.

Verglichen mit Gruppe A wurde der ß-TCP-Zylinder in Gruppe B zusätzlich zu der

beschriebenen geometrischen Variation mit zerkleinerter Spongiosa und

Knochenmark befüllt, so dass davon auszugehen ist, dass im Zentrum des

Implantats bereits zu Beginn der Heilungsphase zusätzliche lebensfähige osteogene

Zellen, Osteoprogenitorzellen und induktive Faktoren vorhanden waren, die die

lokalen Ressourcen des Implantatlagers ergänzten. Durch den in dieser Arbeit

veröffentlichten Versuchsaufbau ist es nicht möglich, den individuellen Anteil der mit

der Spongiosa übertragenen, bereits differenzierten osteogenen Zellen von den

potentiell mit dem Knochenmark übertragenen induktiven Faktoren und

Ostoprogenitorpopulationen an der Regeneration abzugrenzen. Bisher in diesem

Rahmen nicht veröffentlichte eigene Ergebnisse aus der polychromen

Fluoreszenzmarkierung weisen allerdings darauf hin, dass die Rolle von

Vorläuferzellen in diesem Kontext weit bedeutender ist als die der bereits

differenzierten Zellen, die mit der zerkleinerten Spongiosa übertragen wurden. Das

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unterstützende Potential von Knochenmark bei der Heilung ossärer Defekte und

Pseudarthrosen ist hinreichend beschrieben (CONNOLLY et al. 1991; BRUDER et

al. 1998a; BRUDER et al. 1998b; BRUDER u. FOX 1999; KRAUS u. KIRKER-HEAD

2006). Dennoch wird in der Literatur mehrfach darauf hingewiesen, dass diese

einfach zugängliche Ressource für induktive Faktoren und Ostoprogenitorzellen zu

wenig eingesetzt wird (FLEMING et al. 2000). Im Gegensatz zu den aufwendigen

Verfahren, mit denen in vitro Osteoprogenitorpopulationen kultiviert und expandiert

werden müssen, steht die einfache Gewinnung von nicht weiter prozessiertem

Knochenmark. Dieses kann ad tabulam von dem betroffenen Patienten gewonnen

und ohne weiteren Zeit– oder Kostenaufwand verwendet werden (BRUDER et al.

1998b; KON et al. 2000; MUSCHLER et al. 2003).

In beiden Gruppen konnten residuale, kristalline ß-TCP-Trümmer innerhalb der

bereits neu mineralisierten Knochenmatrix gefunden werden. Dieses Phänomen

könnte ein Hinweis dafür sein, dass die verwendete ß-TCP-Matrix über die rein

passive osteokonduktiven Funktion hinaus als Substrat für die Bildung neuer

Knochenmatrix dient. Ein ähnliches Phänomen ist bei der Verwendung einer anderen

Kalziumphosphat-Matrix beobachtet worden (RENOOIJ et al. 1985). Um diese

Spekulation weiter zu erhärten, wären vergeichbare weitere Untersuchungen mit

zuvor markierten Kalziumphosphat-Molekülen notwendig. So ließe sich

möglicherweise belegen, dass Kalziumphosphat-Moleküle aus der Matrix in dem

neugebildeten Knochen integriert wurden.

4.2.3 Ergebnisse der Validierung des diagnostischen Wertes der Computer-

Tomographie

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Obwohl in den letzten 100 Jahren der Bereich des Knochenersatzes wissenschaftlich

intensiv bearbeitet wurde, blieben wichtige Aspekte wie die Vergleichbarkeit von

experimentellen und klinischen Ergebnissen weitgehend unberücksichtigt. So wurden

Keramiken, insbesondere deren Hauptvertreter ß-TCP und HA, zwar in zahlreichen

Studien auf ihre Eignung als Knochenersatzstoff hin untersucht. Eine Validierung

klinischer diagnostischer Verfahren steht aber in der überwiegenden Zahl der Fälle

aus.

Unglücklicherweise haben die vorteilhaften Materialeigenschaften von HA und TCP

auch zur Folge, dass die verwendeten Keramiken radiologisch nativem Knochen

stark ähneln, so dass eine sichere diagnostische Darstellung eines solchen Materials

nach erfolgter ossärer Erschliessung in vivo fraglich erscheint. In der Vergangenheit

wurde dieses Problem mehrfach von verschiedenen Autoren erkannt und adressiert

(JOHNSON et al. 1996; WEISSMAN et al. 1996; RUEGER et al. 1998). Einige

Autoren gehen sogar soweit zu sagen, dass eine zuverlässige Beurteilung des

Heilungsverlaufes innerhalb eines keramischen Transplantates auf Basis

radiologischer Befunderhebung nicht möglich ist. So bleibt man klinisch darauf

angewiesen, Biopsien der betroffenen Stellen zu entnehmen, um den Verlauf von

Ossifikation und Degradation sicher objektiv zu verfolgen (MANKANI et al. 2004).

Diese Manipulation ist allerdings hochrisikoreich; insbesondere in einem Bereich, in

dem es zu umfangreichen Knochenverlusten gekommen ist, besteht Frakturgefahr,

so dass Biopsien im Anschluss an knöcherne Rekonstruktionen in der Regel nicht

durchgeführt werden.

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Um die Genauigkeit aktueller klinischer Diagnostik-Verfahren objektiv zu erfassen

und gegebenenfalls eine Entwicklung hin zu leistungsfähigeren Untersuchungen

nach knöcherner Rekonstruktion zu ermöglichen, ist zu fordern, dass Studien, die die

Eignung verschiedener Ersatzmaterialien untersuchen, parallel auch einen objektiven

Vergleich der etablierten feingeweblichen Verfahren mit aktuellen klinischen

Verfahrensweisen anstreben sollten. Obwohl entsprechende Forderungen in der

Literatur auftauchen (GOLDSTEIN 2002), sind entsprechende Studien kaum

durchgeführt worden. Klinisch bleibt man weiterhin auf eine subjektiv begründete

Beurteilung des Heilungsverlaufes angewiesen ohne sicher zu wissen, wie genau die

Darstellung der Ossifikation und Degradation entsprechender Implantate tatsächlich

ist.

Im Rahmen der Literaturrecherche für diese Arbeit konnte lediglich eine

veröffentlichte Studie gefunden werden, in der ein objektiver Vergleich von CT und

semiquantitativer histologischer Auswertung angestrebt wurde. MANKANI et al.

