titel der präsentation - meduniwien.ac.at · meningokokkenprophylaxe definition des kreises der...
TRANSCRIPT
Meningitis update
O. Janata
Meningitis
• Diagnostik
• Therapie
Fig. 1
Clinical Microbiology and Infection 2018 24, 166-170DOI: (10.1016/j.cmi.2017.06.021)
Early versus late diagnosis in community-acquired bacterial
meningitis: a retrospective cohort study J. Bodilsen, Clinical Microbiology and Infection (February 2018)
Fig. 1
Clinical Microbiology and Infection 2018 24, 166-170DOI: (10.1016/j.cmi.2017.06.021)
Early versus late diagnosis in community-acquired bacterial
meningitis: a retrospective cohort study J. Bodilsen, Clinical Microbiology and Infection (February 2018)
Bakterielle Meningitis bei CRP < 10 / 100
NEIN !
Fig. 1
Clinical Microbiology and Infection 2018 24, 166-170DOI: (10.1016/j.cmi.2017.06.021)
Early versus late diagnosis in community-acquired bacterial
meningitis: a retrospective cohort study J. Bodilsen, Clinical Microbiology and Infection (February 2018)
Fig. 2
Copyright © 2017 European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases Terms and
Conditions
Early versus late diagnosis in community-acquired bacterial
meningitis: a retrospective cohort study J. Bodilsen, Clinical Microbiology and Infection (February 2018)
Meningitis
Diagnostik
Dexamethason bei Meningitis
Meningitis
Pharmakokinetik
AURES 2016
Meningitis
Diagnostik
Date of download: 12/17/2017 Copyright © 2008 American Medical
Association. All rights reserved.
From: Serum Procalcitonin Level and Other Biological Markers to Distinguish Between Bacterial and Aseptic
Meningitis in ChildrenA European Multicenter Case Cohort Study
Arch Pediatr Adolesc Med. 2008;162(12):1157-1163. doi:10.1001/archpedi.162.12.1157
Meta-analysis of the relationship between bacterial meningitis and procalcitonin level in each center and for the pooled data. DOR
indicates diagnostic odds ratio; CI, confidence interval; and BM, bacterial meningitis.
Figure Legend:
Date of download: 12/17/2017 Copyright © 2008 American Medical
Association. All rights reserved.
From: Serum Procalcitonin Level and Other Biological Markers to Distinguish Between Bacterial and Aseptic
Meningitis in ChildrenA European Multicenter Case Cohort Study
Arch Pediatr Adolesc Med. 2008;162(12):1157-1163. doi:10.1001/archpedi.162.12.1157
Receiver operating characteristic curves of the best predictors differentiating bacterial from aseptic meningitis. AUC indicates area
under the receiver operating characteristic curve; PCT, procalcitonin; CRP, C-reactive protein; CSF, cerebrospinal fluid; and ANC,
absolute neutrophil count. *P = .001.
Figure Legend:
Meningitis – nicht nosokomial
Erreger
• Streptococcus pneumoniae.
• Neisseria meningitidis
• Listeria monocytogenes
• Haemophilus influenzae
• Streptococcus agalactiae
• Escherichia coli
Liquor
Meningitis
Diagnostik
Meningitis
Diagnostik
Meningitis
Diagnostik
Evaluation of a Rapid and Completely Automated Real-Time Reverse
Transcriptase PCR Assay for Diagnosis of Enteroviral Meningitis Frederick S. Nolte Journal of Clinical Microbiology, Feb. 2011
Site-specific and overall performance characteristics of the
Xpert Enteroviral assay for diagnosis of enteroviral meningitis (n = 434)
Fig. 5. Frequency distribution of pathogens detected in 709 stool samples by diagnostic approach employed: local laboratory protocol vs. FilmArray GI Panel. EAEC,
enteroaggregative Escherichia coli; EIEC, enteroinvasive Escherichia coli; EPEC, enteropathogenic...
Spectrum of enteropathogens detected by the FilmArray GI Panel in a multicentre
study of community-acquired gastroenteritis
Clinical Microbiology and Infection, Volume 21, Issue 8, 2015, 719–728
Meningitis
Diagnostik – wie verlässlich ist die Diagnostik
im DSP?
• „Standard-Kultur/PCR“
PCR-Methode?
Kultur-Sensitivität/Spezifität
LoD?
Validierung? Ringversuch?
• Biofire
Publiziert
Validierung gegen „Haus-Standard“?
nicht geeignet für nosokomiale Meningitis
Meningitis
Diagnostik – FDA approval
Meningitis
Diagnostik – FDA approval
• Kein Ersatz für konventionelle Kultur/Diagnostik
Nur Erreger des Panel – „Breitspektrum-PCR“ (AKH)
Nur bekapselte Erreger (E. coli K1, Meningokokken)
Kein Antibiogramm
Keine Mykobakterien, Borrelien, LUES, …
• Keine weitere HSV-Panel Diagnostik bei negativem MEPP
• Einzel-HSV-Test zur Bestätigung
• Kein Nachweis von West-Nil-Virus, …
MEPP (Meningitis/Encephalitis Pathogen Panel)
Meningitis
empirische Therapie
Meningitis
Resistenzen Pneumokokken
Meningitis & BK
Resistenzen Pneumokokken
Meningitis
Resistenzen Meningokokken
Meningitis
empirische Therapie
Meningitis
Listerien
• Neonaten
• Schwangere
• Alkohol (& Quargel)
• Alter > …
• Immunsuppression
• Ondulierende Symptomatik!
