relatório anual 2006

Programa de Bolsas de Estudo | Scholarship Program 2005-2006 Anos Years Este relatório do 15 o ano da Fundação Estudar traz, além das conquistas do último ano, uma passagem pela trajetória da instituição por meio de representantes de cada uma das 15 turmas de bolsistas. This report of Fundação Estudar’s 15 th year of activities contains, in addition to this past year’s results, a journey throughout the institution’s history through representatives of each of the 15 groups of scholars.

Upload: fundacao-estudar

Post on 12-Mar-2016

DESCRIPTION

Saiba como foi o ano da Estudar em 2006.

Page 1: Relatório Anual 2006

Anos Years

www.estudar.org.br

Este relatório do 15o ano da FundaçãoEstudar traz, além das conquistas doúltimo ano, uma passagem pelatrajetória da instituição por meiode representantes de cada umadas 15 turmas de bolsistas.

This report of Fundação Estudar’s 15th

year of activities contains, in additionto this past year’s results, a journeythroughout the institution’s historythrough representatives of eachof the 15 groups of scholars.

Page 2: Relatório Anual 2006

Board of Trustees and Administration

Special Acknowledgements

Page 6: Relatório Anual 2006

Mensagem do Conselho Durante seus primeiros 15 anos, a Fundação Estudar contribuiu para o aprimoramento

educacional de mais de 300 jovens, concedendo 229 bolsas para estudo no exterior e 91 noBrasil. Ao contribuir para estes projetos de estudos acadêmicos fora do País, desempenhou umpapel importante em estimular o aumento significativo de brasileiros buscando formação no

exterior, ajudando a desmitificar o conceito. Além da parte educacional, a Fundação promove entre estes jovens uma rede de apoio mútuo

e troca de informações, bem como formação e atuação ética. Entre nossos bolsistas, vários sedestacaram no mundo empresarial. A Fundação hoje em dia é financeiramente auto-sustentávele é auto-perpetuável com sua diretoria composta de ex-bolsistas.

Acreditamos que até agora apenas plantamos umas sementes. São, porém, sementes sólidasque poderão, no futuro, contribuir para a formação de mais jovens de talento excepcional

que alavancarão o progresso do País.

Carlos Alberto da Veiga Sicupira

Marcel Herrmann Telles

Page 7: Relatório Anual 2006

Message from the Board During Fundação Estudar’s first fifteen years, it contributed to the educational improvement

of more than 300 individuals, granting 229 scholarships for study outside of Brazil, and 91for study within the country. By contributing to these academic projects abroad, FundaçãoEstudar played an important role in stimulating the significant increase of Brazilians seeking

schooling out of the country.

In addition to the educational aspect, Fundação Estudar provides its scholars a network of mutual

support and exchange of information, as well as ethical formation. Many scholars have achievednotable success in the corporate world. Today, Fundação is financially self-sustainable and isself-perpetuating with its board of alumni directors.

We know that we have planted but a few seeds. They are, however, strong ones that will oneday contribute to the formation of even more exceptional young talent capable of leveraging

Brazil’s progress.

Carlos Alberto da Veiga Sicupira

Marcel Herrmann Telles

Page 8: Relatório Anual 2006

Missão

Colaborar para o desenvolvimento do País por meio do incentivo à formação e capacitação de

futuros líderes e agentes de mudança, capazes de implementar uma cultura de resultados eeficiência, com sólidos princípios éticos, nas suas respectivas áreas de atuação.

Visão

Jorge Paulo Lemann, Carlos Alberto Sicupira e Marcel Herrmann Telles criaram a Fundação

Estudar em 1991. Eles acreditam que apoio a jovens brasileiros de alto potencial intelectualpara freqüentar os melhores cursos de Administração, Direito, Política Pública e Economia domundo contribui diretamente para o desenvolvimento econômico do País por dar maiores

oportunidades para estes alunos, tornando-os exemplo para uma sociedade mais moderna e justa.

Mission

To collaborate in the development of Brazil by providing long-term incentive, which createsfuture leaders and change agents who are capable of implementing a culture of results and

efficiency, in their respective professional fields.

Vision

Jorge Paulo Lemann, Carlos Alberto Sicupira and Marcel Herrmann Telles created FundaçãoEstudar in 1991. They believe that granting financial assistance to young Brazilians with high

intellectual potential so those individuals can attend the best business, law, public policy andeconomics programs in the world, contributes directly to the economic development of Brazilby increasing opportunities for these students, making them examples for a more just and

modern society.

Page 9: Relatório Anual 2006

2006AmBev

Diretor Financeiro/Financial Director

1991João Castro NevesMBA – University of Illinois

Page 10: Relatório Anual 2006

Filosofia

A base de avanço socioeconômico de uma sociedade é capital humano bem desenvolvido. A melhorforma de desenvolver este capital é dar acesso à educação de alto nível, preparando assimcidadãos para ser agentes de crescimento sustentável e perene.

O Brasil é um país que possui todos os elementos necessários para chegar a uma posição deproeminência na economia mundial. Porém, ainda não consolidou os elementos para ocupar

plenamente o espaço que lhe cabe. A grande maioria dos brasileiros não tem acesso a educaçãode qualidade.

Motivada por tal desafio, a Fundação Estudar anualmente fornece acesso à educação superiordo mais alto nível e acesso contínuo a uma série de elementos que facilitam desenvolvimentoprofissional, inclusive uma rede de contatos bem elaborada. Faz isso com o objetivo de formar

um grupo de líderes que são multiplicadores de experiências e sucesso dentro da sociedadebrasileira, para que o País realize, de forma mais rápida, todo seu potencial.

Philosophy

The base of the socioeconomic advancement of a society is well developed human capital.The best way to develop this capital is by providing access to high quality education, thus

preparing citizens to be agents of sustainable, long-term growth.

Brazil is a country that has all of the necessary elements to reach a prominent position in the world

economy. However, it has not yet been able to consolidate those elements to achieve suchstanding, as the large majority of its population does not have access to quality education.

Faced with this challenge, Fundação Estudar annually provides access to quality highereducation, as well as continued access to a series of instruments that facilitate professionaldevelopment, including an elaborate network of contacts. It does this with the objective of

forming a group of leaders that will multiply their experiences and success within Braziliansociety so that the country realizes its potential as quickly as possible.