(2004) verglichen die Ergebnisse eines semiquantitativen histologischen Score-

Systems für Knochenneubildung innerhalb eines mit humanen mesenchymalen

Zellen beladenen HA-Transplantates nach ektopischer Implantation in die Muskulatur

von immundefizienten Mäusen mit durch quantitative CT-Untersuchungen

gemessenen Dichtewerten (bezogen auf einen Referenzkörper mit der Dichte 0 und

200 mg/cm3 K2HPO4). Sie kamen zu dem Schluss, dass eine Dichte von 600 mg/cm3

K2HPO4 und mehr mit einem hohen histologischen Knochenscore korrelierte

(MANKANI et al. 2004). Für die Erfassung der Ossifikation innerhalb eines HA-

Zylinders erscheint die Methodik der Dichtemessung mittels CT also nach den

Ergebnissen dieser Studie als geeignet. Die auf der Dichte basierende Beurteilung

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von Knochenneubildung innerhalb eines keramischen Transplantates erscheint

nachvollziehbar, wenn man beachtet, dass ein nicht degradierbares Material wie HA

verwendet wurde. In diesem Fall ist eine zusätzliche Mineralisierung innerhalb des

Transplantates mit einer Zunahme der Dichte korreliert, da die zusätzliche

mineralisierte Matrix ergänzend zu der vorhandenen HA-Matrix wirkt. Nicht-

degradierbare Keramiken haben aber den Nachteil, dass sie als Fremdmaterial im

Knochen verbleiben. Ein Remodelling ist nicht möglich, so dass der betroffene

Abschnitt immer als Schwachstelle im Knochen erhalten bleibt (HOOGENDOORN

1984; RENOOIJ et al. 1985; FLEMING et al. 2000). Bei einer degradierbaren

Keramik wie ß-TCP erscheint eine auf der Dichte basierende Beurteilung der

Knochenneubildung innerhalb des Transplantates weniger sinnvoll, da hier, im

Gegensatz zu HA, eine Abnahme der Ausgangsdichte des Materials durch

Degradation möglich ist, die im Zweifelsfall eine parallel aufgetretene Zunahme der

Knochendichte maskieren würde. Entsprechende Untersuchungen für ß-TCP fehlen

bislang.

In der vorliegenden Arbeit wurden computergestützt CT-Datensätze der mit ß-TCP

rekonstruierten Defektbereiche mit ex vivo angefertigten Mikroradiografien derselben

Bereiche verglichen. Dafür wurden beide Datensätze zunächst miteinander fusioniert

und so ausgerichtet, dass eine parallele Darstellung desselben Bereiches innerhalb

des Defektes möglich wurde. Bei den Tieren, bei denen es zu einer Infektion mit

Verlagerung des ß-TCP-Zylinders gekommen war, wurde diese Fusion nicht

durchgeführt. Die Dislokation der Zylinder aus dem Defektbereich sowie die

Gasbildung waren in beiden Fällen im CT offensichtlich.

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Die Gruppen A und B repräsentieren zwei verschiedene Heilungsverläufe. Während

es in Gruppe A nur zu einer unvollständigen ossären Durchbauung der Zylinder kam,

bei der ein Großteil der Implantatoberfläche durch Bindegewebe von neu gebildetem

Knochen abgegrenzt wurde, ist in Gruppe B überwiegend eine vollständige ossäre

Überbrückung des Defektes bei erfolgter weitreichender Degradation der Matrix

erreicht worden. Residuale ß-TCP-Partikel wurden überwiegend direkt, ohne

abgrenzende bindegewebige Strukturen in den neu gebildeten Knochen

eingebunden. Für die Beurteilung der Genauigkeit der computertomographischen

Darstellung wurde deshalb die Gruppeneinteilung beibehalten. Nach Bestimmung

der residualen Keramikfläche in CT und Mikroradiografie wurde für jede Gruppe,

respektive für jeden Heilungsverlauf, statistisch untersucht, ob signifikante

Abweichungen der Mittelwerte oder signifikante Varianzen zwischen den bestimmten

Flächenmessungen bestehen. Für beide Gruppen wurden vergleichbare Graustufen,

und damit vergleichbare HU für Knochen und Restmatrix bestimmt. Eine

zuverlässige Zuordnung eines Grauwertes zu Knochen oder ß-TCP, und damit eine

optische Unterscheidung, waren somit im CT nicht möglich. In Gruppe A konnte

aufgrund des interponierten Weichteilgewebes zwischen Knochen und ChronOs®

eine ungefähre Bestimmung der äußeren Grenzen des Restmaterials vorgenommen

werden. An Stellen, an denen ein direkter Knochen-ß-TCP-Kontakt vorlag, war

hingegen eine sichere Abgrenzung der ß-TCP-Matrix gegen den trabekulären

Knochen nicht möglich. Der statistische Vergleich von Flächenmessungen beider

Methoden zeigte ein signifikantes Abweichen der Mittelwerte bei einer nicht

signifikanten Varianz der Werte. Insgesamt wurde die residuale ChronOs® Fläche,

basierend auf den CT-Daten, im Vergleich zu den Ergebnissen der etablierten

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Methode der Mikroradiografie weitgehend unterschätzt. In Gruppe B, respektive der

Gruppe mit fortgeschrittener ß-TCP-Integration und -Degradation, war kein

interponiertes Weichteilgewebe zwischen Knochen und ß-TCP-Matrix eingelagert.

Da eine Unterscheidung, basierend auf den Graustufen, auch in dieser Gruppe nicht

möglich war, gelang eine sichere Abgrenzung gegen den Knochen nicht. Die

Bestimmung der ChronOs®-Restfläche im CT resultierte in Werten, die eine

signifikante Varianz im Vergleich zum Goldstandard Mikroradiographie zeigten. Eine

signifikante Abweichung der Mittelwerte trat in dieser Gruppe nicht auf.

Insgesamt lässt sich als Ergebnis dieses Vergleiches feststellen, dass eine sichere

Unterscheidung von verwendeter ß-TCP-Keramik und trabekulärem Knochen nach

begonnener Integration der Matrix mittels CT nicht möglich ist. Eine genaue

Diagnostik des Heilungsfortschrittes kann somit in vivo nicht erfolgen. Unter

klinischen Bedingungen sind nach unseren Ergebnissen für eine Beurteilung des

Heilungsverlaufes innerhalb der Matrix durch das CT nur begrenzt objektive

Informationen zu erhalten. Deutliche Fehlentwicklungen wie Implantat-Dislokation

oder Fraktur können allerdings mit dem CT detektiert werden. Die vorliegenden

Ergebnisse bestätigen die in der Literatur beschriebenen Bedenken (JOHNSON et

al. 1996; RUEGER 1998; BLOEMERS 2002). Allerdings handelt es sich bei diesem

Methodenvergleich um ein Pilotprojekt mit geringer Tierzahl. Vergleichbare Studien

sind in der Literatur nicht vorhanden und weiterführende eigene Erfahrungen mit der

Methode fehlen, so dass die Schwächen der Methode der computergestützten

Fusion unterschiedlich generierter Datensätze bislang nicht vollständig bekannt sind.

Als wesentlicher Schwachpunkt ist sicherlich die manuelle Ausrichtung der

Datensätze vor der Fusion zu sehen, bei denen eine vollkommene Übereinstimmung

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der Flächen in allen Ebenen nie ganz erreicht werden kann. Dennoch bietet die

Methode weitaus objektivere Werte als ein Vergleich der Methoden mit dem bloßen

Auge, ohne Kontrolle.

4.2.4 Praktische Bedeutung der Ergebnisse der durchgeführten Studie

Die vorliegende Studie diente der näheren Untersuchung von ß-TCP-Zylindern

hinsichtlich ihrer Eignung als Knochenersatzmaterial zur Rekonstruktion von

ausgedehnten Defekten der Mandibel. Die Ergebnisse bestätigen das bekannte

osteokonduktive Potential sowie die Biokompatibilität des verwendeten Materials. Als

wichtiger praxisrelevanter Aspekt konnte gezeigt werden, dass für beide Implantat-

Typen eine vollständige Vaskularisation erfolgt. Um eine zuverlässige ossäre

Erschliessung eines geometrischen Körpers von klinisch relevanter Größe zu

gewährleisten, ist es allerdings notwendig, die angreifbare Implantatoberfläche zu

maximieren und eine Kombination des verwendeten Materials mit osteogenen Zellen

(präformiert sowie undifferenziert) und osteoinduktiven Faktoren vorzunehmen.