• Kultur
Liquor
Blut
Stuhl
• Serologie ?
• SWAB 2012 guidelines
• … However, L. monocytogenes
meningitis also occurs in
previously healthy adults without
risk factors.
• Therefore age and
immunocompromised status
cannot be used to rule out L.
monocytogenes meningitis
Meningitis Listerien
Meningitis Listerien
Nationale Referenzzentrale fur Listeriose
Jahresbericht 2016
Meningitis Listerien
Meningitis Listerien
Nachweis
• 36 x BK
• 5 x Liquor
• 1 x Gelenk
• 2 x Pleura
• 1 x Aszites
Risikoprofil
• 32 x Alter > 65 Jahre
• 20 x Immunsuppression
• 2 Pts < 65 & keine
Immunsuppression
• keine Schwangere!
Meningitis
Listerien – Donauspital 2000 bis 2017
• 12 Patienten mit Listerien
• 11 x positive BK
• 3 x LP
• 2 x Listerien im Liquor
• 1 x Liquor ohne BK (Risiko 1 Fl Wodka täglich)
Meningitis
empirische Therapie
• Bei schlechtem AZ, Bewusst-
seinstrübung, trübem Liquor
VOR Beginn der antibiotischen Therapie 10
mg Dexamethason i.v. alle 6 h fur 4 d
Nach Ausschluss Pneumokokken -->
Stopp Dexamethason
• empirische AB
< 50 J, keine Immunsuppression Ceftriaxon
2 g alle 12 h iv
> 50 J oder Immunsuppression
wie < 50 J + Amoxicillin 2 g alle 4 h iv
• Bei Penicillinallergie mit
Anaphylaxie:
Vancomycin 20 mg/kg KG alle 12 h iv &
Trimethoprim/Sulfamethoxazol 5 mg
TMP/kgKG alle 6 h iv
Meningitis
gezielte Therapie
Meningitis
Therapie
Meningitis
gezielte Therapie
Ceftriaxon …
• … cefotaxime, ceftriaxone penetrates poorly into
cerebrospinal fluid (CSF) of animals with uninflamed
meninges
• but it reaches therapeutically effective concentrations in
those with bacterial meningitis
• in humans, there is only 1.5% penetration of drug into the
CSF in those with uninflamed meninges
Chandrasekar et al., 1984
Meningitis
Pharmakokinetik
Meningitis
Pharmakokinetik
Substanz Ohne Entzündung
AUC mening/AUC Blut
Mit Entzündung
AUC mening / AUC Blut
Penicilline 2 % 20 %
Cephalosporine 0,7 % 15 %
Cefotaxim 12 % 4-17%
Ceftriaxon
0,7% ?
Meropenem 0,5 % 39%
Chinolone 30-70 % 70-90 %
Cotrimoxazol 12-18 % 20-50 %
Meningitis
Pharmakokinetik
Meningitis
Pharmakokinetik
Substanz CSF/Blut Ratio bei Inflammation
Penicillin G 5-10 %
Ampicillin 13-14 %
Cefotaxim 10 %
Ceftriaxon 8-16 %
Meropenem 2 % (?)
Levofloxacin 30-50 %
Moxifloxacin > 50 %
Cotrimoxazol 40-50 %
Linezolid 60-70 %
Metronidazol 45-90 %
nach Sanford Guide 2017
Antibiotika bei Meningitis
• Meropenem =
• Ceftriaxon
plus
• Listerien
• PrPneumokokken
• PrMeningokokken
• Nosokomiale Erreger
Meningokokken Prophylaxe
Meldepflicht! bei Diagnose!
Familie versorgen
Rest ad Amtsarzt – nicht einmischen!
Meningokokkenprophylaxe
Definition des Kreises der engen Kontaktpersonen
• alle Haushaltsmitglieder
• enge Freunde, Intimpartner, Mitschüler, Verwandte, Spielkameraden, enge
Kontakte (z.B. Disco)
• Kinder / Personal in Betreuungseinrichtungen (Hort, Internat,
Kindergarten,Tagesmütter und deren Pfleglinge)
• Hobby-, Freizeit-, Sportgruppen, Kasernen, Jugendwohnheime, Arbeitsplatz
etc.
• Medizinisches Personal, sofern Exposition gegenüber nasopharyngealen
Sekreten des Patienten (für übriges Betreuungspersonal geringes Risiko)
Meningokokken-Prophylaxe in der Praxis …
Pneumokokken Prophylaxe ?
• Zweitinfekte kommen (eigentlich) nicht vor
• Theoretisch für enge Kohorten
Kaserne
Mienenarbeiter
Gefängnis
• Rifampicin 2 x 600 mg für 2 Tage
Schädelbasisfraktur mit Liquorrhöe
• Es gibt keine prospektiv kontrollierten Studien
Metaanalysen … von schlechten Studien
• Üblicherweise Ceftriaxon
Alternative Cotrimoxazol
• Dauer ?
Theoretisch 7 Tage
Schädelbasisfraktur mit Liquorrhöe
Danke