Page 11: Relatório Anual 2006

2006ALL – América Latina LogísticaPresidente/President

1992Bernardo HeesGraduação PUC-RJ – Economia/Undergraduate PUC-RJ – Economics

Page 12: Relatório Anual 2006

2006IBMEC-SPProfessora e Coordenadorade Programas Corporativos/Professor and CorporatePrograms Coordinator

1993Valéria FreundtIntercâmbio/Exchange ProgramUniversity of PennsylvaniaWharton School

Page 13: Relatório Anual 2006

Organização

A estratégia da Fundação Estudar é norteada por seu Conselho Curador de nove membros.O Conselho conta com a colaboração estratégica de uma Diretoria de quatro ex-bolsistas,eleitos pelo próprio Conselho para mandatos rotativos de um ano de duração. Esta Diretoria

também auxilia a Administração do Programa de Bolsas com atividades como captação derecursos e avaliação de candidatos durante o Processo Seletivo. A Administração participa doplanejamento estratégico junto com o Conselho e a Diretoria e implementa aquilo que é

definido como prioridade.

As atividades da Fundação Estudar são divididas em três principais áreas: Processo Seletivo,

Desenvolvimento de Carreiras e Networking.

Organization

Fundação Estudar’s strategy is guided by its nine-member Board of Trustees. The Trusteescount on the strategic collaboration of a four member Alumni Board, which they elect for

rotating one-year mandates. This Alumni Board also assists the administration of the ScholarshipProgram with activities such as fundraising and evaluation of scholarship candidates. The administrationparticipates in the strategic planning together with the Trustees and the Alumni Board, and

implements the actions defined as priority.

Fundação Estudar’s activities are divided into three principal areas: Selection Process, CareerDevelopment, and Networking.

Page 14: Relatório Anual 2006

Processo Seletivo

A pirâmide de atividades da Fundação Estudar tem como base o processo seletivo, cujo resultadoimediato, a bolsa de estudos, é um entre múltiplos benefícios que cada selecionado recebedurante a carreira acadêmica e ao longo da vida profissional.

A criteriosa seleção da Fundação Estudar procura talentos brasileiros que possuam característicasde liderança, alto potencial acadêmico e profissional, espírito empreendedor e comprometimento

com o futuro do País. Anualmente, mais de 400 candidatos do Brasil inteiro participam daseleção por meio de uma série de avaliações individuais e coletivas.

Os candidatos vêm dos programas e instituições para os quais a Estudar concede bolsas, incluindoprogramas nacionais de Administração e Economia com conceito “A” no ENADE do MEC,os melhores programas americanos de graduação e os melhores programas mundiais de MBA

(mestrado em administração de negócios), MPP (mestrado em política pública) e LLM (mestradoem direito).

As bolsas são concedidas para todos que possuem a combinação de características procuradas.Não há limite de vagas disponíveis para potencias bolsistas. A média de bolsas concedidas aolongo dos 15 anos da instituição é de 21 bolsas por ano.

Já foram investidos US$ 4,5 milhões em bolsas de estudo para 320 brasileiros, conforme adivisão no gráfico abaixo.

A Fundação Estudar se esforça todo ano para refinar seu processo seletivo, ampliando suadivulgação para captar cada vez mais candidatos com o perfil procurado.

Bolsas Concedidas 1991–2006 Totais / médiasGraduação Brasil 82Graduação Exterior 20Pós Graduação Brasil 9MBA Exterior 131Intercâmbio 38LLM 20PhD 6Outros 14

Total 320

Valor Concedido Internacional (US$) 3.875.487,00Valor Concedido Nacional (US$) 710.525,56

Valor Total 4.586.012,56

Valor Médio das Bolsas Internacionais (US$) 17.964,12Valor Médio das Bolsas Nacionais (US$) 9.146,93

Page 15: Relatório Anual 2006

Selection Process

The base of the pyramid of Fundação Estudar’s activities is its selection process, whose immediateresult, a scholarship, is one of the multiple benefits that each selected individual receives duringtheir academic career and throughout their professional lives.

Fundação Estudar’s rigorous selection process seeks talented Brazilians who have leadershipcharacteristics, high academic and professional potential, entrepreneurial spirit, and commitment

to the future of Brazil. Annually, more than 400 candidates from all over the country participatein the selection process through a series of group and individual evaluations.

The candidates come from the programs and institutions for which Estudar grants scholar-ships. These include top-ranked national undergraduate programs in Business and Economics,as evaluated by the Ministry of Education, top-ranked American undergraduate institutions,

and globally top-ranked MBA (Masters in Business Administration), MPP (Masters in PublicPolicy), and LLM (Masters in Law) programs.

There is no limit to the number of scholarships granted to candidates in the selection process,as the awards are granted to all who have the desired characteristics. The average number ofscholarships granted per year throughout the institution’s fifteen year history has been 21.

To date, Fundação Estudar has invested US$ 4.5 million in the scholarships of 320 Brazilians,as per the graph below.

Fundação Estudar strives each year to refine its selection process, increasing its marketingefforts to reach increasingly more qualified candidates.

Scholarships Granted 1991–2006 Totals / averagesUndergraduate Brazil 82Undergraduate Abroad 20MBA Brazil 9MBA Abroad 131Foreign Exchange Programs 38LLM 20PhD 6Others 14

Total 320

Value Granted - International (US$) 3,875,487.00Value Granted - National (US$) 710,525.56

Total Value 4,586,012.56

Average value of international scholarships (US$) 17,964.12Average value of national scholarships (US$) 9,146.93

Page 16: Relatório Anual 2006

2006Veirano Advogados

Sócio/Partner

1994Ricardo Veirano

LL.M. – University of Chicago

Page 17: Relatório Anual 2006

Desenvolvimento de Carreiras

O segundo elemento das atividades da Fundação Estudar é a área de Desenvolvimento de Carreiras.

Workshops, mentoring, palestras e eventos focados em desenvolvimento profissional em todasas fases da carreira compõem esta área de atuação, que está disponível para todos os bolsistasa partir do momento que ganham a bolsa e em cada etapa de suas trajetórias profissionais.

Hoje, as pessoas formadas com a bolsa de estudos da Fundação Estudar estão presentes nosmais variados setores do mercado, conforme o gráfico abaixo.

No longo prazo, a Fundação Estudar concentrará esforços no aperfeiçoamento da adequaçãodesta programação às necessidades profissionais de todos seus bolsistas.

Career Development

The second element of Fundação Estudar’s activities is Career Development. This aspect offersworkshops, mentoring, lectures and events geared toward various stages of professional

life. Every scholar has access to this programming from the moment they win the scholarship,for the duration of their careers.