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5 Zusammenfassung

Primäre Rekonstruktion mandibulärer Kontinuitätsdefekte durch

eine ß-Trikalziumphosphat – Matrix beim Schaf

Mirja Christine Nolff

Studienziel: Ziel der vorliegenden tierexperimentellen Arbeit war es, die

Osseointegration eines mit autogenem Blut durchtränkten ß-Trikalzium-Phosphat (ß-

TCPa)-Zylinders mit einer vergleichbaren ß-TCP-Komposit-Matrix, die zusätzlich zur

Perfusion mit autogenem Blut auch mit autogener Spongiosa und autogenem

Knochenmark befüllt wurde (ß-TCPb), zu vergleichen. Zusätzlich wurde am Beispiel

der Computertomografie untersucht, inwiefern in vivo mittels aktueller bildgebender

Untersuchungsverfahren eine Unterscheidung von keramischer Matrix und neu

gebildetem Knochen und damit eine zuverlässige Patientennachsorge nach

Rekonstruktion mit dem verwendeten Material möglich ist.

Material und Methode: Insgesamt wurde bei zwölf adulten Deutschen

Schwarzkopfschafen (mittleres Gewicht 72,5 +/- 10 kg) per Osteotomie ein

segmentaler Kontinuitätsdefekt von kritischer Größe an der rechten Mandibel

hergestellt. Die Tiere wurden zufällig in zwei Gruppen aufgeteilt, wobei der Defekt

bei Tieren der Gruppe A (n=6) mit einem ß-TCPa -Implantat versorgt wurde, während

die Rekonstruktion bei Tieren der Gruppe B unter Verwendung eines ß-TCPb-

Zylinders erfolgte. Aus diesen Gruppen dienten zwei Schafe als Pilottiere, um die

Praktikabilität des Eingriffes beim Wiederkäuer zu bestimmen. Diese beiden Tiere

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wurden euthanasiert, bevor die Eingriffe an den restlichen Schafen (n=10)

durchgeführt wurden. Mit Ausnahme dieser beiden Pilottiere wurde bei allen anderen

Schafen (n=10) direkt im Anschluss an die Euthanasie eine CT-Untersuchung des

Schädels durchgeführt, bevor der Defektbereich inkl. der Grenzflächen zur weiteren

feingeweblichen Aufarbeitung entnommen wurde. Die Qualität des neu gebildeten

Gewebes innerhalb des ursprünglichen Defektes wurde histologisch beurteilt und die

Knochen-, Restmatrix-, Knorpel- sowie Bindegewebsfläche durch eine

semiautomatische histomorphometrische Aufarbeitung erfasst. Um einen objektiven

Vergleich von CT und Mikroradiografie zu ermöglichen, wurden die Mikroradiografien

zu einem seriellen Datensatz konvertiert und mit dem korrespondierenden CT-

Datensatz fusioniert. Anschließend wurde die residuale Keramikfläche mithilfe beider

Methoden gemessen und verglichen. Im Kontext des Methodenvergleiches ist

Gruppe A repräsentativ für unvollständige Heilung, während bei Tieren in Gruppe B

ein fortgeschrittener Heilungsverlauf angenommen wurde. Über die Bestimmung der

Sensitivität der Computertomographie hinaus wurden die fusionierten Datensätze

benutzt, um die Degradation der Zylinder zu kalkulieren.

Ergebnisse: Zwei Tiere (n=1 Gruppe A, n=1 Gruppe B) entwickelten eine Infektion im

Defektbereich mit Dislokation des ß-TCP-Zylinders, die erst post mortem festgestellt

werden konnte. Beide Tiere wurden aus der Studie herausgenommen. Die

histomorphometrische Bestimmung zeigte für ß-TCPb-Implantate eine signifikant

(p<0.01) höhere Knochenneubildung als für den Implantattyp ß-TCPa. Eine

knöcherne Überbrückung des Defektes mit fortgeschrittener Organisation des neu

gebildeten Knochens wurde bei allen Tieren in Gruppe B erreicht. Residuale ß-TCP-

Partikel waren selten und zusammenhangslos im Defektbereich verteilt. Im

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Gegensatz dazu war das neu gebildete Knochengewebe in Gruppe A nur wenig

organisiert. Keines der Tiere in dieser Gruppe erreichte eine ossäre Überbrückung

des Defektes, der bei allen Tieren dieser Gruppe zentral von einem ß-TCP-Kern

ausgefüllt wurde. Die mittels CT ermittelte Degradation der Matrix bestätigte die

Ergebnisse von Histologie und Histomorphometrie und übertraf mit 94,2 ± 3,3 % in

Gruppe B die Degradation in Gruppe A (53,55 ± 9,7 %) deutlich.

Ein statistischer Vergleich der Flächenbestimmung mittels CT und Mikroradiografie

zeigte in Gruppe A einen signifikanten Unterschied (p<0.05) ohne signifikante

Varianz der Werte. Für Gruppe B konnte keine signifikante Abweichung der

Mittelwerte festgestellt werden, allerdings war in dieser Gruppe eine signifikante

Varianz (p<0.05) der Werte zu verzeichnen.

Schlussfolgerung: Die Ergebnisse dieser Studie dokumentieren, dass das

verwendete ß-TCPB/BM/CB-Komposit als vielversprechende Alternative zu autogenem

Knochen für die Rekonstruktion mandibulärer Defekte in Tier- und Humanmedizin

angesehen werden kann. Die Ergebnisse der vorliegenden Studie belegen jedoch

auch, dass mittels CT eine objektive Bestimmung von Degradation und Ossifikation

innerhalb eines ß-TCP-Konstruktes in vivo, und damit eine sichere Überwachung des

Heilungsverlaufes über die gesamte Heilungsphase, nicht möglich ist. Es erscheint

notwendig, weitere Untersuchungen durchzuführen, um die klinisch einsetzbaren

bildgebenden Verfahren dahingehend zu verbessern.

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6 Summary

Primary Reconstruction of Mandibular Continuity Defects in Sheep

using ß-Tricalcium-Phosphate Scaffolds.

Mirja Christine Nolff

Objective: The aim of this study was to compare osseointegration of blood soaked ß-

Tricalcium Phosphate cylinders (ß-TCPB) with similar composites that were

additionally loaded with cancellous bone and bone marrow (ß-TCPB/BM/CB) for

mandibular reconstruction. Additionally accuracy of CT for in-vivo patient follow up

after mandibular reconstruction using ß-TCP was assessed by comparing CT

measurements of residual graft area with estimates based on microradiography.

Material and Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

of 72.5 +/- 10 kg underwent segmental resection of the right hemi-mandible. Animals

assigned to group A (n=6) were reconstructed using ß-TCPB while sheep assigned to

group B (n=6) received ß-TCPB/BM/CB grafts. Two sheep served as pilot animals to

determine the feasibility of the surgical intervention in a ruminating species and were

euthanized before the other animals underwent surgery. With exception of these

two, all animals (n=10) had CT scans of the cranium performed prior to harvesting of

the defect area for histological and microradiographic evaluation. Tissue quality was

histological assessed and bone-, scaffold-, cartilage- and fibrous-tissue area were

estimated using semiautomated histomorphometrical software. In order to allow

evaluation of CT accuracy the microradiographic images were converted into serial

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datasets and fused with the corresponding CT data. Finally, measurements of

ceramic area based on both methods were compared. We anticipated a different

degree of healing associated with the graft type, thus the assignment into the two

groups (A and B) was adopted for validation of CT accuracy. Group A was

considered representative for incomplete healing while group B represented a further

stage of healing. Additionally the fused Datasets were used to estimate the degree of

graft degradation corrected to initial graft volume.

Results: Two animals (group A (n=1) and B (n=1)) presented infection and graft

dislocation that became evident at necropsy and was visible on CT. These animals

were excluded from histological evaluation and comparison of CT and

microradiography. Histomorphometric estimation revealed that ß-TCPB/BM/CB grafts

exhibited significant (p<0.01) higher amounts of bone formation than ß-TCPB.

Animals assigned to group B achieved defect union and a high grade of bone

maturation; residual ceramic remnants were rare and disconnected. Bone maturity

within group A was inferior and none of the specimens showed defect union while the

defect center was still occupied by a ceramic core. Fusion of CT and

Microradiography revealed that, as anticipated, ceramic grafts of group A underwent

moderate degradation (53.55% ± 9.7) and incomplete bony incorporation

representing an indermediate state of healing while ceramic grafts within group B

developed a high grade of osseointegration and degradation (94.2% ± 3.3)

representing progressed healing. Statistical comparison of area estimates based on

both methods showed a significant bias (p<0.05) and a non-significant variance for

group A and a significant variance (p<0.05) and non-significant bias for group B.

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Conclusion: TCPB/BM/CB composites may qualify as a promising alternative to

autograft bone for mandibular reconstruction in human and veterinary medicine, but

the results of our study indicate that conventional CT is not eligible to objectively

evaluate new bone formation or graft degradation within a ß-TCP graft in vivo.

Further attempts to improve clinical visualization of healing within ß-TCP grafted

defects need to be undertaken.

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7. Literaturverzeichnis

AYOUB, A. F., W. RICHARDSON, D. KOPPEL, H. THOMPSON, M. LUCAS, T. SCHWARZ, L. SMITH u. J. BOYD (2001): Segmental mandibular reconstruction by microincremental automatic distraction osteogenesis: an animal study. Br. J. Oral. Maxillofac. Surg. 39, 356-364 BANWART, J. C., M. A. ASHER u. R. S. HASSANEIN (1995): Iliac crest bone graft harvest donor site morbidity. A statistical evaluation. Spine 20, 1055-1060 BAUER, T. W. u. G. F. MUSCHLER (2000): Bone graft materials. An overview of the basic science. Clin. Orthop. Relat. Res. 10-27 BIGNON, A., J. CHOUTEAU, J. CHEVALIER, G. FANTOZZI, J. P. CARRET, P. CHAVASSIEUX, G. BOIVIN, M. MELIN u. D. HARTMANN (2003): Effect of micro- and macroporosity of bone substitutes on their mechanical properties and cellular response. J. Mater. Sci. Mater. Med. 14, 1089-1097 BLOEMERS, F. W., PATKA, P., BAKKER, F.C., HAARMAN,H. J. T. M. (2002): The use of calcium phosphates as a bone substitute material in trauma surgery. Osteo. Trauma. Care. 10, 33-37 BLOKHUIS, T. J., M. F. TERMAAT, F. C. DEN BOER, P. PATKA, F. C. BAKKER u. H. J. HAARMAN (2000): Properties of calcium phosphate ceramics in relation to their in vivo behavior. J. Trauma 48, 179-186 BOYCE, T., J. EDWARDS u. N. SCARBOROUGH (1999): Allograft bone. The influence of processing on safety and performance. Orthop. Clin. North. Am. 30, 571-581 BRUDER, S. P. u. B. S. FOX (1999): Tissue engineering of bone. Cell based strategies. Clin. Orthop. Relat. Res. S68-83 BRUDER, S. P., N. JAISWAL, N. S. RICALTON, J. D. MOSCA, K. H. KRAUS u. S. KADIYALA (1998a): Mesenchymal stem cells in osteobiology and applied bone regeneration. Clin. Orthop. Relat. Res. S247-256 BRUDER, S. P., K. H. KRAUS, V. M. GOLDBERG u. S. KADIYALA (1998b):

Page 107: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

107

The effect of implants loaded with autologous mesenchymal stem cells on the healing of canine segmental bone defects. J. Bone. Joint. Surg. Am. 80, 985-996 CHU, T. M., D. G. ORTON, S. J. HOLLISTER, S. E. FEINBERG u. J. W. HALLORAN (2002): Mechanical and in vivo performance of hydroxyapatite implants with controlled architectures. Biomaterials 23, 1283-1293 CONNOLLY, J. F., R. GUSE, J. TIEDEMAN u. R. DEHNE (1991): Autologous marrow injection as a substitute for operative grafting of tibial nonunions. Clin. Orthop. Relat. Res. 259-270 CORNELL, C. N. (1999): Osteoconductive materials and their role as substitutes for autogenous bone grafts. Orthop. Clin. North. Am. 30, 591-598 DECHAMPLAIN, R. W. (1973): Mandibular reconstruction. J. Oral. Surg. 31, 448-462 DELLOYE, C., M. VERHELPEN, J. D'HEMRICOURT, B. GOVAERTS u. R. BOURGOIS (1992): Morphometric and physical investigations of segmental cortical bone autografts and allografts in canine ulnar defects. Clin. Orthop. Relat. Res. 273-292 EGGLI, P. S., W. MULLER u. R. K. SCHENK (1988): Porous hydroxyapatite and tricalcium phosphate cylinders with two different pore size ranges implanted in the cancellous bone of rabbits. A comparative histomorphometric and histologic study of bony ingrowth and implant substitution. Clin. Orthop. Relat. Res. 127-138 EINHORN, T. A. (1999): Clinically applied models of bone regeneration in tissue engineering research. Clin. Orthop. Relat. Res. S59-67 EITEL, F., F. KLAPP, W. JACOBSON u. L. SCHWEIBERER (1981): Bone regeneration in animals and in man. A contribution to understanding the relative value of animal experiments to human pathophysiology. Arch. Orthop. Trauma Surg. 99, 59-64 FENNIS, J. P., P. J. STOELINGA u. J. A. JANSEN (2004): Mandibular reconstruction: a histological and histomorphometric study on the use of autogenous scaffolds, particulate cortico-cancellous bone grafts and platelet rich plasma in goats.