Today, the individuals who have graduated with a Fundação Estudar scholarship are workingin various market sectors, as per the graph below.

Long term, Fundação Estudar will focus on perfecting the adequacy of its Career Developmentprogramming to the professional needs of its scholars.

Page 18: Relatório Anual 2006

Alumni Networking

Networking is the apex of the pyramid of activities offered by Fundação Estudar. A network ofcontacts that includes the group of more than 300 scholars, and multiple business leaders,entrepreneurs and academics compose a community focused on the creation, development anddissemination of opportunities and success. Events, such as breakfast lecture series and the annualmeeting, are organized to gather this group and offer space for interaction among its members.Additionally, there are vehicles of communication, such as the institution’s newsletter, that encourageexchange of ideas and experiences.

Fundação Estudar understands that a solid and strong network of contacts nourishes its entirepyramid of activities. Therefore, it will redouble its focus in this area in the coming years.

Networking de Ex-bolsistas

Networking serve como topo da pirâmide das atividades oferecidas pela Fundação Estudar.Uma rede de contatos que inclui os mais de 300 bolsistas e vários empresários e acadêmicos compõeuma comunidade preocupada com a criação, desenvolvimento e multiplicação de oportunidades esucesso. Eventos como cafés da manhã, palestras e a reunião anual são promovidos para reunir estegrupo e oferecer espaço para interação. Adicionalmente, há meios de comunicação como o newsletterinstitucional que encorajam a troca de idéias e experiências entre todos.

A Fundação Estudar entende que uma rede de contatos forte e sólida nutre a pirâmide inteirade suas atividades. Portanto, redobrará seu foco nesta área nos próximos anos.

Bolsistas por Setor

MBA – MassachusettsInstitute of Technology

Page 21: Relatório Anual 2006

Desempenho Operacional e Financeiro 2005 - 2006

Conforme planejado, o ano de 2005 viu a Fundação Estudar consolidar suas atividades nastrês áreas em que atua, seja pela criação de novos programas e benefícios para seu grupo debolsistas, seja pela sofisticação daqueles já existentes. E mais: a participação da Diretoria deex-bolsistas no planejamento e administração da instituição aumentou consideravelmente.

Conselho, Diretoria e Administração se reuniram em setembro de 2005 e definiram o aumentode impacto da instituição por meio da concessão de mais bolsas de estudo como principalfoco estratégico para 2006. Outro aspecto definido como importante foi o aumento do númeroe diversificação dos parceiros institucionais.

A Fundação Estudar reconhece que seus parceiros têm um papel cada vez mais importante,pois as doações financeiras, de produtos e serviços, e de tempo e idéias, sustentam as atividadesatuais e dão os recursos necessários para realizar outras. Enriquecem a Fundação por beneficiar

todos que ela apoia e possibilitam sua auto-sustentabilidade.

Os nomes dos atuais colaboradores são destacados na seção de resultados financeiros.Os voluntários aparecem na seção de agradecimentos especiais. Os resultados alcançados emtodas as áreas de atividade da Fundação para 2005-2006 seguem abaixo.

Operating and Financial Performance 2005 - 2006

As planned, the year of 2005 saw Fundação Estudar consolidate its activities in each of itsthree areas of operation, either by creating new programs and benefits for its community ofscholars, or refining existing ones. Additionally, the participation of the Alumni Directors inthe planning and administration of the institution increased significantly.

The Trustees, Alumni Directors and Administration met in September of 2005 and definedincreasing the foundation’s impact by granting more scholarships as the principal strategy for2006. Another aspect defined as priority was the increase and diversification in the numberof institutional partners.

Fundação Estudar recognizes that its partners have an increasingly more important role. Theirfinancial donations and contributions of products, services, time and ideas sustain current

activities and provide the necessary resources to create new ones. They enrich Fundação Estudarby benefiting of all those whom it supports and making the institution’s self-sustainability possible.

Current collaborators are highlighted in the financial results section and the volunteersin special acknowledgements. The results achieved in all of Fundação’s areas of activity for2005-2006 follow here.

Page 22: Relatório Anual 2006

Relacionamento com Universidadese Outras Parcerias

Visando a aumentar o número de bolsas concedidas, a Fundação Estudar ampliou considera-velmente os esforços de divulgação do processo seletivo dentro do universo de candidatos-

alvo que já existe. Os esforços incluíram a criação de novo material de divulgação com conteúdodestinado a seu público alvo, além de presença em um número maior de colégios e faculdades,com cartazes, panfletos e apresentações institucionais feitas pela equipe da instituição. A Fundação

Estudar também teve presença em um número maior de apresentações de programas americanose europeus de mestrado, administradas por representantes das escolas em São Paulo. Finalmente,a Fundação Estudar buscou candidatos em outras regiões do País, como forma de reconhecer

a amplidão de suas fronteiras e tentando escapar do tradicional eixo de Rio de Janeiro e São Paulo.

O resultado do esforço é um aumento no número de parcerias educacionais de 25 em 2005

para 59 em 2006, conforme a lista abaixo. Em um ano, houve um aumento de 94% no númerode candidatos inscritos nos processo seletivo, de 440 para 855.

Relationships with Universitiesand Other Partnerships

Focused on increasing the number of scholarships granted, Fundação Estudar redoubled itsrecruiting efforts within the preexisting universe of target candidates. These efforts includednew institutional promotional material and greater in-school presence with billboards, posters,

and live institutional presentations at a greater number of colleges and middle schools. Fundaçãoalso had an increased presence at the presentations of international masters’ programs givenby representatives of those schools in Sao Paulo. Finally, candidates were recruited in regions

of the country outside of the traditional cities of Rio de Janeiro and Sao Paulo.

The results of these efforts included an increase in the number of educational partners from

25 in 2005 to 59 in 2006, as per the list below, and an increase of 94% in the number ofscholarship applicants from 440 to 855 in the same period.