Page 108: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

108

Int. J. Oral Maxillofac. Surg. 33, 48-55 FLEMING, J. E., JR., C. N. CORNELL u. G. F. MUSCHLER (2000): Bone cells and matrices in orthopedic tissue engineering. Orthop. Clin. North. Am. 31, 357-374 GLOWACKI, J. (1998): Angiogenesis in fracture repair. Clin. Orthop. Relat. Res. S82-89 GOLDSTEIN, S. A. (2002): Tissue engineering: functional assessment and clinical outcome. Ann. N. Y. Acad. Sci. 961, 183-192 HABRAKEN, W. J., J. G. WOLKE u. J. A. JANSEN (2007): Ceramic composites as matrices and scaffolds for drug delivery in tissue engineering. Adv. Drug. Deliv. Rev 59, 234-248 HAUSCHILD, G. u. BADER, A. (2004): Vor- und Nachteile synthetischer versus xenogener Knochenersatzmaterialien. Tierärztl Prax; 32 (K): 67-70 HING, K. A. (2005): Bioceramic Bone Graft Substitutes: Influence of Porosity and Chemistry. Int. J. Appl. Ceram. Technol. 2, 184-199 HOOGENDOORN, H. A., RENOOJI, W., ACKERMANS, L. M. A., VISSER, V. ,WITTEBOL, P. (1984): Long term study of ceramic implants (porous hydroxyapatite) in dog femora. Clin. Orthop. 187, 281-294 HUTMACHER, D. W. (2001): Scaffold design and fabrication technologies for engineering tissues--state of the art and future perspectives. J. Biomater. Sci. Polym. Ed 12, 107-124 JENSEN, S. S., N. BROGGINI, E. HJORTING-HANSEN, R. SCHENK u. D. BUSER (2006): Bone healing and graft resorption of autograft, anorganic bovine bone and beta-tricalcium phosphate. A histologic and histomorphometric study in the mandibles of minipigs. Clin. Oral. Implants. Res. 17, 237-243 JOHNSON, K. D., K. E. FRIERSON, T. S. KELLER, C. COOK, R. SCHEINBERG, J. ZERWEKH, L. MEYERS u. M. F. SCIADINI (1996):

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109

Porous ceramics as bone graft substitutes in long bone defects: a biomechanical, histological, and radiographic analysis. J Orthop. Res. 14, 351-369 KLINE, R. M., JR. u. S. A. WOLFE (1995): Complications associated with the harvesting of cranial bone grafts. Plast. Reconstr. Surg. 95, 5-13; Discussion 14-20 KON, E., A. MURAGLIA, A. CORSI, P. BIANCO, M. MARCACCI, I. MARTIN, A. BOYDE, I. RUSPANTINI, P. CHISTOLINI, M. ROCCA, R. GIARDINO, R. CANCEDDA u. R. QUARTO (2000): Autologous bone marrow stromal cells loaded onto porous hydroxyapatite ceramic accelerate bone repair in critical-size defects of sheep long bones. J. Biomed. Mater. Res. 49, 328-337 KRAUS, K. H. u. C. KIRKER-HEAD (2006): Mesenchymal stem cells and bone regeneration. Vet. Surg. 35, 232-242 LU, J. X., B. FLAUTRE, K. ANSELME, P. HARDOUIN, A. GALLUR, M. DESCAMPS u. B. THIERRY (1999): Role of interconnections in porous bioceramics on bone recolonization in vitro and in vivo. J. Mater. Sci. Mater. Med. 10, 111-120 MANKANI, M. H., S. A. KUZNETSOV, N. A. AVILA, A. KINGMAN u. P. G. ROBEY (2004): Bone formation in transplants of human bone marrow stromal cells and hydroxyapatite-tricalcium phosphate: prediction with quantitative CT in mice. Radiology 230, 369-376 MASTROGIACOMO, M., A. MURAGLIA, V. KOMLEV, F. PEYRIN, F. RUSTICHELLI, A. CROVACE u. R. CANCEDDA (2005): Tissue engineering of bone: search for a better scaffold. Orthod. Craniofac. Res. 8, 277-284 MUSCHLER, G. F., H. NITTO, Y. MATSUKURA, C. BOEHM, A. VALDEVIT, H. KAMBIC, W. DAVROS, K. POWELL u. K. EASLEY (2003): Spine fusion using cell matrix composites enriched in bone marrow-derived cells. Clin. Orthop. Relat. Res. 102-118 NAIR, M. B., S. SURESH BABU, H. K. VARMA u. A. JOHN (2007): A triphasic ceramic-coated porous hydroxyapatite for tissue engineering application. Acta. Biomater. PELEG, M. u. E. A. LOPEZ (2006):

Page 110: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

110

The treatment of osteoradionecrosis of the mandible: the case for hyperbaric oxygen and bone graft reconstruction. J. Oral. Maxillofac. Surg. 64, 956-960 RACHMIEL, A., Z. POTPARIC, I. T. JACKSON, T. SUGIHARA, L. CLAYMAN, J. S. TOPF u. R. A. FORTE (1993): Midface advancement by gradual distraction. Br. J. Plast. Surg. 46, 201-207 RENOOIJ, W., H. A. HOOGENDOORN, W. J. VISSER, R. H. LENTFERINK, M. G. SCHMITZ, H. VAN IEPEREN, S. J. OLDENBURG, W. M. JANSSEN, L. M. AKKERMANS u. P. WITTEBOL (1985): Bioresorption of ceramic strontium-85-labeled calcium phosphate implants in dog femora. A pilot study to quantitate bioresorption of ceramic implants of hydroxyapatite and tricalcium orthophosphate in vivo. Clin. Orthop. Relat. Res. S. 272-285 RODRIGUEZ-MERCHAN, E. C. u. F. FORRIOL (2004): Nonunion: general principles and experimental data. Clin. Orthop. Relat. Res. S. 4-12 RUEGER, J. M. (1998): [Bone substitution materials. Current status and prospects]. Orthopäde 27, S. 72-79 RUEGER, J. M., W. LINHART u. D. SOMMERFELDT (1998): [Biologic reactions to calcium phosphate ceramic implantations. Results of animal experiments]. Orthopäde 27, S. 89-95 SCHLEGEL, K. A., F. J. LANG, K. DONATH, J. T. KULOW u. J. WILTFANG (2006): The monocortical critical size bone defect as an alternative experimental model in testing bone substitute materials. Oral Surg. Oral Med. Oral Pathol. Oral Radiol. Endod. 102, S. 7-13 SCHMITZ, J. P. u. J. O. HOLLINGER (1986): The critical size defect as an experimental model for craniomandibulofacial nonunions. Clin.Orthop.Relat.Res. S. 299-308 SEEHERMAN, H. (2001): The influence of delivery vehicles and their properties on the repair of segmental defects and fractures with osteogenic factors. J.Bone.Joint.Surg.Am.83-A Suppl 1, S. 79-81 SIPE, J. D., C. A. KELLEY, L. A. MCNICOL u. NATIONAL INSTITUTES OF HEALTH (U.S.). BIOENGINEERING CONSORTIUM. (2002):

Page 111: Tierärztliche Hochschule Hannover...cancellous bone and bone marrow (ß-TCP B/BM/CB) for mandibular reconstruction. Methods: Twelve German Black-Headed Sheep with an average weight

111

Reparative medicine : growing tissues and organs. New York Academy of Sciences, New York SLATTER,D. (2003) In: Textbook of Small Animal Surgery. Third Edition. Saunders (USA), S. 553 STEVENSON, S. (1998): Enhancement of fracture healing with autogenous and allogeneic bone grafts. Clin.Orthop.Relat.Res.S239-246 STEVENSON, S. (1999): Biology of bone grafts. Orthop.Clin.North.Am.30, 543-552 STRONG, E. B., B. RUBINSTEIN, N. PAHLAVAN, B. MARTIN, H. KUNTSI-VAATTOVAARA u. F. J. VERSTRAETE (2003): Mandibular reconstruction with an alloplastic bone tray in dogs. Otolaryngol.Head Neck Surg.129, 417-426 TAY, B. K., V. V. PATEL u. D. S. BRADFORD (1999): Calcium sulfate- and calcium phosphate-based bone substitutes. Mimicry of the mineral phase of bone. Orthop.Clin.North.Am.30, 615-623 TOMFORD, W. W. (1995): Transmission of disease through transplantation of musculoskeletal allografts. J.Bone.Joint.Surg.Am.77, 1742-1754 TOMFORD, W. W. u. H. J. MANKIN (1999): Bone banking. Update on methods and materials. Orthop.Clin.North.Am.30, 565-570 WEISSMAN, J. L., C. H. SNYDERMAN u. B. E. HIRSCH (1996): Hydroxyapatite cement to repair skull base defects: radiologic appearance. Am.J.Neuroradiol.17, 1569-1574 WENZ, B., B. OESCH u. M. HORST (2001): Analysis of the risk of transmitting bovine spongiform encephalopathy through bone grafts derived from bovine bone. Biomaterials 22, 1599-1606 WHEELER, D. L. u. W. F. ENNEKING (2005): Allograft bone decreases in strength in vivo over time. Clin.Orthop.Relat.Res.36-42

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WIPPERMANN, B. W. (1993) Der Einfluß von „Fibroblast Growth Factor“ und autologem Knochenmark auf die Einheilung einer Hydroxylapatit-Keramik in einem diaphysärem Segmentdefekt. Eine experimetelle Studie an der Schaftibia. Medizinische Hochschule Hannover, Habil.-Schr. YOUNGER, E. M. u. M. W. CHAPMAN (1989): Morbidity at bone graft donor sites. J.Orthop.Trauma 3, S. 192-195

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8 Anhang

8.1 Bestätigung der Verlage

8.1.1 Bestätigung Manuskript I

24-Jun-2008

Dear Miss Nolff,

We are pleased to inform you that your revised manuscript entitled "Qualitative and

quantitative evaluation of two different ß-TCP composite grafts used for

reconstruction of mandibular critical size bone defects in an ovine model." has been

ACCEPTED for publication in VCOT. The comments of the reviewer(s) who

reviewed your manuscript are included at the foot of this letter.

As soon as the paper has been formated by the Publisher it will appear under "

PrePrint Online VCOT-First" and can be accessed via www.vcot-online.com.

Many thanks for submitting your work to VCOT, and we look forward to your

continued contributions to the Journal.

Kind regards,

Prof. Geoff. Sumner-Smith

Editor-in-Chief

Referee(s)' Comments to Author:

Referee: 1 Nil

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8.1.2 Bestätigung Manuskript II

Ms. Ref. No.: JCMS-D-08-00172

Title: Comparison of Computed Tomography and Microradiography for Graft

Evaluation after Reconstruction of Critical Size Bone Defects using ß-Tricalcium-

Phosphate.

Journal of Cranio-Maxillofacial Surgery

27.09.08

Dear Ms. Mirja Christine Nolff,

Your submission "Comparison of Computed Tomography and Microradiography for

Graft Evaluation after Reconstruction of Critical Size Bone Defects using ß-

Tricalcium-Phosphate." will be handled by Editor-in-Chief Joerg Wiltfang.

You may check the progress of your paper by logging into the Elsevier Editorial

System as an author at http://ees.elsevier.com/jcms/.

Thank you for submitting your work to this journal.

Kind regards,

Elsevier Editorial System

Journal of Cranio-Maxillofacial Surgery

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Journal title: Journal of Cranio-Maxillofacial Surgery

Corresponding author: Ms. Mirja Christine Nolff

Article title: Comparison of Computed Tomography and Microradiography for Graft

Evaluation after Reconstruction of Critical Size Bone Defects using ß-Tricalcium-

Phosphate.

Manuscript number: JCMS-D-08-00172R1

24.03.09

Dear Author,

This is to inform you that your paper was been sent to the language and technical

editor. We will inform you when we have received it.

With kindest regards

Prof.Dr.Dr. Jörg Wiltfang

Editor-in-Chief

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8.2 Erklärungen über die erbrachten Eigenleistungen gemäß § 8 Promotions

Ordnung der Tierärztlichen Hochschule Hannover

Gemäß § 8 Absatz 3 der Promotionsordnung der Tierärztlichen Hochschule

Hannover hat der Promovent bei einer Dissertation die auf Veröffentlichungen basiert

(kumulative Dissertation) an denen mehrere Autoren beteilgt waren den

selbstständigen Anteil an den vorgelegten Publikationen darzulegen.

Der eigene Anteil an der vorliegenden Arbeit besteht in folgenden Beiträgen:

- prä- und postoperative Betreuung und Beurteilung der Versuchstiere inklusive

Medikation

- Operations Assistenz

- Überwachung der Aufwachphase

- Euthanasie und Präperat-Gewinnung (in Zusammenarbeit mit Dr. Dr.

Kokemüller und S.Spalthoff)

- Fixation, Dehydratation, Einbettung, Schnittherstellung und Färbung der

Präparate

- Auswahl der Histomorphometrischen und radiologischen Auswertungs

Parameter

- Anfertigung der Übersichtsbilder

- Anfertigung der Mikroradiographien

- Beurteilung der qualitativen Histologischen Ergebnisse

- Erfassung und Auswertung der Histomorphometrischen Parameter

- Konvertierung der Mikroradiografischen Einzelbilder in serielle Datensätze

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- Fusion der Mikroradiographischen und Computertomographischen Datensätze

- Auswertung der fusionierten Datensätze und dreidimensionale

Rekonstruktion der keramischen Residualkörper

- Statistische Bearbeitung der erhobenen Parameter (in Zusammenarbeit mit

Dr. K. Rohn)

- Auswahl der Publikations Themen

- Anfertigung der Publikationen

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8.3 Tabellarische Darstellung der Originaldaten

8.3.1 Messungen Histomorphometrie

Gruppe Tier Schnitt Zustand A_ROI BA/TA µm BA/TA % FA/TA µm FA/TA % CA/TA µm CA/TA % SA/TA µm SA/TA %