Page 23: Relatório Anual 2006

2006DiageoGerente SeniorEstratégia América Latina e Caribe/Senior ManagerStrategy Latin America and Caribbean

1997Carlos MiyakiMBA – Tuck School of BusinessDartmouth

Page 24: Relatório Anual 2006

• Associação Escola Graduada de São Paulo – Graded School

• Cláudia Gonçalves

• Colégio Bandeirantes

• Colégio Engenheiro Juarez Wanderley – Instituto Embraer de Educação e Pesquisa

• Colégio Santa Cruz

• IBMEC – Rio de Janeiro

• IBMEC – São Paulo

• INSEAD

A rede crescente de parcerias educacionaisda Fundação Estudar inclui:The growing network of Fundação Estudareducational partnerships includes:

Page 25: Relatório Anual 2006

Northwestern UniversityMBA

06/2008

Fábio Luiz Alvesde Andrade SantosIBMEC-SPAdministração/Business12/2009

Bruno Barbosa MartorelliLehigh UniversityEngenharia da Computação/Computer Engineering06/2010

Daniel Rodrigues RibeiroIBMEC-MGEconomia/Economics07/2009

Bárbara Oliveira RamosTufts University – The Fletcher School

Mestrado Direito e Diplomacia/M.A. in Law and Diplomacy

12/2008

Ana Gabriela Machado PessoaHarvard UniversityMestrado Políticas Internacionaisde Educação/M.A. InternationalEducation Policy08/2006

Processo Seletivo

Bolsistas 2006

Como resultado do grande aumento no número de candidatos, o número de bolsas concedidasem 2006 também cresceu. Foram 14 bolsas em 2005 e 22 neste ano. O foco do processo

seletivo para os próximos anos será continuar o avanço.

Page 27: Relatório Anual 2006

Thiago Narimatsu FelippeUniversity of Pennsylvania

Economia/Economics06/2010

Ubirajara Marquesde Oliveira NetoEAESP-FGVMestrado Profissionalem Administração/Master in Business12/2007

Pedro Vieira Limade Albuquerque

IBMEC-SPEconomia/Economics

06/2009

Renoir Vieira PereiraEESP-FGVEconomia/Economics12/2009

Maria Fernanda Limada Rocha Barros

Stanford UniversityLLM

05/2007

Marcelo LyraIBMEC-RJ

Economia/Economics12/2009

Daniel LandersTufts UniversityRelações Internacionais e Economia/International Relations and Economics06/2010

Daniel de Moraes BrancoUniversity of Pennsylvania –The Wharton SchoolMBA05/2008

Daniel Castilho de OliveiraFECAP

Administração/Business12/2007

Daniel José da Silva OliveiraIBMEC-SP

Administração/Business12/2009

Selection Process

Scholars 2006

As a result of the large increase in the number of candidates, the number of scholarshipsgranted in 2006 also grew, from 14 in 2005 to 22 this year. The focus of the selection process

for the coming years will be to continue this growth.

Page 28: Relatório Anual 2006

Desenvolvimento de Carreiras

Em janeiro de 2006, a Fundação Estudar realizou, pela segunda vez, o Encontro de Oportu-nidades. Este evento, de três dias de duração, reúne atuais bolsistas de mestrado e graduaçãocom empresas atuando no Brasil. Realizam-se entrevistas para posições de estágio, summerjob e tempo integral após a formatura.

O número de empresas participantes cresceu de 16 para 22, com a presença de instituições

como Banco Itaú, AmBev e Nestlé. No total, 15 bolsistas foram entrevistados. Até hoje foiestendida e aceita uma oferta de emprego. Há ainda quatro bolsistas em processos de seleção.

A novidade do Encontro neste ano foram as palestras de networking no horário do almoçodos três dias do evento. Reunindo participantes do Encontro – bolsistas e representantes dasempresas – e outros parceiros da Fundação, cada um dos três dias contou com uma palestra.

Os palestrantes e seus temas foram:

• Alfredo Assumpção, Sócio-fundador, FESA Global Recruiters: “Gestão Sem Medo”

• Renata Tubini, Diretora de Recursos Humanos, Banco Itaú, S.A.: “Diversidade e Atratividadecomo Foco para Sustentabilidade da Organização”

• Ricardo Wuekert, ex-Diretor de Gente, AmBev: “Liderança”

Outro benefício novo aos bolsistas, o Programa de Mentoring da Fundação Estudar teve seuinício no segundo semestre de 2005. Este programa forma uma rede de voluntários, executivos

experientes nos mais diversos setores do mercado, para atuarem como mentores de bolsistasseniores em questões pontuais de desenvolvimento profissional e negócios.

Até hoje, 35 mentores voluntários aderiram ao programa. Realizaram-se oito sessões deaconselhamento. A meta do programa para o futuro é aumentar participação e abranger acomunidade inteira de bolsistas como participantes e mentores.

Page 29: Relatório Anual 2006

2006CIE – Corporação Interamericana

de EntretenimentoDiretor/Director

1998Stephanie Mayorkis

MBA – Fundação Getúlio Vargas

1996Graduação Administração –Universidade Santa Úrsula/

Undergraduate Business

Page 30: Relatório Anual 2006

19992006

2006Freddo, Janduci, Chebabi e TheodoroAdvogadosSócio-fundador/Founding Partner

1999Cláudio Maurício FreddoLL.M. – Columbia University

Page 31: Relatório Anual 2006

Career Development

Fundação Estudar held the “Encounter of Opportunities” for the second time in January of2006. This three-day event brought together current graduate and undergraduate scholarswith companies that have offices in Brazil for interviews for internship, summer job and

full-time positions.

The number of participating companies grew from 16 in 2004 to 22 this year, including such

companies as Banco Itaú, AmBev and Nestlé. There were 15 scholars interviewed. To date, oneemployment offer has been extended and accepted, and there are four scholars currentlyparticipating in selection processes begun at this event.

The networking lunches were the newest aspect of the Encounter this year. These lunches,which were held on each of the event’s three days, gathered the Encounter’s participants

(scholars and company representatives) and other Fundação partners to hear talks given byindustry leaders. The speakers and their topics included:

• Alfredo Assumpção, Founding Partner, FESA Global Recruiters: “Management without Fear”• Renata Tubini, Director, Human Resources, Banco Itaú, S.A.: “Diversity and Attractivity as

Focus for Organizational Sustainability”

• Ricardo Wuekert, Former People Director, AmBev: “Leadership”

Another new benefit for scholars, the Fundação Estudar Mentoring Program, had its start in

the second half of 2005. This program forms a network of volunteers who are experiencedexecutives in a variety of market sectors. These volunteers act as mentors for the foundation’ssenior alumni regarding questions of professional and business development.

To date, 35 volunteer mentors have joined the program, and eight advisory sessions havebeen held. The program’s goal for the future is to increase participation and include the

entire community of scholars as participants and mentors.