1 1 1 stabil 375,00 46,74 11,20 242,73 58,19 0,000 0,00 16,26 3,90

1 1 2 stabil 375,00 18,10 4,83 244,89 65,31 0,000 0,00 33,64 8,97

1 1 3 stabil 375,00 12,52 3,35 152,90 40,90 0,000 0,00 573,77 15,35

1 1 4 stabil 375,00 32,57 7,59 331,41 77,28 0,000 0,00 19,88 4,64

1 1 5 stabil 375,00 71,78 17,03 207,42 49,22 0,000 0,00 25,88 6,14

1 3 1 stabil 375,00 46,10 12,32 183,65 49,07 3,661 0,98 70,84 18,93

1 3 2 stabil 375,00 9,90 2,65 266,50 71,24 1,460 0,39 73,27 19,59

1 3 3 stabil 375,00 10,00 2,67 231,20 61,82 1,719 0,46 108,90 29,12

1 3 4 stabil 375,00 4,98 2,06 171,06 70,68 0,259 0,11 51,91 21,45

1 3 5 stabil 375,00 23,28 6,26 316,74 85,15 1,064 0,29 11,04 2,97

1 5 1 stabil 375,00 64,37 17,18 250,95 66,99 28,246 7,53 3,68 0,98

1 5 2 stabil 375,00 32,40 8,63 219,13 58,35 15,597 4,16 78,04 20,81

1 5 3 stabil 375,00 29,71 7,92 238,33 63,51 9,417 2,51 70,32 18,75

1 5 4 stabil 375,00 10,45 3,47 197,52 65,67 10,021 2,67 77,83 25,88

1 5 5 stabil 375,00 67,49 18,05 212,44 56,80 14,634 3,90 58,14 15,50

1 4 1 instabil 375,00 49,04 13,11 243,24 65,04 2,699 0,72 50,11 13,40

1 4 2 instabil 375,00 29,26 7,85 237,65 63,76 0,499 0,13 68,83 18,47

1 4 3 instabil 375,00 50,89 13,51 267,07 70,90 5,575 1,49 36,32 9,69

1 4 4 instabil 375,00 40,68 10,84 252,97 67,42 0,330 0,09 57,42 15,30

1 4 5 instabil 375,00 43,59 14,72 213,83 72,20 25,737 6,86 0,00 0,00

1 7 1 instabil 375,00 63,21 16,97 76,53 20,55 15,110 4,06 138,58 36,96

1 7 2 instabil 375,00 41,91 11,18 91,17 24,32 6,403 1,71 156,78 41,81

1 7 3 instabil 375,00 63,99 17,15 52,58 14,09 10,226 2,74 151,63 40,63

1 7 4 instabil 375,00 49,44 13,15 114,37 30,41 12,108 3,22 93,71 24,92

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1 7 5 instabil 375,00 43,08 11,59 174,19 46,87 4,786 1,29 82,37 22,16

2 2 1 stabil 375,00 55,18 14,75 256,08 68,46 7,498 2,00 8,42 2,25

2 2 2 stabil 375,00 58,64 15,71 219,49 58,82 23,750 6,33 33,69 8,98

2 2 3 stabil 375,00 54,05 14,50 118,15 31,70 31,369 8,36 19,52 5,20

Gruppe Tier Schnitt Zustand A_ROI BA/TA µm BA/TA % FA/TA µm FA/TA % CA/TA µm CA/TA % SA/TA µm SA/TA %

2 2 4 stabil 375,00 79,22 21,19 170,63 45,63 28,101 7,49 2,25 0,60

2 2 5 stabil 375,00 29,08 7,77 221,97 59,28 67,938 18,12 27,54 7,34

2 9 1 stabil 375,00 98,08 26,15 121,20 32,28 19,780 5,27 11,15 2,97

2 9 2 stabil 375,00 111,75 29,80 147,96 39,36 9,761 2,60 7,19 1,92

2 9 3 stabil 375,00 125,93 33,58 116,77 31,18 1,172 0,31 7,73 2,06

2 9 4 stabil 375,00 111,21 29,66 181,92 48,85 6,302 1,69 4,64 1,24

2 9 5 stabil 375,00 129,79 34,61 134,37 36,12 9,485 2,53 5,70 1,52

2 11 1 stabil 375,00 65,10 17,48 104,91 28,17 31,388 8,43 13,10 3,52

2 11 2 stabil 375,00 105,89 28,24 82,77 22,08 14,796 3,95 11,64 3,11

2 11 3 stabil 375,00 135,90 35,88 34,76 9,18 16,652 4,40 11,89 3,14

2 11 4 stabil 375,00 121,04 32,34 85,41 22,82 22,507 6,01 8,81 2,36

2 11 5 stabil 375,00 74,59 19,98 134,84 36,13 33,285 8,92 7,17 1,92

2 6 1 instabil 375,00 96,58 25,78 36,75 9,81 49,479 13,19 37,38 9,97

2 6 2 instabil 375,00 67,29 18,03 192,61 51,60 7,112 1,91 23,77 6,37

2 6 3 instabil 375,00 68,75 18,48 89,56 24,07 8,507 2,29 20,24 5,40

2 6 4 instabil 375,00 74,74 20,02 208,85 55,95 58,939 1,58 50,81 13,61

2 6 5 instabil 375,00 57,34 15,46 135,90 36,64 4,952 1,34 23,28 6,21

2 12 1 instabil 375,00 56,87 15,17 183,54 48,97 32,932 8,79 4,74 1,26

2 12 2 instabil 375,00 45,00 12,07 212,75 57,06 21,312 5,72 5,03 1,35

2 12 3 instabil 375,00 15,17 4,04 179,80 47,87 396,852 10,57 27,84 7,42

2 12 4 instabil 375,00 49,99 13,35 182,52 48,76 19,228 5,14 0,00 0,00

2 12 5 instabil 375,00 45,54 12,16 221,97 59,26 16,420 4,38 0,00 0,00

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8.3.2. Messungen CT und µ-Radiographie

Tier Gruppe Messung A_cm²_CT A_cm² µrad HU1_Chronos HU2_Chronos HU1_Knochen HU2_Knochen Chronos ml Chronos Original ml Degradation_%

3 solide 1 1,28 1,5 981 1075 1148 666

3 solide 2 1,29 1,56 880 1242 552 626

3 solide 3 1,49 1,83 988 1028 847 901

3 solide 4 1,46 1,91 1148 1041 962 814

3 solide 5 1,54 1,9 961 927 927 552

3 solide 6 1,74 1,9 988 927 880 1088

3 solide 7 1,68 2,15 860 914 1014 1048

3 solide 8 1,32 2,2 1336 1128 814 867

3 solide 9 1,35 2,04 967 1188 1269 914

3 solide 10 1,32 2,15 934 1048 1101 1021 1,63 3,848451001 57,64529678

4 solide 1 1,11 1,85 814 1153 660 921

4 solide 2 1,48 1,91 800 1168 894 914

4 solide 3 1,6 1,88 1034 184 1028 814

4 solide 4 1,32 1,65 941 807 666 961

4 solide 5 1,51 1,49 867 1008 947 1262

4 solide 6 1,5 1,37 1075 994 880 713

4 solide 7 1,61 1,51 994 1041 921 981

4 solide 8 1,03 1,54 727 1014 713 780

4 solide 9 0,51 1,31 914 840 740 807

4 solide 10 0,31 0,89 666 740 1075 660 1,35 3,848451001 64,92095132

5 solide 1 1,48 2,05 880 941 954 465

5 solide 2 1,58 2,14 1148 907 573 894

5 solide 3 1,55 2,21 974 967 894 706

5 solide 4 1,58 2,2 1063 1075 967 1061

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5 solide 5 1,65 2,2 854 1229 847 780

5 solide 6 1,95 2,25 974 961 874 1001

5 solide 7 1,65 2,27 981 867 740 847

5 solide 8 1,48 2,01 1075 901 840 901

Tier Gruppe Messung A_cm²_CT A_cm² µrad HU1_Chronos HU2_Chronos HU1_Knochen HU2_Knochen Chronos ml Chronos Original ml Degradation_%

5 solide 9 1,48 1,89 894 924 807 941

5 solide 10 1,55 1,96 1168 753 1001 1108 1,8 3,848451001 53,2279351

7 solide 1 2,44 2,95 840 706 680 927

7 solide 2 2,66 2,94 720 258 678 1095

7 solide 3 2,56 2,65 860 606 800 1061

7 solide 4 2,36 2,32 941 700 532 566

7 solide 5 2,54 2,4 827 666 465 465

7 solide 6 2,61 2,58 586 734 439 941

7 solide 7 2,2 2,23 653 706 436 967

7 solide 8 1,94 1,91 840 680 479 593

7 solide 9 2,15 1,69 573 834 606 613

7 solide 10 1,8 1,86 927 412 907 800 2,37 3,848451001 38,41678121

8 Infiziert 1 713 445 793 747

8 Infiziert 2 539 840 1021 639

8 Infiziert 3 653 880 1008 660

8 Infiziert 4 472 907 807 773

8 Infiziert 5 593 921 867 713

8 Infiziert 6 492 1001 767 807

8 Infiziert 7 646 914 599 867

8 Infiziert 8 639 907 807 854

8 Infiziert 9 773 1142 860 740

8 Infiziert 10 1055 814 934 680 1,72 55,30669354

9 hohl 1 0,2 0,18 921 961 773 630

9 hohl 2 0,16 0,29 633 920 954 780

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9 hohl 3 0,08 0,1 526 707 1061 1356

9 hohl 4 0 0,24 519 412 559 1095

9 hohl 5 0 0,15 834 967 988 914

9 hohl 6 0 0,28 613 324 1080 1308

9 hohl 7 0,38 0,25 566 653 518 168

9 hohl 8 0,1 0,14 626 824 753 613

9 hohl 9 0 0 532 524 840 934

Tier Gruppe Messung A_cm²_CT A_cm² µrad HU1_Chronos HU2_Chronos HU1_Knochen HU2_Knochen Chronos ml Chronos Original ml Degradation_%

9 hohl 10 0 0 358 365 678 867 0,15 2,88633825 94,8031039

10 Infiziert 1 573 673 867 760

10 Infiziert 2 673 512 840 1021

10 Infiziert 3 559 713 693 1001

10 Infiziert 4 653 713 753 1028

10 Infiziert 5 599 760 666 941

10 Infiziert 6 680 706 1048 740

10 Infiziert 7 720 619 1068 1061

10 Infiziert 8 593 727 1075 947

10 Infiziert 9 800 740 1108 1008

10 Infiziert 10 747 767 686 1081 1,86 2,88633825 35,55848834

11 hohl 1 0,26 0,2 465 345 1135 425

11 hohl 2 0,27 0,35 586 633 653 1182

11 hohl 3 0,19 0,39 512 305 258 954

11 hohl 4 0,17 0,02 472 506 720 606

11 hohl 5 0,06 0,24 231 439 713 291

11 hohl 6 0 0,17 981 613 586 713

11 hohl 7 0,27 0,19 n.e. n.e. 1045 506

11 hohl 8 0,57 0,36 720 635 1235 660

11 hohl 9 0,26 0,32 773 459 1081 680

11 hohl 10 0,11 0,25 666 740 994 613 0,19 2,88633825 93,41726494

12 hohl 1 0,07 0,13 740 405 506 700

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12 hohl 2 0 0,03 566 780 639 773

12 hohl 3 0 0 0 0 954 1055

12 hohl 4 0 0 0 0 760 820

12 hohl 5 0,03 0 0 0 539 720

12 hohl 6 0 0,1 432 593 780 599

12 hohl 7 0 0,21 546 459 499 499

12 hohl 8 0 0,05 452 429 626 800

12 hohl 9 0 0 0 0 673 646

12 hohl 10 0 0 0 0 727 981 0,05 2,88633825 98,2677013

6 hohl 1 0,86 0,8 506 559 954 706

Tier Gruppe Messung A_cm²_CT A_cm² µrad HU1_Chronos HU2_Chronos HU1_Knochen HU2_Knochen Chronos ml Chronos Original ml Degradation_%

6 hohl 2 0,59 0,46 552 700 988 720

6 hohl 3 0,62 0,3 626 593 990 914

6 hohl 4 0,59 0,46 706 633 747 874

6 hohl 5 0,8 0,25 579 419 747 914

6 hohl 6 n.e. 0,16 392 398 573 787

6 hohl 7 n.e. 0,23 432 465 827 1048

6 hohl 8 0,35 0,22 345 425 579 860

6 hohl 9 0,23 0,2 579 733 880 887

6 hohl 10 n.e. 0,08 626 352 660 733 0,28 2,88633825 90,29912728

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9 Danksagung

Herrn Professor Dr. med. vet. Michael Fehr danke ich für die Übernahme der Arbeit

und die freundliche und konstruktive Unterstützung bei der Anfertigung.

Herrn Professor Dr. med. Dr. med. dent. Nils-Claudius Gellrich gilt mein Dank für die

Überlassung des interessanten Themas und das Vertrauen dass er in mich gesetzt

hat als er mir diese Arbeit anvertraut hat. Außerdem möchte ich mich herzlich für die

Möglichkeit bedanken, die Ergebnisse der Arbeit publizieren zu dürfen, durch die ein

erscheinen dieser Dissertation in der vorliegenden Form erst möglich gemacht

wurde.

Herrn Dr. med Dr. med. dent. Horst Kokemüller möchte ich für die Durchführung der

Operationen und seine Hilfe in Publikationsfragen danken.

Außerdem bedanke ich mich bei Herrn Dr. med Dr. med. dent. Kai-Hendrik Bormann

für die Finanzierung des Projektes und bei Herrn Prof. Dr. med. Dr. med. dent. Martin

Rücker für die konstruktive Kritik während der Durchführung der Arbeit.

Ganz besonders möchte ich mich bei allen Mitarbeitern des Zentralen Tierlabors der

Medizinischen Hochschule Hannover für die fabelhafte Betreuung meiner Schafe, die

stetige Unterstützung und die wertvollen Hilfestellungen während der Operations-

und Genesungsphase bedanken. Neben vielen anderen sind an dieser Stelle vor

allem Herr Prof. Dr. med. vet. Klaus Otto, Herr Karl-Heinz Napierski, Herr Paul Zerbe

sowie Frau Katharina Miehl zu nennen.

Für die Betreuung im Labor und die Ratschläge zu allen Themenbereichen der

Herstellung Histologischer Präparate sowie die freundschaftliche Betreuung möchte

ich mich besonders bei Frau Marie-Louise Jenzer und Herrn Andreas Kampmann

bedanken.

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Herrn Prof. Dr. med. vet. Ingo Nolte möchte ich für die vielen wertvollen Ratschläge

und ebenso wie Frau Prof. med. vet. Andrea Meyer-Lindenberg für die Bereitstellung

der benötigten Soft- und Hardware für die Herstellung der Histologischen

Übersichtsbilder bedanken.

Des weiteren gilt mein Dank der Firma Synthes, die die benötigten Materialien für

diese Arbeit zur Verfügung gestellt hat sowie der Firma IVS Solutions, insbesondere

Herrn Albrecht Schnappauf, für die Bereitstellung einer modifizierten Version von

Voxim®Osteo und die freundliche Hilfestellung bei der Umsetzung meiner Ideen.

Mein ganz besonderer Dank jedoch gilt meiner Familie - insbesondere meinen

Eltern- dafür dass Sie immer an mich geglaubt haben und mich stets moralisch und

finanziell unterstützten, und dafür das sie mir immer das Gefühl gegeben haben, das

alles zu schaffen ist. Meinem Bruder, Magnus Ryner, möchte ich für seine

aufmunternden Worte während der schwereren Phasen dieser Arbeit danken- du

weißt es vielleicht nicht, aber du hast mir sehr damit geholfen.

Schlussendlich möchte ich mich von ganzem Herzen bei Dr. med. vet. Gregor

Hauschild bedanken, der diese Arbeit vom Beginn bis zum letzten Wort begleitet hat.

Ich danke dir für deinen Rat, deine Aufmunterung und dafür, dass du die ganze Zeit

in allen Höhen und Tiefen dieser Arbeit für mich da warst um mir zu helfen und den

Dingen die richtige Perspektive zu geben.