Page 32: Relatório Anual 2006

Networking de Ex-Alunos

O principal evento de networking da Fundação Estudar, sua reunião anual, foi realizado em

julho de 2005. O evento reúne todos os ex e atuais bolsistas com lideranças empresariais eacadêmicas, para uma noite de palestras e conversas.

Em 2005, o evento contou com a presença de mais de 220 pessoas que assistiram a duas palestras.O palestrante principal foi o ex-presidente da República, Fernando Henrique Cardoso. Tambémpalestrou Bernardo Hees, bolsista de 1992 e atual presidente da ALL-América Latina Logística.

No mesmo evento, a Fundação concedeu o primeiro prêmio Bolsista do Ano, desenhado parareconhecer um bolsista que melhor represente o perfil de um bolsista de sucesso definido por

sucesso profissional, impacto social positivo e envolvimento com a Fundação Estudar.Os candidatos são nomeados por bolsistas colegas e o ganhador é selecionado pelos bolsistas,diretores e conselheiros. O prêmio é um curso de extensão oferecido em parceria com Harvard

Business School Executive Education, bem como passagem aérea de ida e volta para a escola.Marília Rocca, bolsista de Graduação em Administração da FGV em 1994 e MBA da ColumbiaBusiness School em 1998, foi a primeira premiada. O segundo prêmio será concedido na

reunião anual de 2006.

O calendário de eventos de networking de 2005 continuou com a série de cafés da manhã off.Estes eventos, com freqüência de quatro ou cinco vezes por semestre, reúnem grupos deaproximadamente 20 bolsistas e parceiros da Fundação para conversas com um convidado dedestaque. Os palestrantes e seus temas incluíram:

• Marcelo Trindade, Presidente da Comissão de Valores Mobiliários: “Perspectiva da regulaçãono novo estágio do mercado de capitais brasileiro” (julho 2005)

• Barbara Kellerman, Diretora de Pesquisa do Centro de Administração Pública da HarvardKennedy School of Government: “Má Liderança” (agosto 2005)

• David Van Zandt, Reitor, Northwestern School of Law: “Estratégias de Globalização de

Educação em Direito” (outubro 2005)• Paul Danos, Reitor, Tuck School of Business – Dartmouth College: “O Futuro de Educação

em Administração de Negócios, contrastes com o que está acontecendo em outros

continentes” (novembro 2005)

Page 33: Relatório Anual 2006

Alumni Networking

Fundação Estudar’s principal networking event, its annual meeting, was held in July of 2005.

This event brings current and former scholars together with corporate and academic leader-ship for an evening of lectures and conversations. This year, there were over 220 event par-ticipants and two speakers. The principal speaker was Fernando Henrique Cardoso, former

President of Brazil. Bernardo Hees, 1992 Fundação alumnus and current President of ALL –América Latina Logística, also gave a talk.

This meeting saw the first presentation of the Scholar of the Year Award. This prize is designedto recognize one scholar who best represents a successful alumnus, defined by characteristicsof professional achievement, positive social impact and involvement with Fundação Estudar.

Scholar-peers nominate candidates, and the scholars, the Alumni Board, and the Board ofTrustees select the winner. The award is an extension course offered in partnership with HarvardBusiness School, as well as round trip airfare to and from the program. Marília Rocca, scholar

as an undergraduate in 1994 at Fundação Getúlio Vargas, and at Columbia Business School in1998, was the first winner. The second award will be granted at the 2006 annual meeting.

The 2005 calendar of Networking events continued with the Fundação Estudar Off the RecordBreakfast Series. These events, which happen four or five times per semester, unite groups ofapproximately 20 scholars and Fundação partners for conversations with a speaker of note.

The speakers and their topics included:

• Marcelo Trindade, President of the Comissão de Valores Mobiliários: “Perspectives of Regulation

in a New Phase of Brazilian Capital Markets” (July 2005)• Barbara Kellerman: Director of Research of the Public Administration Center at Harvard’s

Kennedy School of Government: “Bad Leadership” (August 2005)

• David Van Zandt, Dean, Northwestern School of Law: “Strategies of Globalization in LegalEducation” (October 2005)

• Paul Danos, Dean, Tuck School of Business – Dartmouth College: “The Future of Business

Administration Education, Contrasts with What is Happening on Other Continents”(November 2005)

Page 34: Relatório Anual 2006

Outros eventos realizados na segunda metade de 2005 incluíram um almoço em agosto e umamesa redonda em novembro. O primeiro, realizado em conjunto com o Clube de Ex-Alunos de

Harvard, contou uma palestra do John Coatsworth, Diretor do Rockefeller Center for LatinAmerican Studies da Universidade Harvard. No segundo, a Fundação hospedou uma mesaredonda na qual líderes brasileiros de educação de administração debateram sobre o futuro

de sua área no Brasil e no mundo com o Reitor da Tuck School of Business da DartmouthCollege, Paul Danos.

A Fundação Estudar fechou o calendário de eventos de 2005 em novembro, com umaconfraternização realizada com o Clube de Ex-Alunos da Universidade de Chicago. Este eventocontou com a presença de aproximadamente 60 pessoas. A palestra da noite foi ministrada

por Eduardo Giannetti, professor do IBMEC-SP.

A agenda de networking de 2006 abriu em março com um evento que reuniu 120 bolsistas e

parceiros da Fundação para uma palestra do gerente geral da DBM Brasil, Marcelo Cardoso.Ele falou sobre a importância de uma rede de contatos bem desenvolvida em uma carreirabem sucedida.

A série de cafés da manhã também continuou em 2006. Os palestrantes e seus temas incluíram:• Marcos Fernandes, Coordenador da Escola de Economia de São Paulo da FGV: “Corrupção,

Desenvolvimento e Democracia no Brasil: Análise e Perspectivas” (março 2006)• Fersen Lambranho, Sócio, GP Investimentos: “Ética nos Negócios” (abril 2006)• Marcel Telles, Conselheiro da InBev e Co-fundador e Conselheiro da Fundação Estudar:

“Gente e Cultura” (maio 2006)• Jorge Paulo Lemann, Conselheiro da InBev e Co-fundador e Conselheiro da Fundação Estudar:

“Princípios e Valores” (junho 2006)

O newsletter semestral da Fundação foi lançado em julho de 2005. O segundo número foi publicadoem dezembro. A publicação continuará em 2006. Além de informações sobre a Fundação

Estudar e seus bolsistas, começará a incluir artigos escritos por profissionais de destaque.

Page 35: Relatório Anual 2006

Other Networking events held in the second semester of 2005 included a lunch held inAugust and a round table discussion in November. The first was hosted in conjunction with

the Harvard University Alumni Club of Brazil, with special guest John Coatsworth, Director ofthe Rockefeller Center for Latin American Studies at Harvard University. The second was around table discussion, spearheaded by Paul Danos, Dean of the Tuck School of Business at

Dartmouth College. This gathered Brazilian business management education leaders to debateabout the future of management education in Brazil and around the world.

Fundação Estudar closed the 2005 events calendar with a November gathering of its scholarsand University of Chicago alumni. Eduardo Giannetti, Professor at IBMEC-SP, gave the lectureof the evening. There were approximately 60 in attendance.

The 2006 Networking agenda opened in March with an event that brought together 120 scholarsand Fundação Estudar partners for a talk on the importance of networking in building a

successful career. This was given by Marcelo Cardoso, President of DBM Brasil.

The Off the Record Breakfast Series also continued in the first semester of 2006. The speakers

and their topics included:

• Marcos Fernandes, Coordinator of the School of Economics, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo,

“Corruption, Development and Democracy in Brazil, Analysis and Perspectives” (March 2006)• Fersen Lambranho, Partner, GP Investments: “Ethics in Business” (April 2006)• Marcel Telles, Board Member, InBev and Co-founder and Board Member, Fundação Estudar:

“People and Culture” (May 2006)• Jorge Paulo Lemann, Board Member, InBev and Co-founder and Board Member, Fundação

Estudar: “Principles and Values” (June 2006)

The semi-annual Fundação newsletter was launched in July 2005, and the second edition waspublished in December of that same year. Its publication will continue in 2006, and in

addition to information about Fundação Estudar and its scholars, it will also include articleswritten by professionals of note.

Page 36: Relatório Anual 2006

Captação de Recursos e Resultados Financeiros

Conforme a estratégia definida no final de 2005, a Fundação Estudar ampliou sua rede decolaboradores institucionais de 6 para 23. Adicionalmente, buscou aumentar a colaboraçãodos seus ex-bolsistas e outros indivíduos. O total de doações em 2005-2006 foi R$ 1.323.007

ou US$ 548.738. Vide o gráfico abaixo:

Hoje as parcerias com outras instituições abrangem todas as áreas de atividade da FundaçãoEstudar e também incluem apoio às atividades operacionais, conforme as divisões abaixo:

Colaboradores Institucionais

• AmBev – Companhia de Bebidas das Américas• ALL – América Latina Logística

• Fundação Brava• Fundação Lemann• UBS

Colaboradores Operacionais

• Alberto Couto Treinamento e Consultoria em Vendas

• Alphaprint• Cybertécnica• FESA Global Recruiters

• Harvard Business School, Executive Education• Scientific American Brasil• Submarino

• Suzano Papel e Celulose• Totvs BMI• Via Impressa

Evolução das doações

600.000,00500.000,00400.000,00300.000,00200.000,00100.000,00

–2006*20052004200320022001

Total de bolsistas Instrutores Colaboradores Empresas

*Resultados parciais até maio em US$. Taxa de conversão US$ 1 = R$ 2,411

Page 37: Relatório Anual 2006

Fundraising and Financial Results

As per the strategy defined at the end of 2005, Fundação Estudar expanded its network ofinstitutional collaborators this year from six to 23. Additionally, it increased the collaboration ofits alumni and other individuals. The total of donations received for the year 2005-2006 was

R$1,323,007 or US$548,738:

Today, Fundação’s partnerships permeate its entire array of activities and include the followinginstitutions and individuals, as per the divisions below:

Institutional Partners

• MBA Empresarial

Colaboradores – Networking

• Bloomberg

O apoio de todos é fundamental para que a Fundação consiga conceder mais bolsas de estudo

e oferecer uma programação rica e relevante para seus bolsistas. Algumas das novas parceriasde destaque especial incluem:

• A InBev-Baillet Latour pela doação destinada à criação de um programa de aprimoramentoeducacional para funcionários da AmBev;

• O apoio institucional do UBS;

• A parceria de cinco anos fechada com Harvard Business School, Executive Education peladoação do prêmio de Bolsista do Ano;

Colaboradores – Individuais

A Fundação Estudar também conta com a ajuda de pessoas físicas para apoio aos seus programas.Estes indivíduos fizeram contribuições para a Fundação Estudar em 2005-2006:

• Antonio Bonchristiano• Carlos Brito

• Miguel Fazanella

Além dos colaboradores já mencionados, a Fundação Estudar tem buscado de maneira mais

intensa a colaboração financeira dos seus ex-bolsistas – tanto para doações que totalizamo valor original de suas bolsas como para contribuições que ultrapassam tal valor.

Page 39: Relatório Anual 2006

Selection Process Partners

• Companhia de Talentos• ICTS Global• InBev-Baillet Latour

• Telemar

Career Development Partners

• Banco Itaú, S.A.• Companhia de Talentos• DBM Brasil

• FESA Global Recruiters• MBA Empresarial

Networking Partners

• Bloomberg

The support of all of Fundação Estudar’s partners is fundamental, as it allows the foundationto grant more scholarships and offer rich and relevant programming for its scholars. Somenew partners of particular note include:

• InBev-Baillet Latour for the donation made to create a program of educational improvementfor AmBev employees;

• UBS for the institutional support; and• Harvard Business School, Executive Education for the donation of the Scholar of the Year Award.

Individual Collaborators

Fundação Estudar also counts on individuals to support its programs. These individuals madecontributions to Fundação Estudar in 2005-2006:

• Antonio Bonchristiano• Carlos Brito

• Miguel Fazanella

In addition to the aforementioned collaborators, Fundação Estudar has more actively sought

financial collaboration from its alumni base – for the traditional donations that total a value equalto that of the original scholarship granted, and for contributions that surpass that value.

Page 40: Relatório Anual 2006

Os seguintes ex-bolsistas atingiram doações equivalentes ao valor original de suasbolsas em 2005-2006

These alumni achieved donations totaling the original values of their scholarshipsin 2005-2006

Ana Paula Cavalcanti de Oliveira FontesAdelmo Hideyoshi Inamura

Ana Beatriz Santos GamaCarlos Henrique MiyakiCauê Costa Moreira Amaral

Cláudio Maurício FreddoDanilo GamboaEleonora Pizarro Motta

Janete das Neves Inverno MacedoJayme Chataque de MoraesJoaquim Pedro Andrés Ribeiro

Lycia Akiko HossakaRicardo Marques GarciasRodolfo Aranha Alves Barreto

Rodrigo Peixoto GalvãoTamy Ymei Lin

Os seguintes ex-bolsistas doaram além do valor original de suas bolsas em 2005-2006

The following alumni donated beyond the original values of their scholarshipsin 2005-2006

Ana Beatriz Santos GamaBernardo HeesEleonora Pizarro Mota

Joaquim RibeiroTamy Ymei Lin

Page 41: Relatório Anual 2006

2006Goldman Sachs

Associate

2000Ana Soban Fernandes

MBA – Harvard University

Page 42: Relatório Anual 2006

Adriana Pozzani mai-96 jul-98Affonso Parga Nina mai-97 fev-04Alberto Winkler Blanco mai-96 dez-02Alexandre de Barros Cruz e Guião mai-98 fev-02Alexandre Houara Lordello dez-96 ago-00Alexandre Valério De Wilde jun-98 dez-04Aline Mesquita Laranja Gooding mai-96 dez-04Ana Silvia Antunes jun-96 mar-98Ana Soban Fernandes jun-02 jan-05André Luis Abram jun-01 jun-04André Luiz Miranda e Silva mai-97 abr-03André Reginato mai-97 fev-00André Sapoznik mai-98 mar-01Andrea Narholz Diaz jul-95 abr-96Antônio Henrique Prado mai-97 mai-98Arkhan Helu dez-94 jun-99Augusto Alves Tannure dez-98 dez-02Bernardo Vieira Hees dez-92 jul-94Carlos Fernando Vieira Gambôa mai-99 fev-04Carlos Henrique Lobão Pegurier mai-97 mar-99Carlos Watanabe jun-01 jul-03César Munehiro Arata mai-98 dez-03Claudio Galeno de Araujo Filho jun-02 dez-03Cláudio José Carvalho de Andrade jul-94 dez-94Colin Butterfield jun-04 out-04Cristiane Rembowski Fernandes jul-95 abr-99Cristina Haruko Kawamoto jun-97 out-01Dalbi Sebastião Arruda Jr. dez-95 ago-02Daniela Barone Soares mai-97 ago-02Daniele Valadão Levy mai-97 nov-01Dercio Santiago Silva Júnior jul-94 nov-96Diego Luis Milred jun-97 out-99

Doadores bolsistasTodos os bolsistas que já doaram, pelo menos, o valor originalde suas bolsas estão listados abaixo.

Bolsistas Ano de Formatura Ano de quitaçãoAlumni Graduation Year Restitution Year

Donor scholarsAll of the scholars who have donated at least the original valueof their scholarships are listed below.

Page 43: Relatório Anual 2006

2006Votorantim Cimentos

Gerente Financeiro/Financial Manager

2001Pedro Palma

MBA – London Business School

Page 44: Relatório Anual 2006

2006GE Healthcare América LatinaGerente Geral – Serviços/General Manager – Services

2002Rodrigo MusielloMBA – University of Chicago

1994Graduação/Undergraduate –Claremont-McKenna

Page 45: Relatório Anual 2006

Edison Yu mai-98 ago-00Eduardo Fontana Hoffmann mai-98 mai-00Elsen Christian Carvalho Carmo jun-97 jul-04Fabiana Sandra Eggers dez-97 mar-01Fábio Marcel Fossen mai-00 ago-02Fernanda Haydée Pasquarelli jun-00 abr-05Fernando Octávio Mazza Baumeier dez-94 set-98Fernando Quintana Merino mai-94 mar-99Filipe Bonetti Alves dez-96 dez-99Flávia Marques Barros dez-97 set-00Flávio Eduardo Sznajder jun-97 nov-99Floriano Paulino da Costa Neto dez-95 jun-97Francisco José Bastos Santos jul-95 nov-96Gilberto Ribeiro jul-94 jun-96Gisele Simões Everett mai-96 mar-00Gregor Masini Monteiro de Andrade jun-98 jan-04Guilherme Bokel Catta-Preta mai-94 mai-03Hans Lin mai-98 mar-03Heny Gabay mai-96 dez-02Hugo Botelho Barra jun-00 set-02Isabel Lustosa Veirano mai-96 mar-00Ivo Luis de Sá Freitas Vieitas Jr. mai-96 mai-99Jaime Pfaltzgraf Ribeiro jul-94 jun-03Jaime Schlittler Silva Filho jul-98 dez-99Janaina Martins Soares mar-00 jul-02João Henrique Gerra jul-01 jan-05João Mauricio Giffoni de Castro Neves jan-94 out-98Jorge Guimarães Larangeira mai-98 ago-01Leonardo Goldfeld mai-97 abr-02Lissa Collins dez-93 out-95Luis Fernando Gustavo de Castro jul-96 mai-97Luis Heitor de Queirós Gonçalves jul-95 ago-97Luiz Claudio Valmont dez-03 jan-05Luiz Felipe Echenique Wielandt dez-94 mar-97Luiz Gustavo Lamego Alves jul-94 jul-98Luiz Raul Delgado de Andrade dez-93 jul-97Marcello Marreco Sardenberg de Mattos jun-02 nov-04Marcelo Amaral Moraes jul-94 dez-97Marcelo Faria Parodi dez-97 dez-02Marcelo Leite Moura e Silva mai-00 fev-04Marcelo Santos Barbosa mai-97 out-01Marcelo Santos Ribeiro mai-97 jan-01

Doadores Bolsistas / Alumni Scholars (cont.)

Page 46: Relatório Anual 2006

2006GP InvestimentosEstagiário da Mesa de Operações/Intern, Trading Desk

2003Gilberto AlmeidaGraduação Economia – IBMEC-SP/Undergraduate Economics

Page 47: Relatório Anual 2006

Doadores Bolsistas / Alumni Scholars (cont.)

Page 48: Relatório Anual 2006

Balanço Patrimonial (R$)

Passivo 31/12/05

Circulante 745.693,92Contas a pagar 26.998,42Salários/Encargos/Provisões 73.847,62Obrigações tributárias 1.065,22Bolsas concedidas a pagar 146.244,75Patrocínio – Coleção Brasiliana 497.537,91

Patrimônio Social 11.463.071,78Acervo Cultural 10.003.066,48Superavits acumulado 1.038.386,87Superavit do período 421.618,43

Total Passivo 12.208.765,70

Ativo 31/12/05

Circulante

Disponibilidades 1.478.394,79Caixa 1.000,01Banco conta movimento 555.077,68Aplicações Financeiras 922.317,10

Realizável Curto Prazo 230.244,06

Clientes 381,54Demais contas a receber 381,54

Outros créditos 36,00Impostos a recuperar 36,00

Despesas antecipadas 229.826,52Prêmios de seguros 7.704,15Bolsas de estudos concedidas 222.122,37

Longo prazo 67.288,90Bolsas de Estudos concedidas 67.288,90

Total Ativo 12.208.765,70

Page 49: Relatório Anual 2006

Balance Sheet (US$)

Assets 12/31/05

Current Assets

Availability 613,187.39Cash 414.77Bank 230,227.16Investments 382,545.46

Achievable Short Term 95,497.33

Customer 158.25Other current assets 158.25

Other credit 14.93Tax recovery 14.93

Prepaid Expense 95,324.15Insurance 3,195.42Commitment Scholarships Granted 92,128.73

Long-Term Assets 27,909.12Commitment Scholarships Granted 27,909.12

Permanent Assets 4,327,182.89Furniture and fixtures 13,232.40Computers 13,748.65Licensing rights 9,404.63Premises 1,947.32Works of art 4,307,770.42( - ) Depreciation and amortization -18,920.54

Total 5,063,776.73

Liabilities and Stakeholders’ Equity 12/31/05

Current Liabilities 309,288.23Accounts Payable 11,198.01Wages and Provisions 30,629.46Tax Payable 441.82Scholarship Payable 60,657.30Sponsorship – Coleção Brasiliana 206,361.64

Corporate Assets 4,754,488.50Net Worth 4,148,928.44Accumulated Profit 430,687.21Net Profit 174,872.85

Total 5,063,776.73

* Average exchange rate in 2005 was US$1 = R$2.411

Page 50: Relatório Anual 2006

Fundação Estudar

Demonstração do Resultado (R$) 2005

ReceitasDoações para o programa de bolsas 1.576.109,66Doações para a Coleção Brasiliana 981.792,36Receitas financeiras 176.488,87

2.734.390,89

Despesas OperacionaisBolsas de estudo 808.105,00Coleção Brasiliana 513.629,09

1.321.734,09

AdministrativasSalários e beneficios 650.293,00Encargos sociais 213.410,00Despesas adm - Bolsas de estudo 82.588,37Despesas adm - Coleção Brasiliana 33.505,76Depreciações 11.241,24

Superávit do exercício 421.618,43

Page 51: Relatório Anual 2006

Fundação Estudar

Income Statement (US$) 2005

IncomeDonations - Scholarship Program 653,716.16Donations - Coleção Brasiliana 407,213.75Financial income 73,201.52

1,134,131.44

Expenses OperatingScholarship Program 335,174.20Coleção Brasiliana 213,035.71

548,209.91

Administrative ExpensesSalaries and benefits 269,719.20Labor charges 88,515.14Administrative expenses – Scholarship 34,254.82Administrative expenses – Brasiliana 13,897.04Depreciation 4,662.48

411,048.68

Surplus of Period 174,872.85

* Average exchange rate in 2005 was US$1 = R$2.411

Page 52: Relatório Anual 2006

Conselho Curador e AdministraçãoBoard of Trustees and Administration

Conselho Curador Fundadores / Board of Trustees Founders

Carlos Alberto da Veiga SicupiraMarcel Herrmann Telles

Anna Victória Lemann OsórioAntonio Carlos Augusto Ribeiro BonchristianoBianka Cristine Van Hoegaerden Herrmann Telles

Cecília de Paula Machado SicupiraJosé Ephim MindlinPaulo Cezar Castello Branco Chaves de Aragão

Administração / Administration

Elatia AbateDiretora Executiva – Executive Director

Thaís Junqueira Franco XavierGerente do Programa de Bolsas – Manager, Scholarship Program

Andrea BongioanniController

Juliana BorgesEstagiária – Intern

Diretores / Directors

André Reginato

Antonio Carlos Augusto Ribeiro BonchristianoCláudio Maurício FreddoMarcelo Barbosa

Page 53: Relatório Anual 2006

2006Banco Brascan

Gerente Fusões e Aquisições/Associate, Mergers and Acquisitions

2004Ana Paula Fontes

MBA – INSEAD

Page 54: Relatório Anual 2006

2006Banco Itaú S.A.Analista Administrativo/Administrative Analyst

2005Luiz Eduardo Batista ReisGraduação Economia – FECAP/Undergraduate Economics

Page 55: Relatório Anual 2006

Agradecimentos EspeciaisSpecial Acknowledgements

Ex-bolsistas entrevistadores – Processo Seletivo 2006Alumni interviewers – 2006 Selection Process

Alexandre Houara LordelloAndré FerrariAndré Reginato

Augusto TannureCarlos Henrique PegurierCláudio Andrade

Cláudio Maurício FreddoDanilo GamboaÉder José Martins

Fábio Alexandre JungFábio FossenFábio Santiago

Fernando MerinoGuilherme PiereckHugo Barra

Jaime SchlittlerLeda Sara Xavier CastanheiraLeonardo Goldfeld

Marcelo BarbosaMarcelo MouraMarcelo Parodi

Marília RoccaMateus BandeiraPatrícia Paviani Giusti

Renato FurtadoRenato MazzolaRodrigo Vella

Rubens FreitasStephanie MayorkisVerônica Serra

Page 56: Relatório Anual 2006

Voluntários do Programa de MentoringMentoring Program Volunteers

Aconselhamento Estratégico / Strategic Advisement

Howard Stevenson

Relatório Anual / Annual ReportRevisão ortográfica / Text revisions

Cláudio Maurício FreddoKatherine Miller

Page 57: Relatório Anual 2006

2006Daniel LandersGraduação/UndergraduateEconomia e Relações Internacionais/Economics and International RelationsTufts University

Page 58: Relatório Anual 2006

Design gráfico eeditoração eletrônica

Graphic designand Publishing

Via Impressa

Pré-impressãoe impressão

Pre-pressand printing

Garilli Gráfica e Editora

Impresso em papelCouchê fosco 150 ge Duo Design 300 g

Printing on fosco paper“Couchê” 150 gand Duo Design 300 g

O papel para a produçãodeste relatório foi doado pelaSuzano Papel e Celulose

The paper for the productionof this report was donated bySuzano Pulp and Paper.

Page 59: Relatório Anual 2006
Page 60: Relatório Anual 2006